kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۹۴۵
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳
علی‌رغم توان تولید روزانه 3 هزار خودرو

تولید خودروی سواری ۳۸ درصد کاهش یافت

علی‌رغم ادعای خودروسازان درباره توان تولید روزانه 3 هزار خودرو، تولید انواع خودرو در مرداد ماه امسال به طور میانگین ۳۸ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، در مردادماه سال جاری تولید انواع خودرو از ۱۴۴ هزار و ۳۷۰ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۸۹ هزار و ۴۵۰ دستگاه
 رسید.
مرداد ماه امسال تولید انواع سواری با افت 38/2 درصدی همراه بوده و از ۱۳۵ هزار و ۶۸۰ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۸۳ هزار و ۷۸۷ دستگاه کاهش یافت.
برخلاف سواری، اما تولید انواع ون184/2 درصد افزایش یافته و از ۵۷ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۱۶۲ دستگاه افزایش یافت.
در این مدت تولید انواع وانت 37/9 درصد کاهش یافته و از هفت هزار و 79 دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به چهار هزار و 393 دستگاه
رسید.
تولید انواع مینی‌بوس و میدل‌باس اما افزایش یافته و با رشد 96/8 درصدی از ۹۳ دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۱۸۳ دستگاه افزایش یافت.
مرداد ماه امسال تولید انواع اتوبوس با افت 63/6 درصدی همراه بوده و از ۱۶۲ دستگاه در مرداد ماه ۱۳۹۶ به ۵۹ دستگاه کاهش یافت.
تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده نیز 33/3 درصد کاهش یافته و از هزار و 299 دستگاه در مرداد ماه سال گذشته به ۸۶۶ دستگاه رسید.
در ۵ ماهه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو با افت 9/5 درصدی همراه بوده و از ۵۸۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه در ۵ ماهه نخست سال گذشته به ۵۲۵ هزار و ۵۸۶ دستگاه کاهش یافت.
گفتنی است قیمت خودرو در سال جاری افزایش سرسام‌آوری داشته است. در پی افزایش قیمت ارز و کاهش شدید ارزش ریال، سرمایه‌های فراوانی به سمت بازارهای مختلف از جمله خودرو سرازیر شد و بخشی از مردم برای حفظ ارزش پول خود به خرید کالاهای مختلف روی آوردند.
در همین رابطه هفته گذشته سایپا برای تقویت بخش عرضه، پیش فروش تنها حدود 50 هزار خودرو را ارائه کرد و قرار است ایران خودرو هم طرح مشابهی را اجرا کند.
این حجم از عرضه در شرایطی بود که به تازگی مدیرعامل سایپا گفته است «۹ هزار خودرو تنها تولید سه روز کاری گروه خودروسازی سایپا است». پس از این اظهارات، پرسشی مطرح گردید که اگر اینقدر توان تولید وجود دارد، چرا فقط 50 هزار خودرو (یعنی چیزی کمتر از تولید 20 روز) برای فروش عرضه شده است؟
هر چند کنترل تقاضاهای موجود در بازار خودرو اهمیت زیادی دارد، اما ظاهرا اقدام خودروسازان در بخش عرضه چندان متناسب با عطش بازار نبوده است. به این معنی که علیرغم ادعای این خودروسازان درباره توان تولید خودرو، حجم عرضه شده قابل توجه نیست و همین موضوع شائبه دامن زدن خودروسازان به گرانی‌ها را تقویت کرده است.
با انتشار آمار تولید خودرو در مردادماه نیز این احتمال قوت بیشتری گرفت که با وجود توان بالای تولید خودرو، عمدا تولید خودرو - خصوصا پر مشتری‌ها- کاهش یافته تا قیمت‌ها افزایش یابد.