kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۹۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۱

کوتاه از سراسر جهان

آمریکا
ایسنا: مایکل مور، کارگردان جنجالی آمریکایی که در مستند جدیدش به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا درباره دخترش ایوانکا نگاهی می‌اندازد، می‌گویدممکن است او قربانی کودک‌آزاری به دست پدرش شده باشد. فیلمساز فارنهایت ۹/۱۱ که انگیزه‌های جرج بوش برای ورود به جنگ‌های عراق و افغانستان را زیر سؤال برده است، گفت، امیدوارم رئیس‌جمهوری آمریکا پاسخی داشته باشد چون این بخشی از تکه‌ای است که او را یک اهریمن واقعی می‌کند.
پاکستان
تسنیم: فرمانده ستاد ارتش پاکستان در ادامه برخوردهای سخت با مجرمینی که اقدام به فعالیت‌های تروریستی کرده‌اند حکم اعدام ۱۳ تن دیگر از آنان را صادر کرد. «آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان در این خصوص اعلام کرد: این افراد در عملیات‌های تروریست علیه مردم بی‌گناه، سازمان‌های دولتی و نهادهای علمی و خرید و فروش سلاح و مهمات نقش اساسی داشته‌اند.
عراق
النهرین: یک منبع امنیتی در اداره اطلاعات الدجیل در استان صلاح‌الدین عراق از بازداشت سه عامل انتحاری که قصد هدف قرار دادن مجالس عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) در شهری در جنوب تکریت را داشتند، خبر داد. به گفته این منبع، عملیات بازداشت با دستور مستقیم فرماندهی کل و همکاری مشترک با بخش مبارزه با تروریسم و پلیس محلی شهر الدجیل صورت گرفت و هنوز روند تحقیقات در جریان است و تاکنون تروریست‌ها اعترافات خطرناکی داشته‌اند.
چین
رویترز: براساس دستور کار سازمان تجارت جهانی چین قرار است هفته آینده از این سازمان برای تحریم کردن آمریکا درخواست مجوز کند. این احتمال وجود دارد که بررسی این پرونده مدت‌ها به طول بینجامد. سال گذشته میلادی چین توانست در یک مناقشه تجاری در سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا پیروز شود. درخواست چین مربوط به نقض حکم سازمان تجارت جهانی درباره رای یک پرونده توسط آمریکا می‌شود.
یمن
المیادین: بازداشت شدگان در زندان بئر احمد در عدن، در اعتراض به برخورد بد امارات با آنان، اعتصاب کرده‌اند. بازداشت شدگان، نیروهای اماراتی را متهم می‌کنند که به خواسته‌های سازمان‌های حقوقی برای ملاقات و آگاه شدن از اوضاع آنان پاسخ نمی‌دهند. بازداشت‌شدگان همچنین خواستار آن شده‌اند که نظامیان اماراتی به قوانین یمن و مقررات بین‌المللی مربوط به زندانیان پایبند باشند، قوانین و مقرراتی که درمورد رعایت حقوق زندانیان و خانواده‌های آنان است.
بحرین
فارس: دولت بحرین اعلام کرده انتخابات پارلمانی بحرین به دستور پادشاه این کشور، ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه) برگزار خواهد شد. انتخابات پارلمانی قبلی بحرین در نوامبر۲۰۱۳ (آذر ماه 1392) از طرف شیعیان و گروه‌های مخالف آل خلیفه تحریم شد. مخالفان بحرینی معتقدند که این انتخابات فرمایشی است و با توجه به تقسیم‌بندی حوزه‌های انتخاباتی شیعیان نمی‌توانند اکثریت کرسی‌ها را به دست بیاورند. بحرین همانند برخی از کشورها دارای دو مجلس می‌باشد. مجلس سفلی (پارلمان انتخابی) و مجلس علیا (شورای انتصابی از سوی پادشاه) که هر کدام دارای 40 نماینده هستند.