kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۶۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۴
اندیشکده آمریکایی:

مدرکی دال بر همکاری ایران و القاعده نیست

نتایج مطالعات انجام شده از سوی یک اندیشکده آمریکایی حاکی از آن است که برخلاف ادعاهای مقامات آمریکا، هیچ مدرکی دال بر همکاری ایران و القاعده در انجام حملات تروریستی وجود ندارد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: نتایج مطالعات انجام شده از سوی اندیشکده «آمریکای‌نو» حاکیست که برخلاف ادعاهای مقامات آمریکا، هیچ مدرکی دال بر همکاری ایران و القاعده در انجام حملات تروریستی وجود ندارد.
نتایج این مطالعات که بیانیه‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در زمینه ارتباط نزدیک بین ایران و القاعده را زیر سؤال برده است، بر مبنای بررسی دقیق اسناد به دست آمده از پناهگاه «اسامه بن لادن» پس از کشته شدن او در حمله نیروهای آمریکایی در سال 2011 در پاکستان است.
رویترز تاکید کرد که یافته‌های اندیشکده آمریکای نو با اظهارات ترامپ و وزیر خارجه‌اش مبنی بر همکاری ایران با القاعده در تناقض است.
ترامپ ماه مه به هنگام اعلام خروج آمریکا از توافقنامه هسته‌ای گفت که ایران از عوامل نیابتی و شبه نظامیان تروریست مانند القاعده حمایت می‌کند.
همان زمان نیز تعدادی از کارشناسان آمریکایی این ادعای ترامپ را رد کرده و گفتند که ایران ارتباطی با القاعده ندارد و ادعاهای رئیس‌جمهوری آمریکا صحیح نیست.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز پیش از این در پاسخ به ادعاهای مطرح شده در این باره گفته بود : دولت جمهوری اسلامی ایران همواره بر عزم راسخ خود جهت مقابله با گروه‌های تروریستی تأکید ورزیده و در راستای تعهدات بین‌المللی مربوطه اقدامات لازم را به‌عمل آورده است.
به گزارش ایرنا، اندیشکده آمریکای نو یک اندیشکده غیرحزبی بوده و در زمینه موضوعات مختلف، از جمله مطالعات امنیت ملی، فناوری، بهداشت،انرژی و...فعالیت دارد.