kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
وزیر راه و شهرسازی:

سالانه 12 هزار کشتی از تنگه هرمز عبور می‌کند

وزیر راه و شهرسازی با ‌اشاره به اینکه خلیج‌فارس یکی از مناطق مهم و پرترافیک جهان است، گفت: سالانه بیش از 12هزار کشتی اقیانوس پیما از تنگه هرمز تردد می‌کند.

عباس آخوندی در مراسم روز جهانی دریانوردی در تهران اظهار داشت: حمل و نقل دریایی به صرفه‌ترین شیوه حمل کالا و مواد خام در مقادیر بالا محسوب می‌شود و هم اکنون سهم کشتی در جابجایی کالا و مواد خام به 90 درصد کل تجارت جهانی می‌رسد.
وی با بیان اینکه نیمی از تناژ ناوگان جهان تحت مالکیت کشورهای آسیایی است، گفت: بیش از 60 درصد مصرف سالانه نفت و مواد نفتی از طریق دریا حمل می‌شود که 99/99 درصد آن به صورت ایمن تحویل می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر راه و شهرسازی به سابقه دو هزار و 500 ساله ایران در دریانوردی‌ اشاره کرد و گفت: کشور ما با دارا بودن پنج هزار کیلومتر خط ساحلی، 15 جزیره، 90 بندر بزرگ و کوچک تجاری و صیادی، کشوری دریایی محسوب می‌شود.
آخوندی افزود:‌ خلیج‌فارس به عنوان یکی از مناطق مهم و پرترافیک جهان محسب می‌شود و سالانه بیش از 12هزار کشتی اقیانوس پیما از تنگه هرمز تردد می‌کند.
به گفته وی‏، در سال 2017 ایران بامالکیت 238 کشتی و ظرفیت بارگیری 19 میلیون تن مقام 21 جهان را به خود اختصاص داده است؛ ایران با جایگاه 21 از جمله 25 خط کشتیرانی جهان محسوب می‌شود. همچنین ایران با شش میلیون و 583 هزار تن ظرفیت بارگیری ناوگان تحت پرچم سی و یکمین کشور جهان از این حیث است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ‌ایران با بیش از 11 هزار فروند شناور غیرکنوانسیونی  عمدتا در آب‌های خلیج‌فارس، دریای عمان و خزر فعالیت می‌کند و بزرگترین ناوگان دریایی از این حیث داراست.
آخوندی اضافه کرد: ناوگان نفتکش ما در سطح منطقه خاورمیانه بزرگترین است و از نظر سن ناوگان هم کشتی‌های ملکی ایرانی بهترین وضعیت را دارد.
وی بیان کرد: ‌جذب سرمایه‌گذاری خارجی از طریق واگذاری طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار به شرکت هندی با مشارکت داخلی و کاهش هزینه حمل با هدف افزایش سهم بازار حمل‌ونقل بین‌المللی شامل 50 درصد تخفیف بر کشتی‌های با محموله ترانزیت خارجی و تا 70 درصد تخفیف بر کالاهای ترانزیت خارجی از نقاط قوت ما در این حوزه
 است.
وزیر راه و شهرسازی عدم‌اشاعه فرهنگ دریانوردی در کشور را از نقاط ضعف ما در این حوزه دانست و گفت: باید موضوع را بررسی کرد که چرا جوانان ما کمتر به کار دریانوردی رغبت دارند. همچنین باید به موضوع نظام مدیریتی غیرروزآمد با نگاه سنتی و بدون توجه به تحولات ساختاری، توجه کرد تا این نقاط ضعف رفع شود.
آخوندی همچنین به تهدیدات پیش رو در این حوزه‌اشاره کرد و گفت:‌ عدم پای‌بندی دولت آمریکا به برجام و بازگشت تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا بر خلاف همه موازین بین‌المللی و حقوق بشری است.
وی با بیان اینکه پیدایش ائتلاف‌های بزرگ کشتیرانی که قدرت چانه‌زنی آنها را بالا می‌برد از تهدیدات پیش رو است، حضور نیروهای بیگانه در منطقه و گسترش امکان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در بنادر رقیب را از تهدیدات در این حوزه عنوان کرد.