kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۹۱۶
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

روایت «جان بولتون» از طرح مشترک فرانسه، انگلیس و آمریکا برای حمله نظامی به سوریه

اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه اگر دمشق در ادلب از سلاح شیمیایی استفاده کند، کشورش به همراه انگلیس و فرانسه به سوریه حمله می‌کنند، فرضیه اجرای سناریوی شیمیایی توسط غربی‌ها در خاک سوریه را جدی‌تر و به اجرا نزدیک‌تر کرده است. آزادسازی ادلب به معنای پایان کار تکفیری‌ها در سوریه است.
سرویس خارجی-

گزاره «عملیات آزادسازی ادلب نباید اجرا گردد» را احتمالا آمریکایی‌ها به همراه انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها سرفصل جلسات محرمانه خود کرده‌اند، و در حال حاضر درباره آن، با هم شور و مشورت می‌کنند. اما وقتی به مرحله ارائه راهکار می‌رسند و به این سؤال می‌رسند که «چه باید کرد؟»، هیچ گزینه‌ای را روی میز نمی‌بینند، مگر یک گزینه و آن، «اجرای سناریوی کثیف حمله شیمیایی» برای بار سوم است.
سناریوی شیمیایی قبلا در دو فروردین سال جاری و سال گذشته به اجرا درآمد. ولی فایده‌ای برای آمریکا نداشت و آسیبی به ارتش سوریه و محور مقاومت نرساند. به همین خاطر، مقامات آمریکایی و غربی مدعی می‌شوند و لاف می‌زنند که حمله جدید، «قاطع‌تر» خواهد بود!
همین روند بلوف‌زنی و تهدید را «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا دیروز نیز پی گرفت و گفت، واکنش آمریکا و متحدانش، نسبت به گذشته، قاطع‌تر خواهد بود.
به گزارش تسنیم، بولتون گفت: «آمریکا، فرانسه و انگلیس به توافق رسیده‌اند که قاطع‌تر و سخت‌تر از گذشته (دو فروردین گذشته)، به استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی، واکنش نشان دهند.»
مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، افزود: «ما سعی کرده‌ایم طی روزهای اخیر این پیام را برسانیم که اگر در سوریه برای بار سوم از سلاح شیمیایی استفاده شود، واکنش قاطع‌تر خواهد بود.»
احتمال اجرای سناریو
از طرف دیگر، شک‌ها در رابطه با احتمال اجرای سناریوی شیمیایی از سوی این کشور، به یقین تبدیل شده است؛ در ارتباط با این قضیه، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرده، هیچ شکی وجود ندارد که تروریست‌ها برای انجام یک حمله شیمیایی در سوریه آماده می‌شوند و روسیه اسناد مربوط به این مسئله را به آمریکا، سازمان ملل و سازمان منع اشاعه تسلیحات شیمیایی ارائه کرده است.
پیش از این وزارت دفاع روسیه نیز از انتقال سلاح شیمیایی به ادلب توسط «کلاه سفیدها» خبر داده بود. کلاه سفیدها عوامل میدانی دستگاه جاسوسی «ام.آی- 6» انگلیس در سوریه هستند.«ریچارد بلاک» سناتور آمریکایی نیز اجرای سناریوی شیمیایی در سوریه توسط انگلیس و کلاه سفیدها را تأیید کرده است.
آمریکا و متحدانش مدرن‌ترین سلاح‌ها، از جمله سلاح شیمیایی را در اختیار عناصر تروریستی در سوریه قرار داده‌اند. همین فروردین ماه گذشته بود که «الکساندر رودیونوف» کارشناس روسی سلاح‌های شیمیایی اعلام کرد نظامیان روسی یک انبار مواد ساخت سلاح‌های شیمیایی به جا مانده از تروریست‌ها را در شهر تازه‌ آزاد شده «دوما» کشف کرده‌اند.
حساسیت شدید بر سر ادلب
همان طور که اشاره شد، همه حساسیت‌ها و تهدیدهای غرب علیه دولت دمشق، بر سر «ادلب» است و همه آنها به همراه ترکیه و حتی سازمان ملل، بر سر یک موضوع، متفق‌القول هستند: «عملیات آزادسازی ادلب نباید انجام شود.» حساسیت آمریکا، انگلیس و فرانسه (و احتمالا آلمان) نسبت به قضیه، کاملا طبیعی است؛ چون پایان حضور تروریست‌ها در ادلب، به معنی پایان هفت سال و نیم توطئه در سوریه است، که معنی دیگرش، پایان یافتن نظم آمریکایی در منطقه غرب آسیا و احتمالا، جهان است.
با آزادسازی ادلب، ایران با رژیم صهیونیستی هم‌مرز خواهد شد و این از نگاه صهیونیست‌ها یعنی پایان اسرائیل و زیر و رو شدن جغرافیای سیاسی منطقه به نفع مردم منطقه. در این میان، تکلیف سازمان ملل نیز معلوم است؛ این سازمان به همراه شورای امنیت، تاکنون مجری سیاست‌های آمریکا در جهان بوده و جیره‌خوار این کشور و متحدانش است. به همین خاطر است که سازمان ملل این روزها، «بروز فاجعه انسانی در ادلب» را پیراهن عثمان کرده و با همه ابزارهای ممکن، می‌خواهد جلوی ارتش سوریه را بگیرد و نگذارد عملیات آزادسازی ادلب، کلید بخورد. سازمان ملل در این رابطه تا آنجا غلو کرد که حمله ارتش سوریه به تروریست‌ها در ادلب را «بدترین فاجعه انسانی قرن 21» خواند!
ترکیه
اما، بخشی از جنجال‌های جاری بر سر ادلب را ترکیه راه انداخته است؛ این کشور در ظاهر، مدعی است، اجرای عملیات آزادسازی، هزاران نفر را آواره می‌کند و این آوارگان نیز روانه مرزهای ترکیه خواهند شد.
علاوه بر آن، این روزها برخی از رسانه‌های ترکیه مدعی می‌شوند که اگر عملیات آزادسازی ادلب کلید بخورد، آمریکا کردهای سوریه را وامی‌دارد که اعلام استقلال بکنند!
اما، از نگاه ناظران و کارشناسان، این آدرس دادن‌های انحرافی و بهانه‌تراشیدن‌ها برای جلوگیری از آغاز عملیات ادلب، علت‌های دیگری دارد؛ اول اینکه با بسته شدن پرونده ادلب، پرونده ترکیه تازه باز می‌‌شود و این کشور باید بابت سال‌ها جنایت در شمال سوریه و حمایت از تروریست‌ها در این کشور، به نهادهای بین‌المللی پاسخگو باشد.
مورد دوم نیز به پایان نفوذ ترکیه در شمال سوریه و حتی عراق ربط پیدا می‌کند. زیرا طبیعی است که اگر سوریه بر ادلب مسلط شود، و جایگاه خود را در شمال تقویت کند، ترکیه باید با سیاست‌های مداخله‌آمیز کنونی خود خداحافظی کند. ترکیه 30 هزار نظامی در شمال سوریه مستقر کرده است. به هر حال این مسیر جوسازی و ایجاد جار و جنجال در مورد ادلب، همچنان ادامه دارد و آخرین مورد آن، مقاله «رجب طیب اردوغان» رئيس‌جمهوری ترکیه، در روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» است؛ به گزارش تسنیم، اردوغان در این مقاله مدعی شده، حمله احتمالی سوریه به ادلب، می‌تواند برای ترکیه، اروپا و دیگران خطرات انسانی و امنیتی جدی داشته باشد.
اردوغان در این مقاله نوشت: «دنیا باید (بشار) اسد را متوقف کند.» این همه سر و صدا و آسمان و ریسمان به هم بافتن اردوغان، به خاطر یک اتفاق مهلک و یا هسته‌ای نیست، بلکه صرفا به خاطر این است که ارتش سوریه می‌خواهد کنترل یکی از شهرهایش را به دست بگیرد!
در مجموع، علی‌رغم این همه تهدیدات و سروصداهایی که راه انداخته شد، دمشق عملیات آزادسازی ادلب را در اسرع وقت، به اجرا درخواهد آورد. در این رابطه، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، گفت که عملیات ادلب انجام می‌شود، فقط زمان آغاز آن مشخص نیست.