kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۱۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۷
در آستانه آغاز عملیات بزرگ صورت گرفت

حمایت یکپارچه غرب از تروریست‌های ادلب فشارها بر دمشق افزایش یافت

در حالی که ارتش سوریه منتظر فرمان رئیس‌جمهور برای آغاز عملیات بزرگ آزادسازی «ادلب» است، فشارهای غرب بر دمشق و متحدان آن نیز برای توقف این عملیات، بیشتر شده است.

مدتی است که «حمایت از غیر نظامیان»، تبدیل به بهانه و اهرمی برای غرب جهت متوقف کردن نیروهای سوریه پشت دروازه‌های ادلب شده است؛ در هفته‌های گذشته «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل، بارها برای ساکنان ادلب، اشک تمساح ریخت و آمریکا،‌انگلیس و فرانسه نیز دمشق را تهدید کرده‌اند در صورتی که «مردم ادلب» را هدف حمله شیمیایی قرار دهد، آنها نیز ارتش سوریه و پایگاه‌های آن را هدف قرار می‌دهند.
اما، با نزدیک‌تر شدن زمان آغاز عملیات، تهدیدات غربی‌ها هم مستقیم‌تر و صریح‌تر شده است و البته، بهانه آنها، همان بهانه قبلی (یعنی حمایت از غیرنظامیان ساکن ادلب) است.
به گزارش فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در حساب توئیتری خود نوشت: «رئیس جمهور بشار اسد نباید بی‌پروا به ادلب حمله کند. ایرانی‌ها و روس‌ها با شرکت در این تراژدی بالقوه حقوق بشری، بزرگترین اشتباه انسانی را مرتکب خواهند شد. ممکن است صدها هزار نفر کشته شوند،‌ نگذارید این اتفاق رخ بدهد.»(!)
ترامپ در حالی دم از جان انسان‌ها می‌زند که تاکنون به وسیله جنگنده‌های آمریکایی، در عراق، سوریه و افغانستان، جان هزاران غیرنظامی را گرفته است و از طریق رژیم‌های تحت حمایت خود نیز به طور مکرر مردم را در نوار غزه و یمن می‌کشد. چیزی که در ماجرای ادلب، ترامپ را نگران کرده، این است که او می‌داند عملیات ارتش سوریه در ادلب، حساس‌ترین و پرپیامدترین عملیات در سوریه است و علاوه بر اینکه، به حضور هفت سال و نیمه تروریست‌ها در سوریه پایان می‌دهد، برای حضور آمریکا در منطقه نیز دردسرساز می‌شود و حتی رژیم اسرائیل را نیز به خطر می‌اندازد.
جالب است که روزنامه نیویورک تایمز نیز به طور تمام قد جانب تروریست‌ها در ادلب را گرفته و از گروه تروریستی «هیئت تحریرالشام» با عناوینی چون «مبارزان»، «مبارزان شورشی»، «نیروهای شورشی» و «قدرتمندترین شاخه شورشیان سوریه»، یاد کرده است!
گزارش نویس این روزنامه که احتمالاً با دلارهای نفتی سعودی و یا هر منبع مالی دیگری شارژ شده است، سرکرده‌های هیئت تحریرالشام که وابسته به القاعده بوده و از سال 2015 شهر ادلب را اشغال کرده است را «مقامات و مجریان دولتی انسان‌دوست» توصیف کرده! و از دولت سوریه خواسته، در ادلب حمام خون راه نیندازد!
این روزنامه در ادامه گزارش خود، مدعی شده: «میلیون‌ها غیرنظامی از آنچه قرار است در ادلب رخ دهد، وحشت کرده‌اند.»
علاوه بر آمریکایی‌ها، در اروپا نیز شریکان جنایت تروریست‌های میدانی در سوریه، تحت پوشش «حمایت از مردم» و «جلوگیری از وقوع کشتار»، وارد عمل شدند؛ به گزارش ایسنا، «ژان ایولودریان» وزیر خارجه فرانسه، و «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، با صدور بیانیه‌های جداگانه‌ای، نسبت به وقوع فاجعه انسانی در ادلب به خاطر حمله ارتش سوریه، به شدت ابراز نگرانی کرده‌اند! وزیر خارجه فرانسه در بیانیه خود، مدعی شده که چنین حمله‌ای، می‌تواند «پیامدهای فاجعه‌باری» داشته باشد و سه میلیون انسان را تهدید کند! منظور وی از سه میلیون انسان، ساکنان ادلب هستند که یک مقام در استانداری ادلب، این رقم را دو میلیون و 200 هزار نفر ذکر کرده است. البته مقام فوق، این را هم گفته که جمعیت مذکور منتظر ورود نیروهای ارتش سوریه و رهایی از اشغال تروریست‌ها هستند.
وزیر خارجه آلمان هم مثل همتای فرانسوی خود، نسبت به احتمال «وقوع فاجعه انسانی» در ادلب سوریه، به خاطر حمله ارتش این کشور، هشدار داده است. وی گفته، برای جلوگیری از این فاجعه، نهایت تلاش‌های خود را به کار خواهد گرفت.
کارشناسان با اشاره به کارنامه سیاه هفت‌ونیم ساله آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا در سوریه، احتمال کشتار غیرنظامیان توسط ترویست‌های مورد حمایت غرب را طی روزهای آینده، بعید نمی‌دانند. غربی‌ها می‌خواهند، از طرق سیاست کشته‌سازی، توطئه‌های خود را در سوریه به اجرا درآورند. این کشورها وقتی آل‌سعود در یمن جنایت می‌کند هیچ غلطی نمی‌کنند!