kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
وزیر راه و شهرسازی:

11هزار هکتار پس کرانه بندر امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود




وزیر راه و شهرسازی گفت: 11 هزار هکتار پس کرانه در بندر امام خمینی(ره) در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار می‌گیرد.
عباس آخوندی در حاشیه سفر به مجتمع بندری امام خمینی(ره) خوزستان در جمع خبرنگاران، گفت: درصدد هستیم در بندر امام خمینی(ره) کارخانجاتی احداث کنیم که بتوانند مواد اولیه را در مجتمع بندری پس از تخلیه به محصول نهایی تبدیل کرده تا پس از تولید بخشی از محصول نهایی وارد بازار داخل، و بخشی از آن نیز صادر شود که این مهم هم اکنون با سرعت خوبی در حال انجام است.
آخوندی از جمله نخستین طرح‌ها در این زمینه را احداث کارخانه روغن کشی در بندر امام خمینی(ره) بیان کرد و گفت: در این طرح دانه‌های روغنی وارداتی از برزیل به این بندر، تبدیل به روغن شده و در نهایت بخشی از این محصول وارد بازار ایران شده و بخش دیگری نیز صادر می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بندرامام خمینی (ره ) 2 هزار و 800 میلیارد ریال پروژه با مشارکت بخش خصوصی و دولتی سرمایه‌گذاری شده و اجرای یکهزار و 70 میلیارد ریال پروژه جدید نیز آغاز شده به انعقاد تفاهم نامه تجاری در مجتمع بندری امام خمینی(ره) ‌اشاره کرد و گفت: انعقاد تفاهم نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با اعتبار 6 هزار میلیارد ریال از دیگر اقدامات صورت گرفته در اداره بنادر و دریانوردی بندرامام خمینی(ره) در راستای توسعه تجارت در این بندر است.وی افزود: از جمله پروژه‌های توسعه‌ای که با جدیت در حال پیگیری است تجهیز این بندر به سامانه حمل‌ونقل ریلی است که تاثیر قابل توجهی در توسعه حجم فعالیت‌های بندری خواهد داشت.
آخوندی بیان کرد: احداث یک سیلوی 50 هزار تنی در مجتمع بندری امام خمینی(ره) از دیگر پروژه‌های حایز اهمیت بنادر و دریانوردی است که امکان بارگیری و حمل‌ونقل مستقیم را از سیلو به واگن‌های ریلی فراهم می‌کند.
وی ادامه داد: سرمایه‌گذار این پروژه 100 واگن جدید وارد سیستم کرده و 200 واگن دیگر نیز سفارش داده که 30 واگن از آنها به زودی وارد سیستم می‌شود.
آخوندی به اجرای طرح نوسازی خطوط ریلی در بندر امام خمینی(ره) ‌اشاره کرد و گفت:با اجرای این طرح به طول حدود 160 کیلومتر سهم زیرساخت ریلی در این بندر افزایش قابل توجهی خواهد یافت.
وی گفت: احداث سیلوهای بتنی 150 هزار تنی یکی دیگر از پروژه هاست که با اجرای آن می‌توان به صورت مکانیزه و مستقیم غلات را از کشتی در سیلو تخلیه کرد.
وی به اجرای طرح لایروبی اسکله 37 مجتمع بندری امام خمینی(ره) به عنوان یک اقدام مهم که عمق آب خور کشتی‌ها را از 10 متر به 12 متر افزایش داده اشاره کرد و گفت: این طرح این امکان را فراهم کرد تا کشتی‌های بزرگتر با ظرفیت 45 هزار تن در این بندر بارگیری، تخلیه و پهلوگیری کنند.
وزیر راه و شهرسازی از خارج کردن 6 مغروقه از آبراه خور موسی خبر داد و گفت: درصدد هستیم آبراه خور موسی پاکسازی و سپس لایروبی شود.
تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری تولید بیواتانول با حضور وزیر راه و شهرسازی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) امضا شد.این تفاهم‌نامه به ارزش پنج‌هزار و 500 میلیارد ریال بین سرمایه‌گذار خارجی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان منعقد شد.
عملیات اجرایی طرح توسعه اسکله‌های 27 تا 34 مجتمع بندری امام خمینی(ره) با هدف افزایش 80 هزار تن با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد که باید در مدت 27 ماه اجرا شود.