kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
فشارهای همه‌جانبه علیه ترامپ ادامه دارد

شیکاگو تریبون: ترامپ لیاقت ریاست جمهوری را ندارد/ جان برنان: ترامپ بین مردم آمریکا تفرقه انداخته

در ادامه فشارهای همه‌جانبه علیه ترامپ، سردبیران روزنامه شیکاگو تریبون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند ترامپ لیاقت ریاست جمهوری را ندارد. همزمان رئیس‌سابق سیا نیز از اینکه ترامپ جامعه آمریکا را دو تکه کرده از وی به شدت انتقاد کرد. مدتی است زمزمه استیضاح ترامپ هم بر سر زبان‌ها افتاده است.
سرویس خارجی-

هنوز کسی نمی‌داند در زور آزمایی ترامپ با لایه‌های پیدا و پنهان قدرت در آمریکا کدام طرف پیروز خواهد شد ولی آنچه مسلم است اوضاع روز به روز برای رئیس‌جمهور آمریکا سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.
مخالفان ترامپ نیز جسورتر شده‌اند و احساس می‌کنند ترامپ نه تنها دیگر آن قدرت روزهای آغازین را ندارد بلکه به گوشه رینگ افتاده و هر لحظه ضربه‌ای را از دوستان و دشمنانش در داخل و خارج دریافت می‌کند.
این روزها رسانه‌های جریان اصلی در آمریکا هم به شدت علیه این قمارباز فعالند و کمتر روزی است که علیه او افشا‌گری نکنند. دوستانش یکی پس از دیگری پشت وی را خالی می‌کنند و در درون دولت نیز وی با برخی از وزرا مثل وزیر دادگستری به شدت درگیر است.
همین سه‌شنبه گذشته بود که هیئت منصفه رسیدگی‌کننده به پرونده تخلفات اقتصادی و مالیاتی «منافورت» رئیس‌سابق ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد از مجموع ۱۸ فقره جرم مورد بررسی، به اتفاق آرا به این جمع‌بندی رسیده که وی در دستکم ۸ فقره جرم، که همگی به فرار مالیاتی و تخلف مالی مربوط هستند، گناهکار است. همزمان اعلام شد، «مایکل کوهن» وکیل سابق ترامپ هم که تا چندی پیش «جعبه سیاه ترامپ» به شمار می‌رفت، با دادگاهی در نیویورک به توافق رسیده در ازای اعتراف به جرایمش، تخفیف مجازات دریافت کند. بر اساس این توافق، او به ارتکاب دستکم ۸ فقره جرم اعتراف کرده است. «کوهن» اعتراف کرده که به «دستور نامزد یک سمت فدرال» تلاش کرده تا به «استورمی دنیلز» بازیگر فیلم‌های مستهجن و «کارن مک دوگال» مدل نشریه «پلی بوی» حق‌السکوت بدهد تا آنها درباره روابط نامشروعشان با ترامپ، به رسانه‌ها چیزی نگویند.
به گفته «کوهن»، این اقدام با هدف جلوگیری از اثرگذاری منفی این اخبار بر نتیجه انتخابات، صورت گرفته است. یعنی همان چیزی که همه مخالفین ترامپ روی آن تمرکز کرده‌اند. پنهانکاری حقایق برای تاثیر گذاشتن در افکار عمومی مردم آمریکا در انتخابات مسئله‌ای که در صورت اثبات می‌تواند به استیضاح و احتمالا برکناری ترامپ منجر شود.
افشاگری تازه
اما در حالی که رسانه‌ها هنوز سرگرم ماجرای اعترافات کوهن وکیل سابق ترامپ بودند سی‌ان‌ان دیروز در گزارشی از افشاگری تازه در مورد فساد اخلاقی ترامپ خبر داد. بر اساس گزارش سی‌ان‌ان «دینو ساجدین»، دربان سابق برج ترامپ که پیشتر اعلام کرده بود از رابطه غیراخلاقی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با یک زن خدمتکار مطلع بوده و حاصل این رابطه یک فرزند نامشروع است، هم اکنون می‌تواند در این باره آزادانه‌تر صحبت کند. روز جمعه
مارک هلد، وکیل این دربان سابق اعلام کرد که موکل او پیشتر یک توافق با شرکت «امریکن مدیا» --که شرکت مادر مجله نشنال اینکوایرر است--امضا کرده بود که او را از افشای این اطلاعات منع می‌کرد؛ اما او هم اکنون از این توافق خارج شده و می‌تواند داستان این رابطه را بازگو کند.
ترامپ بی‌لیاقت
 در ادامه فشارها به ترامپ هیئت سردبیران روزنامه «شیکاگو تریبون» نیز در یک بیانیه ترامپ را به بی‌لیاقتی متهم کردند. در بیانیه هیئت سردبیران این روزنامه آمریکایی آمده: «چیزی که اکنون ما می‌توانیم بگوییم این است که تداوم حضور ترامپ در کاخ سفید یک فضاحت و یک سرخوردگی است... کاخ سفید بعد از حضور اخیر مایکل کوهن در دادگاه روز سه‌شنبه وارد فاز «کنترل کامل آسیب» شده است. ترامپ در حالی روز پنجشنبه در شبکه فاکس نیوز ظاهر شد و از خود دفاع کرد که مثل «اوباش عصبی» به نظر می‌رسید.» جان برنان، مدیر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نیز مجددا به دونالد ترامپ حمله کرده و هشدار داده فضای سیاسی در آمریکا در دوران ریاست جمهوری او احتمالا بدتر خواهد شد. به گزارش ایسنا، جان برنان، که اخیرا با ترامپ به شدت بر سر مسئله لغو مجوز دسترسی امنیتی‌اش وارد نزاع شده، گفت: «اساسا کاری که او نسبت به کشور انجام می‌دهد این است که در ما تشتت و اختلاف ایجاد می‌کند. او در حال ایجاد شکاف میان آمریکایی‌ها است... من واقعا نگران هستم. این‌طور که او براساس خوشایند پایگاه حمایتی‌اش عمل می‌کند، هرچه بیشتر در ما اختلاف ایجاد می‌کند و من حقیقتا نگران هستم که این اختلافات به خیابان‌ها کشیده شود.»