kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۶۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴
دیروز در سن 81 سالگی

مک کین،‌ سناتور ضد ایرانی آمریکا آرزوی بمباران ایران را به گور برد

سناتور جان مک کین عضو کهنه‌کار حزب جمهوریخواه آمریکا و نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۸، که از مخالفین سرسخت کشورمان بود دیروز در سن ۸۱ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان مغز مُرد.




مک‌کین، 81 ساله، سال گذشته و در حالی که برای یک جراحی ساده و برداشتن یک لخته خون بستری شده بود با تشخیص یک تومور مغزی بدخیم و پیش‌رونده روبرو شد و درمان را با عمل جراحی در بالای چشم چپ خود آغاز کرد. اما روز جمعه گذشته گفت درمان خود را متوقف کرده و دیروز نیز خبر مرگش مخابره شد. وی رئیس‌کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا بود در جنگ ویتنام نیز در بمباران مردم ویتنام حضور فعال داشت. در سوابق وی آمده است: «مک کین ۲۳ بار در حملات هوایی ارتش آمریکا به ویتنام شرکت داشت و در بیست و سومین ماموریت جنگنده وی هدف موشک قرار گرفت و سقوط کرد و به اسارت نیروهای ویتنامی درآمد و پنج سال نیز اسیر جنگی بود.»
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در سال 2008 با جان مک‌کین برای ورود به کاخ‌سفید رقابت می‌کرد. دونالد ترامپ که مک کین وصیت کرده در مراسم ختمش شرکت نکند جیمی کارتر و جرج دبلیو بوش، هر دو از روسای جمهور سابق آمریکا؛ جو بایدن، معاون سابق رئیس‎جمهوری، سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس سنا و میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا با انتشار بیانیه‌های مجزا نسبت به مرگ مک‌کین ابراز تاسف کرده‌اند.
واضح‌ترین تصویری که از جان مک کین در ذهن‌ها وجود دارد مربوط به حضور وی در جلسات گروهک تروریستی منافقین و همچنین دیدار وی با «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش می‌باشد. وی در سال 2013 پنهانی و غیرقانونی وارد سوریه شد و با سران گروه‌های تروریستی مورد حمایت آمریکا در این کشور از جمله رهبر گروه تروریستی داعش یعنی ابوبکر البغدادی دیدار کرد. این دیدار در منطقه ادلب سوریه برگزار شد و سناتور مک کین آن را این‌گونه توجیه کرده که وی از حضور ابوبکر البغدادی در این خانه امن مطلع نبوده است.
ایران
مک کین، بارها از تغییر رژیم در ایران سخن گفته بود و در جریان کارزار انتخاباتی هم از بمباران ایران سخن به میان کشیده بود که با انتقاد شدید مخالفان جنگ روبرو شد. وی دیروز آرزوی حمله به ایران را به گور برد.
دشمنی سناتور جان مک کین با ایران سابقه‌ای طولانی دارد. وی علاوه‌بر همراهی با گروهک بدنام منافقین و حمایت از اقدامات تروریستی آنها، از طرفداران سخت‌گیری بیشتر آمریکا در برخورد با ایران بود. او در جریان یک سخنرانی در ۲۰۰۷  در یک جلسه پرسش و پاسخ در ایالت کارولینای جنوبی، آوازی منسوب به گروه «بیچ بویز» در پشت میکروفون سر داد و گفت: «بر روی ایران بمب بمب بمب بمب بریزیم.»  این واقعه باعث واکنش‌هایی در مطبوعات گردید. در سال ۲۰۰۸ نیز، جان مک کین اظهار داشت: «من همچنان بیمناک جاه‌طلبی آنان هستم، که چیرگی ایرانی بر منطقه به درازای تاریخ است.»
آل‌سعود: مک کین یک قهرمان بود!
مک کین در غرب آسیا چهره‌ای منفور به حساب می‌آمد اما با این وجود بعد از مرگ وی تلاش می‌شود تا از او چهره یک قهرمان به تصویر کشیده شود. نگاهی به لیست افراد و کشورهایی که از مرگ مک کین ابراز تاسف کرده‌اند نشان می‌دهد که دست آنها نیز به خون انسان‌های بیگناه زیادی آلوده است.  برای مثال عربستان که خود عامل کشتار مردم بی‌گناه یمن است و در سوریه و عراق از تروریست‌ها حمایت کرده و در سراسر جهان در حال ترویج افراط گرایی و وهابیت است نسبت به مرگ مک کین ابراز تاسف کرده و «خالد بن سلمان» سفیر عربستان در آمریکا در پست توئیتری خود در واکنش به مرگ جان مک کین، نوشته: «مک کین یک قهرمان بود و زندگی خود را وقف خدمت به کشورش و حمایت از امنیت و صلح جهانی کرد! مک کین دوست بزرگ عربستان بود و ما به ملت آمریکا که سناتور مک کین را از دست داده تسلیت می‌گوییم.  ما او را از دست دادیم.»