kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۷۰۲
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
از سوی سازمان ملل

نقش «سوچی»، برنده جایزه صلح نوبل در نسل‌کشی مسلمانان میانمار فاش شد

سازمان ملل در گزارشی با متهم کردن «آنگ سان سوچی»، برنده جایزه صلح نوبل! و رهبر میانمار به مشارکت در نسل کشی مردم روهینگیا،خواستار محاکمه فرمانده کل ارتش این کشور و پنج ژنرال دیگر به علت مشارکت مستقیم در نسل‌کشی مسلمانان روهینگیایی شد.


«آنگ سان سو چی» رهبر حزب حاکم میانمار که برنده جایزه صلح نوبل هم هست! و از طرف کشورهای غربی به عنوان شخصیتی طرفدار صلح شناخته می شود اکنون از طرف سازمان ملل متهم به مشارکت در نسل کشی مسلمانان میانمار شده است. باشگاه خبرنگاران جوان در این باره به نقل از رویترز نوشته، بازرسان سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کردند ارتش میانمار با هدف نسل کشی به کشتار جمعی مسلمانان روهینگیایی و تجاوز گروهی به زنان آنها دست زده است؛ به همین دلیل «مین آنگ هلاینگ» فرمانده کل ارتش و ۵ ژنرال دیگر میانماری باید به دلیل انجام جنایات بی رحمانه محاکمه شوند.
این بازرسان در گزارش خود آورده اند:«آنگ سان سو چی» رهبر حزب حاکم میانمار، اجازه داده است تنفر همه جا را فرا بگیرد، مدارک را از بین برده و از اقلیت‌ها در مقابل جنایات جنگی و بشری در ایالت‌های راخین، کاچین و شان محافظت نکرده است. بدین ترتیب، سو چی در ارتکاب این جنایات همکاری کرده است.
آنگ سان سوچی، رهبر دو فاکتوی میانمار در سال ۱۹۹۱ به بهانه مبارزه برای کشورش و تلاش برای برگزاری انتخابات آزاد، جایزه صلح نوبل را دریافت کرد. سال 2017 بیش از ۴۰۰ هزار نفر با امضای طوماری اینترنتی خواستار پس گرفتن جایزه صلح نوبل از آنگ سان سوچی، رهبر دو فاکتوی میانمار به دلیل سکوتش در برابر کشتار مسلمانان روهینگیا شدند. اکنون نیز سازمان ملل عملا وی را به اتهام مشارکت در نسل کشی علیه روهینگیایی ها محکوم کرده است.
یک سال پیش ارتش میانمار به ایالت راخین حمله کرد و به کشتار بی رحمانه مسلمانان روهینگیا پرداخت. حدود ۷۰۰ هزار روهینگیایی در پی این حملات از میانمار گریختند و در اردوگاه‌های پناهجویان در بنگلادش ساکن شدند. ارتش میانمار ۳۶۲ روستا که روهینگیایی‌ها در آنها ساکن بودند را تخریب کرده‌ و برخی از روستاها با خاک یکسان شده‌اند. سربازان و افراطی های میانمار بارها به زنان مسلمان این کشور حمله و تجازو کرده وبسیاری از آن ها را در آتش سوزانده اند.