kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۷۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
دهقان:

کسانی که آلوده به فساد هستند حتماً با طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان مخالفت می‌کنند

عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس می‌گوید که برای رسیدگی به اموال نامشروع مسئولان کار خود را از سال 84 آغاز کرده و پس از 10 سال پیگیری توانسته است طرح را به سختی به تصویب برسانداما مجمع تشخیص مصلحت نظام سر و ته آن را زده است.




محمد دهقان در برنامه برنامه گفت‌وگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» درباره بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت : ما طرح رسیدگی به اموال مسئولین را سال 84 شروع کردیم و بعد از 10 سال پیگیری با سختی تصویب شد. البته قوه قضائیه در این مورد اشکالی دارد و می‌گوید این نیازمند جرم‌انگاری است و بحث فنی دارند که ما هم درباره آن با رئیس قوه قضائیه صحبت کردیم ولی بالاخره قانون آن تصویب شده است، این هم یک نوع مبارزه بود و بستر آن فراهم شد.
وی ادامه داد : اتفاقاً همین طرح رسیدگی به اموال مسئولین که سال 84 شروع کردیم زبده‌ترین کارشناسانی که در کشور در این زمینه وجود داشتند همانند مرحوم خبره که قائم مقام سازمان بازرسی کل کشور بودند، کارشناسانی از وزارت اطلاعات و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در نوشتن آن نقش داشتند و طرح 16 ماده‌ای کاملی را آماده کردیم.
دهقان با بیان اینکه طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام بردند و سر و ته این را زدند و واقعاً غیرکارشناسی کردند،  گفت : واقعا در مجمع این طرح را خراب کردند. حتی یک فرد عادی وقتی طرح 16 ماده‌ای ما را که در مجلس تصویب شده بود را مطالعه کند و با آنچه در مجمع تصویب شده مقایسه کند، معلوم می‌شود که طرح ما کاملاً پخته  و همه ابعاد دیده شده بود ولی متاسفانه مجمع طرح ما را خراب کرد.
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با اشاره به اینکه  بحث مبارزه با فساد مخالفان جدی هم دارد تصریح کرد :  وقتی می‌گوییم فساد اقتصادی به چه معنا است؟ یعنی تبانی کردن برخی از سودجویان خارج حکومت با برخی از عناصر داخل حکومت برای به یغما بردن اموال عمومی است که این را فساد اقتصادی می‌گوییم. طبیعی است کسانی که درون حکومت هستند بعضی نگران خود هستند. بعضی نگران اطرافیان خود هستند و بعضی فکر آنها نمی‌رسد که این بحث اصلاً به شما ربطی ندارد و نگران خود نباشید. اصلاً بحث فساد اقتصادی را وقتی مطرح می‌کنیم نباید نگرانی ایجاد شود. بحث این است با کسانی که فساد مرتکب می‌شوند برخورد شود. اصلاً قبل از برخورد با فساد  باید پیشگیری شود. باید یک سیستم هوشمند داشته باشیم تا معاملات اقتصادی دولت رصد هوشمند شود واز سوی دیگر یک شفافیتی در کشور ایجاد شود در این صورت فساد در کشور ایجاد نمی‌شود. اگر فساد وجود داشت باید برخورد قاطع صورت گیرد تا عبرت آمیز باشد.
وی همچنین تاکید کرد : :کسانی که آلوده به فساد هستند حتماً اعمال نفوذ می‌کنند. کسانی که نگران خود و اطرافیان خود هستند حتماً اعمال نفوذ می‌کنند که اجرا نشود و تصویب نشود. اما در عین حال افکار عمومی به میان آید حتماً این اجرا می‌شود.