kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۹۳۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲
علی‌رغم ادعای معاون بانک مرکزی

عضو اتاق بازرگانی: نرخ ارز آزاد بر قیمت کالاها اثرگذار است

در شرایطی که معاون بانک مرکزی گفته است، چرا ما همه تحلیل‌ها را بر مبنای این ارز 13 و 14 هزار تومانی می‌گذاریم؟، یک عضو اتاق بازرگانی اعلام کرده: مبادله در بازار آزاد بر قیمت تمام شده کالاها تاثیر دارد.

غلامرضا پناهی، معاون بانک مرکزی در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: براساس شرایطی که در کشور بوده دولت خود را متعهد دانسته تا کالاهای اساسی مورد نیاز بر اساس نرخ ثابت چهار و 200 تومان تأمین شود.
وی افزود: نرخ ارز هم‌اکنون در بازار دوم (بازار ثانویه) به‌طور متوسط ۹ هزار تومان است و واردکنندگان نیز به تناسب نیاز خود ارز مورد نیاز را از این بازار تأمین می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس، معاون بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز گفت: الان با ارز ۱۳ و ۱۴ هزار تومان که برخی رسانه‌ها آن را اعلام می‌کنند آیا واردات توجیه دارد؟ این ارز ۱۳ و ۱۴ هزار تومانی کمتر از سه درصد بازار است. چرا ما همه تحلیل‌ها را بر مبنای این ارز می‌گذاریم؟
 محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: مبادله در بازار آزاد بسیار ناچیز است اما بر قیمت تمام شده کالاها تاثیر دارد لذا تا زمانی که نتواند به نیما نزدیک شود یا عددی مثلاً بینابین برای دو بازار پیش‌بینی شود، تغییری حاصل نخواهد شد. لذا باید همچون سامانه سنا که نرخی بین نیما و بازار آزاد دارد، در نظر گرفته شود و برای عرضه نیز باید به نوعی بانک مرکزی مدیریت کند تا فاصله سامانه نیما و بازار آزاد به حداقل برسد.
وی با اشاره به اینکه فاصله قیمت در سامانه نیما با قیمت آزاد تفاوت بسیار جدی در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد دارد، بیان کرد: این تفاوت قیمتی عملا قیمت تمام شده کالاهای تولیدی را افزایش می‌دهد، چراکه تمام کالاها متأثر از بازار آزاد هستند. علیرغم اینکه به گفته دست‌اندرکاران «در بازار آزاد سه درصد بیشتر تقاضا وجود ندارد»، اگر بانک مرکزی نتواند همان سه درصد را مهار کند، تاثیرش را روی ۹۷ درصد خواهد گذاشت؛ بنابراین چون ممکن است صادرکننده را با ضرر مواجه کند و نتواند کالا و ارزی را که می‌فروشد جایگزین کند، لذا صادرکننده را  مجاب می‌کند که با احتیاط بیشتر عمل کند.
این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر سیاست‌های جدید قادر باشد که بازار سه درصدی را مدیریت کند و به نوعی بازار سه درصدی و سامانه نیما را به هم نزدیک کند، عرضه منظم‌تر خواهد شد و سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.
به گفته لاهوتی، واقعیت مسئله این است تا زمانی که دولت نرخ بازار آزاد را به سامانه نیما نزدیک نکند این مشکلات کماکان وجود خواهد
داشت.