kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۹۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۱
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

نیاز دارویی کشور به زودی تامین می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با‌اشاره به تحریم‌های یکجانبه و نوسان نرخ ارز، گفت: مشکل تامین برخی از داروها و مواد اولیه مورد نیاز کشور تا مهر امسال برطرف می‌شود.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در مهاباد افزود: طی فروردین امسال تاخیر کوتاهی در تامین دارو و مواد اولیه این بخش در سطح کشور به وجود آمد که این مشکل در 2 ماه گذشته تا حدود زیادی حل شده و به زودی با واردات این اقلام، تمامی داروهای مورد نیاز تامین می‌شود.
وی با بیان اینکه مشکل حل نشدنی در تامین اقلام دارویی کشور وجود ندارد، ادامه داد: مجلس و دولت برای تامین برخی از اقلام و داروها که تحریم شده و مشابه آن در کشور تولید می‌شود، ارز دولتی تخصیص نمی‌دهد و از آن حمایت نمی‌کند.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با‌اشاره به اینکه کیفیت اکثر داروهای داخلی مشابه نمونه خارجی است، اضافه کرد: در صورتی که تامین داروهای خارجی با ارز آزاد برای بخش خصوصی مقرون به صرفه باشد، می‌توانند این اقلام دارویی را وارد کنند.
قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: اگر پزشک معالج بیمار، داروی نمونه داخلی را تایید کرد، پیشنهاد می‌شود از آن استفاده کنند تا مشکلات بیماران برای تامین داروی خارجی با ارز آزاد کمتر شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم افتتاح کلینیک تخصصی بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد گفت: حقوق 110 هزار نفر از نیروهای قراردادی و شرکتی این وزارتخانه از درآمدهای بیمارستانی تامین می‌شود و این امر بار مالی زیادی بر دوش وزارت بهداشت گذاشته است.
قاضی‌زاده هاشمی افزود: وزارت بهداشت تمایل زیادی برای تغییر وضعیت کارکنان قراردادی به رسمی دارد تا حقوق‌های آنان نیز توسط دولت پرداخت شود. وی بیان کرد: برخی از مراکز بیمارستانی و درمانی هم با کمبود نیرو مواجه هستند اما تامین نیرو باید براساس مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور صورت گیرد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با‌اشاره به اینکه مراکز بیمارستانی تازه تاسیس در اولویت تامین نیرو قرار می‌گیرد، افزود: مراکز بیمارستان باید به انواع امکانات مورد نیاز تجهیز شود تا اعزام بیماران به سایر مراکز به کمترین حد خود برسد. قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلات این وزارتخانه در بخش تامین اعتبار، پرداخت‌های دیرهنگام از سوی صندوق‌های بیمه تامین اجتماعی و بیمه سلامت است که دریافتی‌های کارکنان این وزارتخانه را با تاخیر مواجه می‌کند.
وی اظهار داشت: وزارت بهداشت خدمات خود را به صورت شبانه‌روزی به بیمه‌ها می‌فروشد اما پرداخت صندوق‌های بیمه‌ای با تاخیر زیادی به این وزارتخانه انجام می‌شود.