kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد

عملکرد ضعیف بانک مرکزی عامل رشد بنگاه‌داری بانک‌ها

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بانک مرکزی باید در وظایف نظارتی خود قوتی‌تر عمل می‌کرد تا شاهد بنگاهداری بانک‌ها نباشیم.

علی قربانی در مصاحبه با رادیو درخصوص بنگاهداری بانک‌ها اظهار داشت: به طور کلی بانک‌ها در اقتصاد دارای دو وظیفه و کارکرد هستند که در سطح خرد به عنوان یک بنگاه اقتصادی به دنبال تحلیل هزینه و فایده باشند اما در سطح کلان وظیفه حمایت از بنگاه‌های تولیدی را دارند.
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر یکی از مشکلات ما در زمینه مسائل بانکداری این است که بانک‌ها وظیفه اصلی خودشان مبنی بر حمایت از تولید و صنعت را رها کردند و به بحث بنگاهداری روی آورده‌اند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بانک‌ها زیرنظر بانک مرکزی قرار دارند و این بانک باید در وظایف نظارتی خود نسبت به این مسائل قوتی‌تر عمل می‌کرد تا شاهد بنگاهداری بانک‌ها نباشیم.
قربانی ادامه داد: لایحه‌ای به مجلس تقدیم شده و این لایحه توسط مجلس تصویب می‌شود اما مجلس به دلیل عدم تخصص در تمامی حوزه‌ها نمی‌تواند در جزییات و مسائل خرد مقوله بانکی نظارتی داشته باشد.
وی اضافه کرد: مجلس نمی‌تواند از رئیس‌بانک مرکزی که به پیشنهاد وزارت اقتصاد و هیئت وزیران تعیین می‌شود، استیضاح و سؤال کند اگرچه جلسات متعددی در کمیسیون برنامه و بودجه درخصوص عملکرد بانک مرکزی برگزار می‌کنیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ قربانی با بیان اینکه تصویب قوانین بسیار زیاد از مشکلات اساسی ماست، بیان کرد: ساختار قانونگذاری و اجرایی در کشور ما در دنیا منحصر بفرد و یک نظام نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است که همین امر موجب شده در بعضی مواقع دست نمایندگان برای نظارت با ابزارهای سؤال و استیضاح بسته باشد.
گفتنی است، رهبر معظم انقلاب در دیداری که چندی پیش با اعضای هیئت دولت داشتند، بر «مدیریت و کنترل قوی بانک مرکزی بر دیگر بانک ها»، توصیه کردند و با انتقاد از ادامه بنگاهداری بانک‌ها و کارهای هزینه آور دیگر نظیر افزایش شعبه‌های بانکی گفتند: «بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی شود.»
از یاد نبریم که بانک‌ها متاسفانه طی سال‌های اخیر بطور مداوم از نقش اصلی خود در اقتصاد دور شده و به کار‌هایی که اصلا به حوزه مسئولیت آنها مربوط نمی‌شود (مانند بنگاه‌داری) مشغول شده‌اند، به عنوان مثال برخی بانک‌ها با خرید ساختمان‌های شیک و مجلل به حوزه‌هایی خارج از وظیفه خود وارد شدند که در یک نمونه آن فقط 110 هزار ملک و زمین توسط یک بانک خریداری شده است!