kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۹۴۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶

نمایش‌هایی به پنج زبان در راهپیمایی عظیم اربعین اجرا می‌شود(اخبار ادبی و هنری)

سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» 28 مهر تا هشتم آبان‌ سال جاری همزمان با پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی برگزار می‌شود.

برنامه‌های سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین «روایت راهیان» با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و محراب محمد‌زاده دبیر هنری این دوره از همایش تشریح شد.
وی با‌ اشاره به تصمیمات ویژه برای برگزاری این دوره از همایش افزود: در نظر داریم تا با اجرای نمایش‌های سومین همایش بین‌المللی تئاتر اربعین به پنج زبان گوناگون میزبان زوار پیاده‌روی ایام اربعین باشیم. زبان‌های فارسی، عربی، اردو، ترکی و انگلیسی در دستور کار برگزاری این دوره از همایش تئاتر مردمی اربعین قرار دارد. سال گذشته ما تنها به دو زبان فارسی و عربی نمایش اجرا کردیم. اما امسال با توجه به طیف وسیع زوار از کشورهای مختلف با زبان‌ها و گویش‌های گوناگون تصمیم گرفتیم تا در فراخوان این رویداد زبان‌هایی علاوه‌بر عربی و فارسی را نیز وارد کنیم.
زارعی درباره موضوعات مورد نظر مرکز در برپایی این همایش گفت: روایت‌ها و داستان‌های تاریخی و معاصر در رابطه با پیاده‌روی اربعین، وقایع تاریخی مربوط به محرم‌الحرام ۶۱ هجری، شخصیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش، قیام عاشورا و مدافعان حرم و فرهنگ عاشورا و انقلاب اسلامی موضوعات مورد نظر ما برای آثار انتخاب شده در این دوره است. همچنین قالب‌های اجرایی باید موکبی یا همان مسجدی، خیابانی، تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی و مقتل‌خوانی باشد.
وی افزود: سال گذشته 120 هنرمند را در قالب 12 گروه نمایشی به عراق و مسیر پیاده‌روی اعزام کردیم. امسال نیز می‌خواهیم با گسترش اجراهای خود این تعداد را به 150 نفر افزایش دهیم. در اعزام این هنرمندان به عراق کمیته فرهنگی اربعین نیز قول همکاری به ما داده است. زارعی با تاکید بر مردمی بودن این همایش گفت: اسکان هنرمندان اعزامی به عراق برای سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین کاملا مردمی و نذر فرهنگی است.
محراب محمد‌زاده، دبیر هنری سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین نیز گفت: نمایش‌هایی که برای اجرا به عراق اعزام می‌شوند در نجف، مسیر پیاده‌روی و کربلا اجرا خواهند داشت. زبان آثار حاضر در این بخش فارسی، عربی، ترکی، انگلیسی و اردو است.
وی درباره مهلت ارسال آثار و اعلام نتایج گفت: دبیرخانه سومین همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین تا پنج مهر سال جاری آماده دریافت فیلم آثار داوطلبان شرکت در این رویداد است. همچنین نتایج پذیرفته‌ شدگان تا 10 مهر اعلام خواهد شد.