kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۸۰۵
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
در میان هشدارهای پی‌درپی ناتو

بزرگ‌ترین رزمایش تاریخ روسیه امروز برگزار می‌شود

روسیه امروز بزرگ‌ترین رزمایش تاریخ این کشور را برگزار می‌کند، آن هم در حالی که ناتو برگزاری آن را«تمرینی برای یک درگیری بزرگ» خوانده و به شدت با آن مخالفت کرده است.


چند روز بعد از برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش دریایی روسیه بعد از جنگ سرد در دریای مدیترانه خبر رسیده که این کشور قصد دارد امروز بزرگ‌ترین رزمایش تاریخ خود را در حالی که تنش‌ها به شدت بین این کشور و آمریکا افزایش پیدا کرده برگزار کند. این رزمایش یک هفته‌ای در کنار ارتش‌های چین و مغولستان و تحت عنوان «شرق – ۲۰۱۸» در شرق سیبری برگزار می‌شود.
ارتش روسیه این نمایش قدرت را با رزمایش‌های سال ۱۹۸۱ جماهیر شوروی مقایسه کرده که در آن بین ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار سرباز از کشورهای عضو پیمان «ورشو» در رزمایشی تحت عنوان «غرب - ۸۱» (زاپاد ۸۱) شرکت داشتند.
«سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه حتی گفته این رزمایش از رزمایش سال ۱۹۸۱ اتحاد جماهیر شوروی نیز بزرگ‌تر است طوری که قرار است در آن ۳۰۰ هزار سرباز، ۳۶ هزار وسیله نظامی، هزار هواپیما و ۸۰ ناو جنگی شرکت کنند: «تصور کنید ۳۶ هزار خودروی نظامی به طور همزمان حرکت می‌کنند.‌تانک‌ها، خودروهای نفربر زرهی، خودروهای جنگی پیاده‌ نظام همگی به طور همزمان به حرکت در می‌آیند و تلاش می‌کنند تا حد ممکن شرایط، به شرایط یک وضعیت جنگی نزدیک باشد.»
آن‌طور که خبرگزاری ایسنا نوشته، ارتش روسیه در جریان این رزمایش از جدیدترین تجهیزات خود از جمله موشک‌های «اسکندر» که حامل کلاهک‌های اتمی هستند،‌ تانک‌های T-۸۰ و T-۹۰ و جنگنده‌های سوخو ۳۴ و سوخوی ۳۵ پرده برداری می‌کند. در دریا نیز ناوگان روسیه چندین ناوچه مجهز به موشک‌های «کالیبر» را که در سوریه استفاده شده‌اند، مستقر خواهد کرد.رزمایش نظامی قبلی روسیه در این منطقه تحت عنوان «شرق-۲۰۱۴» از نظر وسعت نصف مانور «شرق– ۲۰۱۸» بود و در آن ۱۵۵ هزار سرباز شرکت داشتند. رزمایش نظامی سال گذشته روسیه در شرق اروپا نیز تحت عنوان «غرب–۲۰۱۷» شاهد ۱۲ هزار و ۷۰۰ نیرو بود که به گفته مسکو در آن شرکت داشتند، اما اوکراین و کشورهای حوزه بالتیک اعلام کردند که تعداد واقعی نیروها بسیار بیشتر بوده است.
علائم آغاز جنگ جهانی سوم
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قرار است پس از میزبانی از یک نشست اقتصادی در ولادی‌وستوک در این رزمایش شرکت کند. شی جیپینگ، رئیس‌جمهور چین نیز یکی از مهمان اصلی این نشست اقتصادی خواهد بود. یکی از تحلیلگران نظامی روسیه گفته این مانورهای نظامی آمادگی برای یک جنگ جهانی در آینده است. به گفته وی ستاد کل ارتش روسیه معتقد است که این جنگ پس از سال ۲۰۲۰ میلادی به شکل یک جنگ جهانی و یا یکسری جنگ‌ها در مقیاس بزرگ صورت خواهد گرفت. دشمن روسیه، آمریکا و متحدانش هستند. به گفته این تحلیلگر مشارکت چین با ۳۲۰۰ نیرو یک عامل کلیدی در این رزمایش محسوب می‌شود. این تحلیلگر حتی گفت: این رزمایش تنها یک نشانه یا پیام نیست، بلکه آمادگی برای جنگ در مقیاسی بزرگ است. این در حالی است که ناتو نیز با چنین ایده‌ای هم عقیده است و تاکید دارد رزمایش شرق – ۲۰۱۸ نشان‌دهنده تمرکز روسیه و تمرین برای یک جنگ در مقیاس بزرگ است. دیلان وایت، سخنگوی ائتلاف ناتو در واکنش به این رزمایش گفت: «این مانور کاملا با الگویی که ما مدتی است شاهد آن هستیم متناسب است. روسیه نسبت به قبل تهاجمی‌تر شده و بودجه نظامی و دفاعی‌اش را افزایش داده است.»