kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۹۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

گزارش روزنامه آمریکایی درباره نقش واشنگتن در ایجاد فاجعه بزرگ یمن

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نقش واشنگتن در جنگ یمن را بررسی و تاکید کرد، آمریکا شریک جنایات سعودی در این بحران است.

آمریکا با حمایت‌های تسلیحاتی از عربستان به عنوان بزرگ‌ترین شریک جنگی آل‌سعود در جنگ یمن مطرح است. اخیرا رهبر انصارالله یمن اعلام کرد آمریکا منافع خود را در ادامه جنگ می‌بیند و به همین دلیل مانع از برگزاری مذاکرات صلح می‌شود. در همین ارتباط پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی «مورنینگ کال» در گزارشی نوشت: «گروهی از کارشناسان برجسته سازمان ملل متحد اخیرا گزارشی را درباره رنجی که غیرنظامیان یمن در خلال جنگ می‌کشند، منتشر کردند. این کارشناسان نوشتند تمام گروه‌های درگیر در این جنگ به ارتکاب جنایات جنگی متهم هستند.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، طبق این گزارش، «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا، تنها چند ساعت پس از انتشار این گزارش در ژنو از ادامه حمایت واشنگتن از ائتلاف سعودی متجاوز به یمن خبر داد. متیس ادعا کرد، نقش آمریکا در حمله هوایی به یمن باعث شده آمار تلفات مردم بی‌گناه کمتر شود! این روزنامه آمریکایی در ادامه تاکید کرد: «آیا ژنرال متیس امیدوار است که جهان گزارش سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری را انکار کند؟ تمام این گزارش‌ها متذکر می‌شوند که ائتلاف سعودی با حمله به مناطق مسکونی، بازارها، خاکسپاری‌ها، عروسی‌ها، قایق‌های غیرنظامی و تاسیسات پزشکی بیشترین افراد غیرنظامی را به کشتن داد.»
روزنامه آمریکایی «مورنینگ کال» در ادامه نوشت:«یک بمب ۵۰۰ پوندی آمریکایی ساخت شرکت لاکهید مارتین در شمال یمن به اتوبوس حامل دانش‌آموزان در روستای ضحیان اصابت کرد. این بمب را ائتلاف سعودی بر سر این کودکان بی‌گناه رها کرده بود. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد ۴۰ نفر از ۵۲ نفری که در این حمله کشته شدند، کودک بودند. دو هفته بعد از وقوع این جنایت ائتلاف سعودی به اردوگاه آوارگان جنگی حمله کرده و ۳۱ نفر از جمله ۲۲ کودک را به کشتن داد.»
این روزنامه آمریکایی تاکید کرد: «سازمان ملل مرگ ۶ هزار غیرنظامی در یمن را ثبت کرده است، اما اکثر ناظران می‌گویند آمار کشته‌ها بیشتر از این تعداد است. این در حالی است که نقش آمریکا در حملات عربستان سعودی کاملاً مشهود و قابل توجه است. آمریکا نه تنها تسلیحات به عربستان می‌فروشد بلکه به جنگنده‌های آن هم سوخت‌رسانی می‌کند. حتی «کریس مورفی» سناتور آمریکایی، اخیراً در مصاحبه با شبکه رادیویی «ان‌پی‌آر» گفته پرسنل آمریکایی در مراکز سعودی برای شناساییِ مواضع نشسته‌اند و به آنها کمک می‌کنند مناطقی از یمن را برای بمباران انتخاب کنند.»
بنابر این گزارش، اغلب کارشناسان می‌گویند جنگ یمن راه‌حل نظامی ندارد، اما تا وقتی که آمریکا بر جنایات ائتلاف سعودی سرپوش اخلاقی می‌گذارد، انجام مذاکرات معنادار امکان‌پذیر نخواهد بود. نویسنده این گزارش در ادامه نوشت:« ما مسئول برخی از اتفاقاتی هستیم که به رنج یمنی‌ها منجر می‌شود. ما باید به دنبال راه‌هایی برای کمک به پایان بدترین بحران بشری جهان باشیم. برخی از اعضای کنگره آمریکا در پی محدود کردن نقش آمریکا در جنگ یمن هستند. ما باید از سناتور‌ها و نمایندگانمان بخواهیم از این اعضای کنگره حمایت کنند.»
نگارنده گزارش در پایان می‌نویسد:« ما باید فروش سلاح به ائتلاف سعودی و کمک به کشتار غیرنظامیان یمنی پایان دهیم. باید سوخت رسانی هوایی به جنگنده‌های در حال پرواز عربستان را پایان دهیم و زمانی که در حال انتخاب بیمارستان‌ها، اتوبوس‌های مدرسه، خاکسپاری‌ها و عروسی‌ها هستند تا بر سر آنها بمب بریزند، ما آنجا نباشیم.»