kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
المیادین خبر داد

تغییر محل نمایش شیمیایی کلاه سفیدها در سوریه برای کشته شدن غیرنظامیان بیشتر

یک شبکه خبری به نقل از «منابع آگاه»، اعلام کرده، با لو رفتن محل اجرای سناریوی شیمیایی «کلاه سفیدها» در «جسرالشغور»، این گروه وابسته به دستگاه جاسوسی انگلیس ماموریت یافته سناریوی شیمیایی را در محل دیگری از خاک سوریه، به اجرا درآورد و کاری کند که تلفات غیرنظامیان در این حمله ساختگی، افزایش یابد.

به گزارش فارس، شبکه «المیادین» به نقل از منابع آگاه اعلام کرد، 64 نفر از عناصر گروه موسوم به «کلاه سفیدها» از جمله 11 زن، از «جسرالشغور» به «ادلب» منتقل شده‌اند. این عده که برای اجرای نمایش شیمیایی، آموزش‌های لازم را دیده‌اند، پس از لو رفتن این نمایش، محل اجرای آن را بنا به دستورات خارجی، تغییر دادند. براساس این گزارش، محل جدید اجرای سناریوی شیمیایی، یا خود شهر ادلب و یا شهر «معره‌النعمان» است. طراحان این سناریو، با این جابه‌جایی، قصد دارند تلفات آن را هم بالا ببرند.
بشکه‌های حامل مواد سمی و شیمیایی هم پیش از این طی دو مرحله، به جسرالشغور در حومه ادلب، منتقل شده بود. هدف اصلی کلاه سفیدها و حامیان غربی آنها از این اقدام، زمینه‌سازی بهانه لازم برای حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به خاک سوریه است. پیش از این کلاه سفیدها دو بار این سناریو را اجرا کرده‌اند؛ یک بار در فروردین 1396 و بار دیگر، در فروردین 1397.
در فروردین سال جاری، ابتدا عناصر گروه تروریستی «کلاه سفیدها» در شهر «دوما» واقع در «غوطه‌شرقی» دمشق دست به حمله شیمیایی زده بودند و سپس، آمریکا، انگلیس و فرانسه برخی از مواضع ارتش سوریه را با بیش از 100 موشک مورد حمله قرار دادند. البته، ارتش سوریه شمار زیادی از این موشک‌ها را در آسمان هدف قرار داد و بعدها معلوم شد، انگلیس و فرانسه نیز فقط زباناً با آمریکا همراهی کرده‌اند!در حال حاضر نیز که ارتش سوریه قصد دارد عملیات آزادسازی ادلب را انجام دهد و برای همیشه بر تروریست‌ها غلبه کند، آمریکا به دنبال بهانه‌جویی برای ضربه‌ زدن به ارتش سوریه است و قرار است که عناصر وابسته به گروه «کلاه سفیدها» با اجرای سناریوی شیمیایی، این بهانه را فراهم کنند.از درون شهر ادلب نیز خبر رسید، عناصر مسلح ۲۰۰ پهپاد را از منطقه «سرمدا» در حومه ادلب به مقر «جبهه النصره» در محله نالمهندسین» در شهر ادلب منتقل کرده اند و کارشناسان اهل ترکیه و چچنی در حال کار روی این پهپادها هستند.
خطر باقی است
«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اما اعلام کرده آمریکا و متحدان آن می‌توانند طی 24 ساعت موشک‌ها را برای  حمله به ارتش سوریه آماده کنند.
به گزارش تسنیم، وی گفته، آمریکا و متحدانش حدود 70 سکوی موشک‌انداز در خاورمیانه دارند و انبار مهمات آنها نزدیک به 280 موشک را در خود جای داده است. علاوه بر آنها، آمریکا دو ناو «کارنی» و «راس» را در منطقه مستقر کرده است و هرکدام از این ناوها نیز 28 موشک
کروز تام هاوک حمل می‌کنند.
دمشق: به تجاوز، پاسخ می‌دهیم
«ولید معلم» وزیر خارجه سوریه، که به مسکو سفر کرده است اما به خبرنگاران گفته: «ما به هرگونه تجاوزی به خاک سوریه، پاسخ خواهیم داد و این تجاوز به سازش سیاسی و هر چیز دیگری نیز ضربه خواهد زد.»
وزیر خارجه سوریه خاطر نشان کرد: « آمریکا، انگلیس و فرانسه از این مسئله خوشحال نیستند که ببینند طرح‌هایشان در سوریه شکست خورده است؛ به همین دلیل می‌خواهند در خارج از چارچوب شورای  امنیت به سوریه تجاوز کرده و روند سیاسی را ناکام بگذارند و به (جبهه) النصره کمک کنند.ولید معلم تصریح کرد: زمانی که ارتش سوریه «غوطه‌ شرقی» را آزاد کرده ‌بود، واشنگتن بهانه استفاده از سلاح‌های شیمیایی را مطرح کرده و دست به حمله علیه سوریه زده است. هرگونه حمله‌ای به سوریه پیامدهای سیاسی خود را خواهد داشت.
معلم گفت که  واشنگتن قصد دارد سناریوی شیمیایی را در ادلب تکرار کند تا دست به حمله علیه سوریه بزند.
وی با تاکید بر اینکه سوریه نیازی به استفاده از سلاح‌های شیمیایی ندارد و هیچ‌ سلاح شیمیایی در اختیار ندارد، گفت: در شرایطی که ما پیروز هستیم، دلیلی ندارد که از سلاح‌های شیمیایی استفاده کنیم.
سایر رویدادها
 * مجله آمریکایی «آتلانتیک» اعلام کرده، بازنده بیش از هفت سال جنگ داخلی در سوریه، اسرائیل خواهد بود.
* روسیه گفته،‌ رزمایش نیروی دریایی این کشور در مدیترانه، به اوضاع ادلب ربط ندارد.
*‌ «بشار جعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، دبیر کل این سازمان را به حمایت از کشورهای مهاجم به سوریه، متهم کرد. سازمان ملل اخیرا با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به آغاز عملیات ارتش سوریه در ادلب، ابراز نگرانی کرده بود.
* «بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه، اعلام کرده، برخی از گروه‌های معارض سوری، برای آشتی با دمشق اعلام آمادگی کرده‌اند.
* رئیس جمهور ترکیه گفته، این کشور در حال همکاری با ایران و روسیه درباره اوضاع ادلب است.
* به گفته ارتش روسیه مسکو سامانه‌های ضدپهپاد خود را در سوریه مستقر کرده است.