kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۰۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
مشکلات مالی به کاراته و تکواندو رسید

هزینه های کمرشکن در فدراسیون‌های ورزشی وزارت ورزش به داد ورزشکاران می رسد؟!

خطر بزرگی ورزش حرفه ای را تهدید می کند، لزوم آن می رود که وزارت ورزش به موضوع ورود کند و راه حلی را برای مشکلات مالی پیدا کند. امروز نبود اعتبارات لازم برای فدراسیون‌هایی چون کشتی، فوتبال، تکواندو و کاراته مشکل ساز شده و احتمالا فردا نوبت به فدراسیون های دیگر می رسد.
سرویس ورزشی-

مشکلات مالی فدراسیون‌های ورزشی شرایط ورزش حرفه ای را دچار مشکل کرده تا جایی که هر روز خبری در خصوص لغو اعزام یکی از تیم های ورزشی به گوش می‌رسد. در جدیدترین مورد از فدراسیون کاراته خبر رسیده که فدراسیون نتوانست تیم ملی را به رقابت های کاراته وان آلمان بفرستد و ورزشکاران با هزینه شخصی راهی این سفر
شدند.
ششمین مرحله از مسابقات لیگ جهانی کاراته وان از 23 شهریور ماه به میزبانی کشور آلمان برگزار می شود و تعدادی از کاراته‌کاهای کشورمان سه شنبه شب با هزینه شخصی راهی آلمان شدند. بهمن عسگری، سجادگنج زاده، مهدی خدابخشی، ذبیح الله پورشیب، امیر مهدی‌زاده، سعید احمدی، هامون درفشی پور و مجید حسنی نیا از جمله کاراته‌کا‌هایی هستند که برای حضور در این رویداد‌ها با هزینه شخصی راهی آلمان شده‌اند.
حمیده عباسعلی و طراوت خاکسار نیز در بخش بانوان کاراته‌کاهایی هستند که عازم آلمان شدند. سید شهرام هروی، سرمربی تیم ملی نیز کاراته‌کاها را در این پیکارها همراهی می‌کند.
اهمیت حضور در ششمین مرحله رقابت‌های کاراته وان آلمان از آن جهت بود که این مسابقات جزو رقابت های کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو به شمار می رود و کاراته‌کاها برای جمع کردن امتیازات بابت حضور در المپیک چاره ای جز شرکت در این رقابت ها را نداشتند.
مشکلات مالی به فدراسیون تکواندو رسید
مشکلاتی از جنس مشکلات کاراته حالا در تکواندو هم دیده می شود. روز گذشته روابط عمومی فدراسیون تکواندو اعلام کرد دومین دوره مسابقات گرنداِسلم انفرادی در 4 وزن المپیکی، 18 تا 25 آذرماه در ووشی چین برگزار می‌شود برهمین اساس مرحله دوم مسابقات کسب سهمیه حضور در این رقابت‌ها از 4 آبان ماه آغاز و به مدت 3 روز ادامه خواهد داشت. همچنین دومین دوره مسابقات جام ریاست فدراسیون جهانی تکواندو اواخر آبان ماه به میزبانی چین تایپه برگزار می گردد.
با اعلام آرش فرهادیان رییس سازمان تیم‌های ملی، در این دوره از رقابت ها تیم ملی تکواندو کشورمان به دو رویداد کسب سهمیه گرند اسلم و جام ریاست فدراسیون جهانی(G2) اعزام نمی‌شود و تکواندوکارانی که متقاضی حضور در این رویدادها هستند می‌توانند به صورت شخصی تا 7 مهرماه درخواست خود را به این سازمان اعلام نمایند تا بررسی‌ و اقدامات لازم به منظور اعزام صورت پذیرد.
هزینه اعزام‌ها کمرشکن شده است
بعد از کاراته و تکواندو، از فدراسیون کشتی هم خبر می رسد که حضور کشتی‌گیران در تمام تورنمنت ها به غیر از رقابت های جهانی لغو شده است. رضا لایق دبیر فدراسیون کشتی در این باره گفت: فدراسیون کشتی تصمیم گرفته به‌دلیل اوضاع بد اقتصادی که کشور درگیر آن شده و همچنین ناتوانی در پرداخت هزینه‌های اعزام که چندین برابر شده، تمامی اعزام‌های کشتی‌گیران به تورنمنت‌ها و رویدادهای خارجی را با تصمیم شورای برون مرزی وزارت ورزش لغو کردیم. البته برای حضور در برخی از رویدادها مانند جام مدوید در بلاروس مجوز داشتیم اما هزینه‌های اعزام در مدت اخیر چندین برابر شده و توان پرداخت آن را با توجه به محدودیت‌های منابع مالی، نداریم.
دبیر فدراسیون کشتی افزود: با وجود همه مشکلات مالی قطعا کشتی‌گیران رده‌های سنی نوجوانان، جوانان، امیدها و بزرگسالان به رقابت‌های قهرمانی جهان اعزام می‌شوند چرا که اهمیت حضور در این رقابت‌ها بسیار بالاست و از سویی اگر به رقابت‌های قهرمانی جهان نرویم قطعا از سوی اتحادیه جهانی کشتی با جریمه سنگین روبه‌رو خواهیم شد. البته با توجه به مشکلات موجود تعداد نفرات اعزامی به رقابت‌های جهانی نسبت به دوره‌های قبل کاهش داشته و فقط نفراتی اعزام می‌شوند که حضورشان ضروری باشد. بعضا ممکن است پزشک اعزام نکنیم و یا مدیریت تیم ملی و سرپرستی را به یک نفر محول کنیم. هزینه‌ها به‌قدری سنگین است که مثلا برای اعزام تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی جوانان به رقابت‌های جهانی اسلواکی که روز شنبه انجام می‌شود برای اعزام حدود ۳۰ تا ۳۵ نفر در دو تیم بیش از یک میلیارد تومان باید هزینه کنیم و واقعا هزینه‌های اعزام‌ها کمرشکن شده است.
وزارت ورزش ورود کند
خطر بزرگی ورزش حرفه ای را تهدید می کند، لزوم آن می‌رود که وزارت ورزش به موضوع ورود کند و راه حلی را برای مشکلات مالی پیدا کند. امروز نبود اعتبارات لازم برای فدراسیون‌هایی چون کشتی، فوتبال، تکواندو و کاراته مشکل ساز شده و احتمالا فردا نوبت به فدراسیون های دیگر
می‌رسد.
اگر همین امروز راهکاری برای اولویت بندی اعزام‌ها، چگونگی سفر تیم ها به خارج از کشور، کاهش هزینه‌های جاری فدراسیون و ... صورت نگیرد، چه بسا برخی از فدراسیون‌ها مجبور شوند به فعالیت حرفه‌ای خود پایان دهند.