kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۸۹۲
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴
نماینده مردم دامغان در مجلس:

اراضی پسته کاری دامغان تا 50 هزار هکتار قابل افزایش است




 نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: با ظرفیت موجود در این شهرستان می‌توان سطح زیر کشت پسته را تا 50 هزار هکتار افزایش داد.
ابوالفضل حسن‌بیگی افزود: شهرستان دامغان دارای 18 هزار هکتار باغ پسته است که با ظرفیت آب و خاک موجود، تا 50 هزار هکتار قابل افزایش است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به برکت جوان‌گرایی و علمی شدن کشاورزی در این شهرستان، مطالعات نشان می‌دهد با استفاده از روش‌های نوین، با میزان کمی ذخیره‌سازی، می‌توان سطح زیر کشت قابل توجهی از پسته را آبیاری کرد و در کنار صرفه‌جویی مناسب در مصرف آب در این شرایط، ارزش افزوده ایجاد کرد.
وی بیان کرد: استان سمنان دارای 23 هزار هکتار باغ پسته است که از این میزان 18 هزار هکتار در شهرستان دامغان قرار دارد که حدود 13 هزار هکتار بارده است.
وی، به تغییر الگوی کشت ‌اشاره و تاکید کرد: با توجه به کمبود آب در استان سمنان و شهرستان دامغان، اراضی زیر کشت هندوانه و خربزه بهتر است به تولیدات باغی تبدیل شود.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، توسعه و آبادانی را حق این شهر دانست و گفت: در آینده نزدیک 2 کارخانه بزرگ تراکتورسازی و ادوات کشاورزی با سرمایه‌گذاری کشور چین در دامغان ایجاد می‌شود.پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان 12 تا 16 شهریور 96 در دامغان به همراه نمایشگاهی در 200 غرفه از محصولات، فرآورده‌ها و صنایع دستی و گردشگری، به همراه کارگاه‌های آموزشی برگزار شد.
به دلیل سرمازدگی بهار 97 میزان تولید پسته امسال دامغان بین 10 تا 12 هزار تن پیش‌بینی می‌شود، در حالی که این میزان در سال گذشته حدود 35 هزار تن بود.
٨0 درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان قرار دارد.