kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۶۳۶
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
به یاد فرمانده شهید سیدعلیرضا یاسینی

پروازهای متعدد با سِمَتِ رئیس‌ستاد نیروی هوایی ارتش(حدیث دشت عشق)

فرمانده شهید سیدعلیرضا یاسینی در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۳۳۰ متولد شد.

علیرضا تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان مهرگان آبادان با موفقیت سپری كرد و تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان دكتر فلاح آبادن به پایان رسانید.
باتوجه به علاقه شدیدی كه به خلبانی داشت، در سال ۱۳۴۸ وارد دانشكده خلبانی نیروی هوایی شد و پس از گذراندن دوران مقدماتی پرواز با هواپیماهای تی ۳۳، به منظور گذراندن دوره تكمیلی خلبانی و پرواز با هواپیماهای پیشرفته شكاری، به آمریكا اعزام شد.
شهید یاسینی مهارت خاصی در هدایت هواپیمای اف ۴ داشت. در یکی از مأموریت‌ها هواپیمای وی در هنگام بازگشت از عملیاتی برون‌مرزی مورد تعقیب یک فروند «میگ ۲۳» عراقی قرار می‌گیرد که در اروندرود مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد. به محض برخورد، سیستم اجکت خلبان خود به خود فعال می‌شود و خلبان اجکت می‌کند. ولی شهید سرلشکر یاسینی که به‌عنوان افسر کابین عقب در این پرواز بود، با مهارت خاصی هواپیما را درحالی که تقریبا سیستم هیدرولیک خود را از دست داده بود، در پایگاه ششم به زمین می‌نشاند.
شهید سیدعلیرضا یاسینی که معاون هماهنگ‌کننده و رئیس‌ستاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی از ۱۰/۱۲/۱۳۷۲ بود، در تاریخ ۱۵/۱۲/۷۳ ساعت ۳۰/۸ شب از فرودگاه اصفهان آماده پرواز به سمت تهران می‌شود و پس از دقایقی هواپیما به پرواز درمی‌آید. ناگهان در ساعت ۴۲/۸ شب از سوی خلبان اعلام می‌شود که به علت بازشدن پنجره کابین خلبان، هواپیما مجبور به فرود اضطراری می‌باشد. لحظاتی بعد هواپیما در حال گردش برای نشستن بر روی باند در ۶۴ کیلومتری جنوب پایگاه اصفهان، سقوط می‌کند و سید علیرضا یاسینی به درجه رفیع شهادت نائل می‌آید.