kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۵۹۴
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷

اتحادیه عرب گرفتار بحران مالی شد خبرهای ضد و نقیض از استعفای دبیر کل

بنابر اعلام مقامات و رسانه‌های عربی، اتحادیه عرب با بحران مالی شدیدی مواجه شده است؛ برخی رسانه‌های عربی حتی اعلام کرده‌اند دبیرکل این اتحادیه به دلیل این بحران قصد استعفا دارد.

برخی منابع عربی از تشدید بحران مالی در اتحادیه عرب و تهدید «احمد ابوالغیط» دبیرکل آن برای استعفا خبر می‌دهند.خبرگزاری فارس دراین باره نوشته، در حالی که برخی رسانه‌ها از تهدید «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب به استعفا خبر داده‌اند اما «حسام زکی» معاون ابوالغیط این خبر را تکذیب کرده و گفته «این‌ها شایعه بوده و صحت ندارد.» رسانه‌های عربی می‌گویند ابوالغیط تهدید کرده چنانچه کشورهای عربی حق عضویت خود در این اتحادیه به منظور تأمین بودجه آن را پرداخت نکنند، از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.
طبق گزارش پایگاه «الیوم‌السابع»، هرچند حسام ذکی این خبر را تکذیب کرده ‌اما در عین حال تأکید می‌کند ضروری است اعضای اتحادیه عرب حق عضویت و تعهدات مالی خود را در سه ماهه نخست هر سال پرداخت کنند تا اتحادیه نیز به یک ثبات مالی دست یافته و بتواند به برنامه‌ها و فعالیت‌های خود ادامه دهد!
وی این را هم اضافه کرد که دبیرخانه اتحادیه عرب با «بحران مالی شدیدی» مواجه است که وضعیت دشواری را به وجود آورده و کشورهای عضو مسئولیتی دارند که بایستی به آن عمل کنند و برخی از این کشورها به‌طور مرتب به مسئولیت خود عمل می‌کنند اما برخی دیگر از پرداخت سهم خود طفره می‌روند و آن را به تأخیر می‌اندازند.
پیش از این نیز دبیرکل اتحادیه عرب درباره وضعیت این اتحادیه تاکید کرده بود، با بحران مالی بزرگی روبه‌روست که تأثیر منفی بر فعالیت‌های این اتحادیه در خارج می‌گذارد. مثلا ممکن است اتحادیه عرب نتواند در فعالیت‌های بین‌المللی شرکت کند. اتحادیه عرب، نخستین سازمان بین‌المللی است که بین کشورهای عربی - اسلامی در 1945 به ابتکار مصر تاسیس شد و سال قبل نیز این اتحادیه به دلیل بحران مالی مجبور به تعدیل کارکنان خود شد و ۱۵ نفر از آنها مجبور به استعفا شدند.