kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶

افشاگر واترگیت: ترامپ آوریل 2017 دستور ترور بشاراسد را صادر کرد!

یک روزنامه‌نگار و نویسنده مشهور آمریکایی فاش کرد، «دونالد ترامپ» آوریل سال 2017 (فروردین سال گذشته) دستور ترور رئیس‌جمهوری سوریه را صادر کرده بود، اما کارمندان کاخ سفید به خاطر پیامدهای چنین اقدامی، فرمان ترامپ را به صورت محرمانه، از روند اجرایی خارج کرد!

«باب وودوارد» روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی، که در افشاگری موسوم به «واترگیت» در دهه 1970 و برکناری «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهوری وقت، نقش داشته است، در کتاب جدید خود موسوم به «ترس: ترامپ در کاخ سفید»، علیه رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، دست به افشاگری زده است.
به گزارش ایسنا، وود وارد می‌نویسد، ترامپ در آوریل سال 2017 دستور ترور «بشاراسد» رئيس‌جمهوری سوریه، را صادر کرده بود. رئیس‌جمهور آمریکا این اقدام را به بهانه حمله شیمیایی ارتش سوریه، انجام داد.
این روزنامه‌نگار کهنه‌کار آمریکایی می‌افزاید، اما تیم ترامپ (کارمندان کاخ سفید) دست به «کودتای اداری» می‌زند و اسناد رسمی را به شیوه‌ای مخفیانه، از دفتر ترامپ برمی‌دارد و به جای دیگری منتقل می‌کند تا مانع امضای این دستور شود.
براساس کتاب وودوارد، ترامپ در گفت‌وگوی تلفنی با «جیمز ماتیس» وزیر دفاع خود، از کلماتی نظیر (او را می‌کشیم، بگذارید تعدادی از رهبران سوریه را بکشیم» استفاده می‌کند.
ماتیس نیز به رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داده بود، «به سرعت موضوع را مشخص خواهد کرد.»  اما بعد از پایان تماس، به معاونان ارشدش می‌گوید: «ما هرگز این کار را نخواهیم کرد، بلکه حساب شده عمل خواهیم کرد.»
این روزنامه‌نگار آمریکایی می‌افزاید، بعدا مشخص شد که تیم امنیت ملی آمریکا، به جای ترور بشار اسد، قصد حمله به شیوه کلاسیک (حمله موشکی)‌ را دارد. در حمله فوق، یک ناو آمریکایی بیش از 30 موشک به سمت پایگاه ارتش سوریه موسوم به «الشعیرات» شلیک کرده بود.
«باب وود وارد» اعلام کرده است که اطلاعات خود را از منابع دست اول، شهادت‌های زنده (از کارکنان کاخ سفید)، گفت‌وگوها در جلسات داخلی (کاخ سفید) و کتاب‌های خاطرات و اسناد دولتی به دست آورده است.
وودوارد در کتاب 448 صفحه‌ای‌اش روشن می‌سازد، منابع اجرایی و عوامل متعدد دیگر نزدیک به رئیس‌جمهور، به دنبال دست و پا کردن حیله‌هایی جهت ممانعت از وقوع فجایعی در نتیجه تصمیمات و دستورات شتابزده ترامپ بوده‌اند، به خصوص که تیم امنیت ملی بر بی‌درایتی ترامپ، بی‌اساس بودن اسناد و مدارک و عدم آگاهی رئیس‌جمهور از مسائل بین‌المللی اتفاق‌نظر داشته‌اند.
نویسنده اشاره می‌کند، ماتیس به دستیارانش می‌گوید، ترامپ همانند یک دانش‌آموز ابتدایی رفتار می‌کند.
این روزنامه‌نگار تاکید می‌کند که بارها از طریق واسطه‌ها خواستار دیدار با ترامپ بوده و قصد داشته است شهادت‌هایش را در کتاب تضمین کند، اما بی‌فایده بوده است.
ترامپ نیز اقدام به تماس با مولف کتاب در ماه اوت (مرداد) کرد تا درباره اهانت به او هشدار دهد، اما وودوارد به ترامپ گفت، کتابش را به آخر می‌رساند و اصول تحقیقاتی و صداقت را رعایت خواهد کرد.
واکنش‌ها
ترامپ و مقامات دولت او به کتاب «وودوارد» واکنش نشان داده‌اند؛ ترامپ گفته:‌ «این هم یک نمونه دیگر از کتاب‌های بد است. او (وودوارد) مشکلات اعتباری بسیاری دارد. شاید ترجیح می‌دادم با او صحبت کنم، اما شاید هم نه.» رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «فکر می‌کنم شاید صحبت کردن من با او هم تغییری در این کتاب ایجاد نمی‌کرد و او به هر حال این کتاب را می‌نوشت. رئیس‌جمهور آمریکا افزود: «این جزو چیزهای تند و زننده است. من هرگز با او حرف نزده‌ام. شاید این پیام‌هایی که او به من نسبت می‌دهد، نگفته باشم. شاید اگر با من تماس می‌گرفت با او صحبت می‌کردم. به دلایلی محتوای آن را درک نمی‌کنم.»
ترامپ با رد ادعاهای این کتاب گفت: «مطالب آن احتمالا برگرفته از سخنان کارمندان ناراضی یا شاید ساخته و پرداخته شخص نویسنده باشد.
براساس یکی از مطالبی که در کتاب «ترس: ترامپ در کاخ سفید» آمده «جان کلی» رئیس دفتر کاخ سفید، ترامپ را «احمق» خطاب کرده است. این ادعا سه‌شنبه از سوی ژنرال کلی رد شد و او در بیانیه‌ای نوشت: «این ایده که من روزی رئیس‌جمهور آمریکا را احمق خطاب کرده باشم، صحت ندارد. این یک تلاش رقت‌انگیز دیگر برای مخدوش کردن وجهه نزدیکان رئیس‌جمهوری ترامپ و انحراف از موفقیت‌های بسیار دولت است.
رئیس دفتر کاخ سفید همچنین در مطلب دیگری بابت ادعای این کتاب مبنی بر اینکه او ترامپ را «روانی» و «احمق» توصیف کرده و یا کار کردن در دولت را «بدترین شغلی که داشته» دانسته باشد، تکذیب کرد.
ترامپ همچنین اعلام کرد، وودوارد نوشته است که او دادستان کل آمریکا را «یک احمق جنوبی» توصیف کرده است. من هرگز، هرگز از چنین واژگان و اصطلاحی برای کسی از جمله «جف سشنز» استفاده نکرده‌ام و دیگر اینکه جنوبی بودن عالی است. او «وودوارد» این حرف‌ها را سرهم کرده است تا اختلاف ایجاد کند!
در همین حال، سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کتاب چیزی جز مطالب ساختگی کارکنان ناراضی که تلاش دارند رئیس‌جمهوری آمریکا را بد جلوه بدهند، نیست. رئیس‌جمهور رویه‌های بوروکراتیک را شکسته است تا موفقیت‌های بی‌سابقه را به گوش مردم آمریکا برساند.
ماتیس وزیر دفاع آمریکا، هم در واکنش به کتاب فوق، بیانیه صادر کرد و مدعی شد: سخنان تحقیرآمیز درباره رئیس‌جمهور که در کتاب وودوارد به من نسبت داده شده، هرگز توسط من و یا در حضور من مطرح نشده است.
به گزارش فارس، رئیس پنتاگون ادامه داد: من به طور کلی، خواندن داستان را دوست دارم و این کتاب یک برند خاص داستان‌سرایی در واشنگتن است و منابع بی‌نام و نشان آن، اعتباری ندارند.
ماتیس افزود: این ایده که من در زمان خدمتم به دولت و به فرمانده منتخب کل قوا، رئیس‌جمهور ترامپ توهین کنم، یا در وزارت دفاع آمریکا به منصب ریاست جمهوری بی‌احترامی کرده باشم، زاییده توهم و خیال‌پردازی یک فرد است.
واکنش وزیر دفاع آمریکا به ادعای مطرح شده در کتاب وودوارد، با استقبال ترامپ مواجه شد و او در توئیتر خود، اظهارات ماتیس را باز انتشار داد.
اظهارات ماتیس و دیگر کارکنان کاخ سفید به خوبی نشان می‌دهد که آنها به خاطر ترس از واکنش ترامپ، به طوری که باب دل وی باشد، به کتاب وودوارد حمله کرده‌اند.
واشنگتن‌پست
از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن‌پست صدای ضبط‌شده‌ای از مکالمه ترامپ با وودوارد درباره این کتاب را منتشر کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا در آن می‌گوید، وودوارد همواره فردی منصف بوده است. روزنامه واشنگتن‌پست سه‌شنبه گزیده‌هایی از کتاب وودوارد را منتشر کرد. این کتاب همچنین حاوی نمونه‌هایی از درگیری رئیس‌جمهوری آمریکا و کارکنانش است و تصاویری از یک کاخ سفید «ناکارآمد مملو از نفوذی‌ها» را طبق گفته‌های راینس پریپس، رئیس دفتر سابق کاخ سفید ترسیم می‌کند.
طبق گزارش واشنگتن‌پست از کتاب وودوارد، نشست شورای امنیت ملی آمریکا در 19 ژانویه تشکیل جلسه داد و بعد از این نشست، ترامپ بودجه دولت آمریکا در این منطقه و نیز اهمیت حضور نظامی بزرگ آمریکا در شبه جزیره کره را یادآور شد. براساس این کتاب، جیمز ماتیس پس‌از اتمام جلسه خشمگین شده و به دستیارانش گفته بود که رئیس‌جمهوری آمریکا همانند بچه‌های ابتدایی کلاس پنجم یا ششم رفتار می‌کند.