kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۶۰۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۴

بحران سیاسی در افغانستان مقامات افغان یکی پس از دیگری استعفا می‌دهند

استعفای همزمان چهار وزیر دولت افغانستان، این کشور را با بحران سیاسی مواجه کرد.



«طارق شاه بهرامی» وزیر دفاع، «ویس احمد برمک» وزیر کشور، و «معصوم استانکری» رئیس اداره امنیت ملی افغانستان شنبه به طور همزمان، استعفای خود را تقدیم «اشرف غنی» رئیس‌جمهور این کشور کردند.
اما رئیس‌جمهور استعفای آنها را نپذیرفت و از آنها خواست به فعالیت خود ادامه دهند. درباره واکنش این مقامات مستعفی به مخالفت اشرف غنی، گزارشی نرسید.
پیش از این نیز «محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی افغانستان از سمت خود کناره‌گیری کرده بود.
خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، علت این استعفای فله‌ای اعضای کابینه را بروز اختلاف میان استعفاءدهندگان و رئیس‌جمهور اعلام کرده است. رویترز با انتشار بخش‌هایی از متن استعفای «اتمر»، علت استعفای وی را بروز اختلافات جدی «میان اتمر و سران دولت» بر سر اصول سیاست‌های جاری اعلام کرده است.
با این حال، کارشناسان علت واقعی این استعفاها را زمینه‌سازی این افراد برای کاندیدا شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی می‌دانند.
در همین رابطه، یک مقام ارشد دولت افغانستان به خبرنگار روزنامه «گاردین» گفت که مشاور امنیت ملی مستعفی قصد دارد در سال 2019 به عنوان رقیب «اشرف غنی» در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.
خبرگزاری صدا و سیما نیز گزارش داد،
«حمدالله محب» سفیر افغانستان در واشنگتن، احتمالاً جای اتمر را به عنوان مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری می‌گیرد.
دخالت آمریکا در امور داخلی افغانستان
به گزارش تسنیم، برخی رسانه‌ها اعلام کردند که سفارت آمریکا در کابل طی نامه‌ای، از رئیس‌جمهور افغانستان خواسته است «کریم خلیلی» را از ریاست شورای عالی صلح افغانستان، برکنار کند.
سفارت آمریکا به این بهانه که خلیلی از قوم هزاره و شیعه افغانستان است، وی را برای واشنگتن غیرقابل اعتماد دانسته است. همچنین در این نامه از ارگ ریاست جمهوری افغانستان خواسته شده است تا یکی از اعضای حزب اسلامی «حکمتیار» را به عنوان رئیس‌ جدید شورای عالی صلح افغانستان تعیین کند.
این خبر در حالی منتشر شده که این موضوع تاکنون از سوی منابع رسمی تأیید نشده است و شورای عالی صلح نیز به آن، واکنشی نشان نداده است. با این حال، روند امتیازدهی دولت افغانستان به حزب اسلامی حکمتیار در چند ماه اخیر افزایش یافته است و شماری از اعضای این حزب در ارگ ریاست جمهوری، مجلس سنای افغانستان و برخی از ولایت‌ها گماشته
شده‌اند.
هفته گذشته نیز منابع خبری اعلام کرده بودند که ارگ ریاست جمهوری افغانستان «جمعه خان همدرد» عضو شورای رهبری حزب اسلامی را به عنوان والی هرات تعیین کرده است.
کارشناسان بر این باورند که آمریکا با اتخاذ رویکرد دوگانه در روند صلح افغانستان و مداخله در این روند، تلاش می‌کند که در مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان به عنوان میانجی، عمل کند.
حکمتیار که دستش به خون بسیاری از غیرنظامیان بی‌گناه افغانستان آلوده است، در حال حاضر، مورد توجه ویژه واشنگتن قرار گرفته و به نظر می‌رسد که آمریکا قصد دارد مطامع و منافع خود را از طریق این چهره جنگ‌طلب، پیگیری کند.