kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳
رئیس سازمان امور مالیاتی خبر داد

4 هزار شرکت کاغذی برای فرار از مالیات

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور بااشاره به سودجویی برخی واردکنندگان از کارتهای بازرگانی یکبار مصرف گفت:این سودجویان برای فرار از پرداخت مالیات ، واردات خود را با استفاده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف که به نام افراد ناآگاه و ضعیف گرفته اند انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی کیهان ،سید کامل تقوی نژاد دیروز در یک نشست خبری اظهار داشت:  در راستای مبارزه با شرکت‌های کاغذی و فاکتورهای صوری تا کنون 4هزار شرکت کاغذی شناسایی شده و فقط در یک استان 3000 میلیارد تومان برگ تشخیص فرار مالیاتی برای مودیان واقعی صادر شده است.
وی افزود: برخی واردکنندگان برای فرار از پرداخت مالیات ، واردات خود را با استفاده از کارت های بازرگانی یکبار مصرف که به نام افراد ناآگاه و ضعیف گرفته اند انجام می دهند مثلا یک سبزی فروش شناسنامه خود را در ازای مبلغ ناچیز سه میلیون تومانی در اختیار سودجویان قرار داد تا با آن واردات صورت گیرد. و الان 12 میلیارد تومان به نام این سبزی فروش صادر شده است. یا یک لحاف‌دوز هم بر همین مبنا با مبلغ اندکی مدارک هویتی خود را به سودجویان داد و الان  30 میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد.
رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به سودجویان هشدار داد که از ناآگاهی مردم سوءاستفاده نکنند زیرا در نهایت سازمان مالیاتی آنها را شناسایی می‌کند  و برخورد شدیدی با آنها خواهد کرد.
گفتنی است کارشناسان دلسوز معتقدند دولت باید این سودجویان را از طرق مختلف شناسایی کرده و برخورد قاطع با آنها نماید.
تقوی‌نژاد همچنین گفت: فردی را شناسایی کردیم که  880 میلیارد تومان سپرده داشت ولی مالیات نمی داد که از او 230میلیارد تومان مالیات گرفتیم .همچنین طی یکسال اخیر 22هزار میلیارد تومان برگ تشخیص فرار مالیاتی صادر شده است.
به گفته رئیس سازمان امور مالیاتی، 4 میلیون و 863 هزار و 113 اظهار نامه الکترونیکی در خرداد و تیر گرفته شد.همچنین با بررسی 6 هزار تراکنش بالای 5 میلیارد تومان 12 هزار میلیارد فرار مالیاتی شناسایی شد.
 معافیت ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی
 از مالیات
تقوی نژاد با اشاره به گسترش پایه‌های مالیاتی، افزود: در این رابطه مطالعاتی انجام دادیم، ۴۰ درصد تولید ناخالص از پرداخت مالیات معاف است که نیازمند بازنگری است. موافق معافیت در راستای حمایت از تولید، ‌عدالت رفع محرومیت و تبعیض‌ها هستیم، اما برخی از معافیت‌هایی استفاده می‌کنند که باید در آن بازنگری شود.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در مورد کارت‌های بازرگانی گفت: ۵ هزار میلیارد تومان درآمدی است که از محل مؤدیان واقعی کارت‌های بازرگانی شناسایی شد که به دنبال سوءاستفاده بودند و در ۷ استان شورای تأمین و دستگاه‌های نظارتی و قضایی همکاری صورت گرفته است.
تقوی‌نژاد به معافیت‌های مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: سال گذشته ازمحل معافیت صادرات در عرضه محصولات پتروشیمی و معاملات بورس کالا اطلاعات افراد مشکوک دریافت شد که معلوم شد ۲۰۵ شرکت فعالیت می‌کردند که اطلاعات آنها به ۲۳ اداره کل داده شد و در مجموع ۴ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی ناشی از معافیت صادراتی در این مناطق وجود داشت، درحالی‌که اطلاعات آنها باید در سامانه ثامن ثبت شود، اما بازهم تخلف صورت گرفت.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی به شرکت‌های کاغذی و فاکتورهای صوری هم اشاره کرد و گفت: فرانسوی‌ها به این شرکت‌ها نام ققنوس را دادند که عمر کوتاهی دارند اما زیبا هستند، ‌از یک شرکت صوری ۶۰۰ نوع مهر به دست آمد. سال قبل ۵۰۰ شرکت صوری شناسایی شد در مجموع از ابتدای اجرای قانون تاکنون ۴ هزار شرکت شناسایی شدند و اگر کسی با آنها معامله انجام دهد، متضرر می‌شود.
تقوی‌نژاد در مورد مودیان جدید گفت: ۱۲۰۰ میلیارد تومان مالیات از طریق سامانه‌ها شناسایی شد که مودیان پرونده نداشتند، یک میلیون و ۹۰۰ هزار مودی جدید شناسایی شده و ۶۰۰ هزار مودی نیز در نوبت رسیدگی هستند.
وی درخصوص دسترسی سازمان مالیاتی به اطلاعات بانکی گفت: هم‌اکنون اطلاعات تسهیلات نظام بانکی دریافت می‌شود، اطلاعات مربوط به سپرده‌ها نیز به استثنای یک بانک و موسسه تمام آنها اطلاعات را در اختیار بانک مرکزی گذاشته و قرار است تا ماه آینده این اطلاعات تجمیعی از بانک مرکزی به سازمان مالیاتی برسد.
وی افزود: بنابراین از اطلاعات سپرده‌های بانکی در بررسی اظهارنامه‌های عملکرد مالیاتی سال ۹۶ مودیان استفاده خواهد شد.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در مورد اخذ مالیات از خرید و فروش سکه، ارز و خودرو اظهار داشت: برای این سه موضوع جداولی تنظیم کردیم و در اختیار سران سه قوه در شورای هماهنگی قوا قرار دادیم تا بررسی و در نهایت تصویب شود. مثلاً برای سکه پیشنهاد شده تا ۲۵ سکه از مالیات معاف باشد و بالاتر ازآن مالیات داشته باشد و از هزار سکه به بالا نیزتا نرخ ۳۵ درصد مالیات اخذ شود .در همین راستا نیز برای یک واردکننده خودرو830میلیارد تومان مالیات تشخیص دادیم.
تقوی‌نژاد افزود: در راستای ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌ها به سران سه قوه پیشنهاد دادیم که از درآمد مودیان در سال گذشته یا جاری که تاکنون فعالیت داشتند مالیات علی‌الحساب دریافت شود.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی در مورد مالیات پزشکان و رستوران‌ها افزود: در مورد نصب پوز بانکی هیچ‌کس الزام قانونی ندارد، بلکه برای سهولت انجام کار است، اگر تکلیف شود اطلاعات حساب آنها به کاهش فرار مالیاتی کمک می‌کند و می‌توانیم مثلاً از بخشی از اقشار ۴ تا ۵ برابر مالیات بیشتر دریافت کنیم که از روی عدالت است ولی پزشکانی که پوز نصب نکنند با دقت بیشتری به حسابهای آنها و اطرافیانش رسیدگی می‌کنیم.
تقوی‌نژاد در مورد اخذ مالیات از سپرده بانکی گفت: از ۳۳ کشور که در این حوزه فعال هستند ۲۳ کشور مالیات از سپرده بانکی بگیرند. طرحی را آماده کردیم و اگر دولت قبول کند اخذ مالیات از سپرده در دست بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد. سپرده‌ها نیز قطعاً باید مالیات بدهند، همان‌طور که تولید مالیات می‌دهد.
 ۱۶ صرافی مربوط به یک نفر و خانواده‌اش
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا صنفی مثل طلافروشان و صراف‌ها کمتر از کارمندان مالیات می‌دهند، تصریح کرد: گزارش مالیات صرافی‌ها مهر خیلی محرمانه داشته است تعجب می‌کنم، شما چطور به آن دسترسی دارید. روی صرافی‌ها کار شده به سه دسته تقسیم می‌شوند و در یک اداره خاص در اداره کل مودیان تهران بزرگ از اسفند ۹۶ تشکیل شده و به این موضوع رسیدگی می‌کنند. مثلاً ۱۶ صرافی مربوط به یک نفر و خانواده‌اش بود که مالیات کمی می‌داد. قبول دارم برخی اقشار مانند طلا فروشان و صرافان مالیات کمی می‌دهند.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: بعضی اقشار و گروه‌ها مالیات کمی پرداخت می‌کنند و حتی مالیات بر ارزش افزوده را می‌گیرند و به ما نمی‌دهند، ‌بعضی از گروه‌ها قدرت لابی زیادی دارند و زودتر از ما در جلسات حضور دارند. طلافروشان در لایحه مالیات ارزش افزوده گفتند، نرخ ۹ درصد زیاد است و از اصل طلا نباید گرفته شود، به ۳ درصد کاهش یافت بعد گفتند از مابه‌التفاوت خرید و فروش مالیات بگیرید، به چند شرط قبول کردیم؛ ۱- نرخ ۹ درصد شود. ۲- سامانه‌ای تعریف کنیم که تمامی خرید و فروش‌ها در این سامانه باشد. قبول داریم که برخی با کارت بانکی خواهر و مادر و بستگان خود خرید و فروش می‌کنند اما ما اطلاعات بازیگران اصلی را شناسایی خواهیم کرد.
تقوی‌نژاد در مورد مالیات بانک‌ها گفت: بانک‌ها مودیان خوش‌حساب هستند و ما در زمینه بخشودگی جرایم هم کمک می‌کنیم از ۴۰ موسسه و بانک دو بانک کتمان مالیاتی داشتند که دستور رسیدگی خاص دادند