kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۰۵۶
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
رشد 22 هزار واحدی شاخص کل در ده روز

افزایش نگرانی‌ها از رشد هیجانی بورس

رشد هیجانی شاخص کل بازار بورس که در سکوت مقام ناظر بازار روز گذشته از مرز 155 هزار واحد گذشت، باعث نگرانی فعالان بازار سرمایه شده است.
گروه اقتصادی-

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز چهارشنبه 21 شهریور ماه 97، با افزایش شش هزار و 483 واحدی به رقم 155 هزار و 61 واحد رسید.
روز گذشته همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 75 واحدی بر روی رقم یک هزار و 771 واحد متوقف شد.
بر اساس گزارش فارس، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با 704 واحد، صنایع پتروشیمی خلیج ‌فارس با 502 واحد و معدنی و صنعتی گل گهر با 496 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
براساس این گزارش، دیروز بازار سهام در حالی با معاملاتی پرحجم در اغلب نمادهای معاملاتی و گرایش معامله‌گران حقیقی برای خرید سهام روبرو شد که اغلب سهم‌های پیشرو بازار با صف‌های ‌خرید به کار خود پایان دادند. موضوع باز شدن سقف قیمت‌ها در بورس کالا و افزایش قیمت‌ها در حالی است که اغلب حقیقی‌ها با وجود پیش‌خور شدن خبرهای خوب در زمینه آزادسازی قیمت‌ها در گروه‌های مختلف اما همچنان برای جمع‌آوری سهام از خود ‌اشتیاق نشان می‌دهند. این در حالی است که حقوقی‌ها نیز برای عرضه پرحجم سهام هنوز اقدام موثری در بازار نداشتند.
گفتنی است شاخص کل بورس مدتی است با گام‌های بلندی رشد می‌کند. این شاخص در تاریخ 27 خرداد از کانال 100 هزار واحد عبور کرد و از آن روز با وجود برخی نوسانات جزئی، روند صعودی خود را حفظ کرده است. رشد هیجانی شاخص کل در روزهای اخیر شدت بیشتری یافته به طوری که در ده روز گذشته بیش از 22 هزار واحد افزایش یافته است.
دلایل متفاوتی هم برای توجیه این رشد ذکر می‌شود. در این مدت، در بازارهای موازی همچون طلا و ارز تکانه خاصی روی نداده است که بازار سهام را دچار نوسان کند.
از سوی دیگر، بخشی از رشد شاخص به طور سنتی و با خرید و فروش‌های سازمان‌یافته که به انتقال بلوکی کدهای خرید و فروش مشهور است، صورت می‌گیرد.
با این حال برخی کارشناسان بازار سرمایه، ادامه روند ورود نقدینگی افراد حقیقی به بورس را عامل رشد شاخص در روزهای گذشته عنوان می‌کنند.
در همین رابطه، یک کارشناس بورس با ‌اشاره به دلیل افزایش ‌اشتیاق برای خرید سهام در بورس، مدعی شد: وضعیت امروز بازار سهام قابل مقایسه با سال 92 نبوده و روند ورود نقدینگی حقیقی‌ها به این بازار همچنان ادامه دارد.
فردین آقابزرگی به خبرگزاری فارس گفت: «آنچه که در بازار سهام می‌بینیم، ناشی از ‌اشتیاق سرمایه‌گذارانی است که به بورس نگاه ویژه‌ای نسبت به سایر بازارها دارند.»
البته نمی‌توان علت رشد بورس را تنها به ورود نقدینگی منحصر کرد، چرا که عوامل اثرگذار مهم دیگری هم در رشد عجیب شاخص کل وجود دارد.
بخش مهمی از شرکت‌های اثرگذار در بورس که به لیدرهای بورس مشهورند، مانند فولادی‌ها، ذوب‌آهن، پتروشیمی‌ها و... شرکت‌های صادراتی هستند که ارزآوری دارند. از آنجا که نرخ ارز صادراتی این شرکت‌ها تا کنون حداقل دو برابر شده، بنابراین پیش‌بینی سهامداران افزایش سود این گروه سهام‌هاست. به این ترتیب صف خرید برای سهام این شرکت‌ها تشکیل می‌شود که یکی از نتایج آن افزایش شاخص کل است.
در این شرایط باید سهامداران مبتدی مواظب باشند درگیر خریدهای هیجانی و قیمت‌ها حبابی نشوند. هر چند روند صعودی شاخص کل قابل توجه است، اما نمی‌توان صرفا با تکیه به این شاخص‌ها بی‌محابا به بازار ورود کرد. افراد تازه‌کار که می‌خواهند پس‌انداز خود را در بازار سرمایه به جریان بیندازند، باید با مطالعه و آگاهی و مشورت با افراد باتجربه از طریق خرید سبد دارایی به این بازار ورود کنند تا از نوسانات ناگهانی بورس در امان بمانند.