kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۹
مسئولان و فعالان اقتصادی مطرح کردند

کم‌کاری پتروشیمی‌ها در تامین مواد اولیه کالاها

در شرایطی که پتروشیمی‌ها به دلیل حضور در بازار ثانویه، ارز خود را به دو برابر قیمت نسبت به ارز دولتی می‌فروشند،‌ درخصوص تامین کالاهای مورد نیاز گروه‌های کشاورزی و برخی صنایع، کم‌کاری می‌کنند.
گروه اقتصادی-

یکی از مشکلاتی که در پی گرانی ارز به وجود آمد، عرضه نکردن ارز پتروشیمی‌ها به قیمت چهار هزار و 200 تومان بود. در پی مقاومت پتروشیمی‌ها برای نفروختن ارز خود به قیمت دولتی، کم‌کم زمزمه‌هایی منتشر شد که دولت با راه‌اندازی بازار ثانویه قصد دارد سازوکاری برای خرید و فروش ارز به صورت آزاد فراهم کند تا پتروشیمی‌ها هم به قیمتی که می‌خواهند، ارز خود را بفروشند.
علی‌رغم اجرایی شدن این تصمیم و دو برابر شدن قیمت ارز پتروشیمی‌ها، باز هم خبرهایی به گوش می‌رسید که پتروشیمی‌ها در زمینه تامین کالاهای پتروشیمی کوتاهی می‌کنند.
اوضاع به‌گونه‌ای بود که حتی رئیس‌جمهور هم روز گذشته انتقادهای تندی را نسبت به صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما تزریق نمی‌کنند مطرح کرد.
روحانی در جشنواره شهید رجایی با بیان اینکه من به‌عنوان رئیس ‌دولت اعلام می‌کنم که بخشی از التهابات داخلی است، گفت: صادرکننده‌ای دولتی و خصولتی ارز صادراتی را که باید امروز در اختیار سامانه نیما قرار دهد، صبر می‌کند 48 ساعت دیرتر می‌دهد و این کار خیانت به کشور است.
با این حال، مسئله پتروشیمی‌ها منحصر به گفته‌های رئیس‌جمهور نیست، چراکه بسیاری از فعالان اقتصادی اعم از برخی وزرا یا برخی روسای اتحادیه‌ها هم نسبت به برخی کارهای پتروشیمی‌ها لب به اعتراض گشودند. به عنوان نمونه، وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها به کشاورزان کود نمی‌دهند و آن را با ارز چند هزار تومانی صادر می‌کنند، گفت: «در حالی که این شرکت‌ها 4/5 تا پنج میلیون تن کود تولید دارند نیاز دو میلیون تنی کشاورزی را تامین نمی‌کنند و به تولید ملی خیانت می‌کنند.»
پیش‌تر هم یک تولیدکننده حوزه مرغ و طیور گفته بود: «در حال حاضر انحصار مواد اولیه دی‌کلسیم فسفات در اختیار پتروشیمی است و به موقع اقدام نکردن پتروشیمی برای واردات مواد اولیه، مرغداری‌ها را دچار کمبود مکمل غذایی دان مرغ کرده است.»
همچنین رئیس‌ اتحادیه لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار تهران هم دیروز گفت: «تنها یکی از کارخانه‌های تولیدی کشور توان تامین نیاز ۶۰ درصدی بازار نوارچسب کشور را دارد اما به دلیل عدم دسترسی به مواد اولیه پتروشیمی‌ها، این کارخانه با ظرفیت تمام فعالیت نمی‌کند و این در حالی است که پتروشیمی‌ها توانایی تولید مواد اولیه را دارند.»
همان‌طور که مشاهده می‌شود از محصولات کشاورزی تا نوشت‌افزار‌ها نسبت به کم کاری‌های پتروشیمی‌ها اعتراض دارند و متاسفانه علی‌رغم اینکه پتروشیمی‌ها به نوعی دولتی محسوب می‌شوند، در ارائه محصولات خود به دستگاه‌های مورد ‌اشاره، تعلل می‌کنند.