kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۲۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۴

تظاهرات یک میلیون استقلال‌طلب در خیابان‌های بارسلون

نزدیک به یک میلیون نفر از اهالی ایالت کاتالونیا که سال گذشته تلاشی نافرجام و البته خونین برای استقلال از اسپانیا داشتند، بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و ندای استقلال سر دادند.
مردم منطقه کاتالونیا در اسپانیا هنوز دست از خواسته خود برای استقلال برنداشته‌اند.9 مهر ماه سال گذشته بود که حکومت خودمختار محلی کاتالونیا، بی‌توجه به هشدارها و تهدیدهای حکومت مرکزی اسپانیا، یک همه‌پرسی با موضوع جدایی از دیگر بخش‌های اسپانیا برگزار کردکه توسط دولت به شدت سرکوب شد و بسیاری از مقامات این اقلیم دستگیر و زندانی شدند.
بر اساس گزارش‌ها در آن روز دست کم 840 نفر زخمی و روانه مراکز درمانی شدندحالا خبر رسیده که روز سه‌شنبه نیز حدود یک میلیون نفر از طرفداران استقلال این ایالت، با حضور در خیابان‌های بارسلون  شعار جدایی سردادند. مناسبت برگزاری تظاهرات روز سه شنبه ، فرارسیدن «روز ملی کاتالونیا» بود و به همین مناسبت، استقلال‌طلبان با حضور در خیابان‌های بارسلون، بار دیگر خواسته خود را فریاد زدند؛ در ۱۱ سپتامبر سال ۱۷۱۴ میلادی، کاتالونیا به دست سربازان «فیلیپ پنجم» پادشاه وقت اسپانیا تصرف شد.از سال ۲۰۱۲ تاکنون، این روز به روز برگزاری تظاهراتی بزرگ و سر داده شدن شعارهای استقلال‌طلبانه در خیابان‌های بارسلون بدل شده است. «کوئیم تورا» رئیس‌ منطقه خودمختار کاتالونیا گفته تظاهرات روز سه‌‌‌شنبه «آغازی بر یک بسیج عمومی بزرگ» است و نوید برگزاری تظاهرات بیشتر تا زمان فرا رسیدن سالروز همه‌پرسی نافرجام سال گذشته را داد.