kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۵۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
ظریف:

منتظر اقدام اروپا برای حفظ فروش نفت و کانال‌های بانکی هستیم

وزیر امور خارجه گفت: اتحادیه اروپا قرار بود چندین اقدام انجام دهد به ویژه حفظ فروش نفت ایران و حفظ کانال‌های بانکی که کماکان ما منتظر انجام آن هستیم.
سرویس سیاسی-

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه همایش «عبور از بحران  و توسعه ایران» در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره بسته حمایتی 18 میلیون یورویی اتحادیه اروپا و حواشی ایجاد شده پیرامون آن اظهار داشت: این بسته‌ای است که دوطرف را  کمک می‌کند تا با  یکدیگر در ارتباط باشند و هیچ ربطی به برجام ندارد و این فضاسازی‌هایی که انجام می‌شود بی‌ربط است.
ظریف گفته است که بسته حمایتی 18 میلیون یورویی هیچ ربطی به برجام ندارد. این در حالی است که در بیانیه اتحادیه اروپا که متن کامل آن در این آدرس (http://europa.eu/rapid/press-release_IP-18-5103_en.htm) موجود است، صراحتا اعلام شده است که بسته حمایتی 18 میلیون یورویی، بخشی از بسته حمایتی 50 میلیون یورویی است و این‌ها بخشی از همکاری‌های دو طرف بعد از توافق برجام است.
پول خرد!
از سوی دیگر، مبلغ این کمک مالی با قیمت روز یورو چیزی در حدود 200 میلیارد تومان خواهد شد، رقمی که شاید برای یک کشور 80 میلیون نفری چیزی جز پول خرد نخواهد بود. این در حالی است که یک قلم از بلوکه کردن دارایی‌های ایران در آمریکا در دوران «پسابرجام» به تنهایی 2 میلیارد دلار ارزش داشت. در مورد دیگر موسسه مالی کلیراستریم لوکزامبورگ، یکی از موسسات تابعه بورس آلمان نزدیک به 5 میلیارد دلار پول کشورمان را در اختیار گرفته و آزاد نمی‌کند!
ظریف در همایش مذکور گفته است: اتحادیه اروپا قرار بود چندین اقدام انجام دهد به ویژه حفظ فروش نفت ایران و حفظ کانال‌های بانکی که کماکان ما منتظر انجام آن هستیم.
قرار بود که اروپا پس از خروج آمریکا از برجام، به ایران تضمین بدهد که به تعهدات برجامی خود پایبند بوده و در مقابل تحریم‌های ضدایرانی آمریکا ایستادگی می‌کند، اما در عمل به هیچ عنوان چنین اتفاقی رخ نداد.
از زمان خروج آمریکا از برجام، تعداد زیادی از قراردادهای میان ایران و شرکت‌های اروپایی لغو یا تعلیق شده است که قرارداد با توتال، قرارداد خرید هواپیما و قرارداد با پژو مهم‌ترین آنها هستند. همچنین شرکت‌های مختلف اروپایی در چند ماه اخیر از ایران خارج شده و همکاری با کشورمان را متوقف کرده‌اند.
تضمین عملی!
اروپایی‌ها در ماه‌های اخیر به جای ارائه تضمین عملی به ایران، به صدور بیانیه‌های شعاری و کلی‌گویی اکتفا کرده و در آخرین اقدام خبر از تصویب بسته حمایتی ۱۸ میلیون یورویی می‌دهند که یادآور پیشنهادات اقتصادی آنها در جریان مذاکرات هسته‌ای اوایل دهه ۸۰ است که روحانی آنها را تحقیرآمیز خواند و علی لاریجانی از آن به عنوان آب‌نبات یاد کرد.
به گزارش مشرق، روحانی در صفحات ۵۹۶، ۵۹۷ و ۵۹۸ کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای اروپایی در دولت اصلاحات، درنهایت به شکست این مذاکرات‌اشاره کرده و تاکید می‌کند:«بعد از نزدیک به دو سال مذاکرات ایران و سه کشور اروپایی، آنها قصد به نتیجه رسیدن و حل کردن پرونده هسته‌ای ایران را نداشتند و یک بسته پیشنهادی تحقیرآمیز به ایران دادند».
در حالی که با پیروی شرکت‌های اروپایی از تحریم‌های آمریکا، ۳۵ میلیارد دلار قرارداد خرید هواپیما، ۵ میلیارد دلار قرارداد توتال، میلیاردها دلار قرارداد با پژو و رنو و ده‌ها میلیارد دلار فروش سالانه نفت ایران در معرض خطر قرار گرفته، اروپا بسته ۱۸ میلیون یورویی ارائه کرده که پول یک روز درآمد ارزی ایران هم نیست.