kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۶۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۵
وزیر دفاع روسیه هشدار داد

احتمال حمله شیمیایی کلاه سفیدها به ادلب همین فردا !

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده، عناصر وابسته به گروه موسوم به «کلاه سفیدها» همین امروز و فردا در خاک سوریه دست به حمله شیمیایی خواهند زد تا با این اقدام، بهانه را برای حمله آمریکا و هم‌پیمانانش به ارتش سوریه، فراهم کنند.




در آستانه آغاز عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی استان و شهر «ادلب»، گروهی از کارشناسان خارجی برای ترتیب دادن حمله شیمیایی، وارد شمال سوریه شدند. عوامل میدانی این حمله شیمیایی که به گفته وزیر دفاع سوریه در استان ادلب اتفاق خواهد افتاد، عناصر گروه تروریستی موسوم به «کلاه سفیدها» هستند. ورود کارشناسان شیمیایی خارجی به ادلب را وزارت دفاع روسیه رسما گزارش کرده است.
در حال حاضر ده‌ها هزار تروریست‌ وابسته به «داعش»، «جبهه النصره» و دیگر گروه‌های تروریستی در ادلب به سر می‌برند.
به گزارش فارس، هر چند «ادلب» جزو مناطق کاهش تنش محسوب می‌شود و ارتش سوریه طبق توافقات آستانه، نباید در این منطقه دست به عملیات گسترده بزند، ولی حضور داعش و جبهه‌النصره در ادلب، این عملیات را مجاز می‌کند، چرا که عملیات نظامی علیه آنها، در هر نقطه‌ای از سوریه مجاز است.
شنبه گذشته نیز وزارت دفاع روسیه از آماده شدن آمریکا، انگلیس و فرانسه برای حمله به سوریه خبر داده بود. همزمان، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در ژنو به همتای روسی خود گفته بود که چنین حمله‌ای، در واکنش به حمله شیمیایی سوریه، صورت خواهد گرفت و این حمله از حملات پیش، سخت‌تر خواهد بود.
آمریکا، انگلیس و فرانسه پیش از این نیز در فروردین 1396 و فروردین 1397 دست به حمله موشکی علیه سوریه زده بودند. ادلب آخرین استانی در سوریه است که در اشغال تروریست‌های تکفیری است.
براساس بیانیه ژنرال «ایگور کناشنکف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گروهی در لباس «کلاه سفیدها» آماده شده‌اند تا پس از وقوع حمله شیمیایی در ادلب، نسبت به ضبط تصاویر و ارسال آنها به رسانه‌های انگلیسی زبان اقدام کنند.
«اسپوتنیک» پیش از این گزارش داده بود که کلاه سفیدها اخیراً فعالیت خود را در ادلب گسترش داده‌اند. منابع محلی اسپوتنیک گفته‌اند که شماری از عناصر کلاه سفیدها با هشت خودروی ون، چند بشکه را از کارگاه «اطمه» در مرزهای ترکیه، به منطقه نامعلومی انتقال دادند. کارگاه فوق مخصوص تولید ماده «کلر» است. گفته شده که نیروهای «تحریرالشام» که مهم‌ترین زیر گروه جبهه‌النصره (شاخه‌القاعده) است، این خودروها را اسکورت
کرده‌اند.
تحرکات آمریکا
منابع نزدیک به شبه نظامیان کرد تحت حمایت آمریکا هم فاش کرده‌اند،‌ این کشور در شمال سوریه دستگاه‌های راداری پیشرفته‌ای در استان «الحسکه» و منطقه «عین ‌العرب» نصب کرده‌ است. این دستگاه‌ها در داخل پایگاه‌های آمریکا نصب شده‌اند. به گفته منابع مذکور، هدف آمریکا از این اقدام، ایجاد منطقه پرواز ممنوع (در شمال و شرق سوریه) است. منبع مذکور حوزه منطقه پرواز ممنوع را از شهر «منبج» تا شهر «دیرالزور» اعلام کرده است.
منبع مذکور که نزدیک به فرماندهی کردهای مسلح موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» است. در گفت‌وگو با پایگاه خبری- اینترنتی «باسینوز» افزود: «هدف از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه، این است که آمریکا می‌خواهد بار دیگر و به شکل‌ قوی‌تر، در سوریه حضور پیدا کند. به گفته وی، آمریکا چند کامیون حامل تسلیحات و خودروهای نظامی هم به نیروهای دموکراتیک سوریه تحویل داده است.»
آمریکا در حالی درصدد تقویت نیروهایش در استان کردنشین حسکه برآمده و کردهای مسلح را تقویت می‌کند که طی ماه‌های اخیر نمایندگان نیروهای دموکراتیک سوریه دوبار با مقامات دمشق دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. کردها به آمریکا اعتماد ندارند و نمی‌خواهند تبدیل به ابزار دست واشنگتن «شوند» پیش از این «جیمز جفری» نماینده ویژه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در امور سوریه، خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه، با هدف مقابله با افزایش نفوذ ایران در سوریه شده بود.
دولت دمشق بارها اعلام کرده حضور نیروهای آمریکایی در خاک سوریه غیرقانونی است.
ناظران شمار پایگاه‌های آمریکا در سوریه را تا 20 پایگاه اعلام می‌کنند.
دیروز خبرگزاری فارس همچنین گزارش داد، یک هیئت آمریکایی وارد شهر «الشدادی» در استان الحسکه شده است. ریاست این هیئت را «ویلیام روباک» فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا برعهده دارد.
روباک، که سفیر پیشین آمریکا در بحرین بوده است، چندی پیش به شهر «الطبقه» سوریه سفر و با شماری از شخصیت‌های کرد از جمله کسانی که چندی پیش با مسئولان دولتی سوریه مذاکره کرده بودند، دیدار کرده است.
ناظران بر این باورند که مقامات آمریکایی از نفس گفت‌وگوی کردها با دولت سوریه رضایت ندارند و سفرهای روباک به مناطق تحت تسلط کردها نیز به همین خاطر صورت گرفته است.
روباک هم در جریان دیدار پیشین خود با کردها، ضمن ابراز نگرانی در خصوص تحولات شمال سوریه، ادعا کرده بود ترامپ متعهد شده است، نیروهای آمریکایی و نیروهای اتئلاف موسوم به ضد داعش را در شرق فرات حفظ کند.