kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۵۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

تلاش گسترده غرب برای جلوگیری از پاکسازی ادلب، آخرین شهر اشغالی سوریه

آمریکا، انگلیس و فرانسه در آخرین تلاش‌های خود برای جلوگیری از انجام عملیات آزادسازی استان و شهر «ادلب» توسط ارتش سوریه، در تدارک یک حمله جدید به این کشور به بهانه استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی هستند. این بخشی از اظهارات وزیر دفاع روسیه درباره سوریه است.

عملیات آزادسازی ادلب، در آستانه شروع است و این واقعه بزرگ، به همان اندازه که دل‌های مردم سوریه و منطقه را لبریز از شور و امید کرده، نفس تروریست‌ها و حامیان غربی آنها را نیز در سینه‌های‌شان حبس کرده است.
به گزارش فارس، مردم سوریه که درمورد شروع قریب‌الوقوع عملیات، کاملا مطمئن شده‌اند، خود را برای یک جشن بزرگ آماده می‌کنند. این شادمانی هم به خاطر پایان یافتن یک جنگ خانمان‌برانداز هفت‌ونیم ساله خواهد بود و هم به خاطر یک پیروزی شیرین علیه رژیم صهیونیستی و آمریکا در کل منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است.
بحران سوریه که در سال 2011 کلید خورد درواقع با جریانی از تونس آغاز شد و به مصر و لیبی رسید و نهایتا، در شکل یک جنگ داخلی، سوریه را درنوردید. در حال حاضر که هشت سال از آغاز ماجرا می‌گذرد، بر سر نام این جریان، تفاهم وجود ندارد؛ برخی آن را «بیداری اسلامی» و برخی نیز آن را «بهار عربی» می‌خوانند. اما این جریان نامش هرچه باشد، فرقی نمی‌کند و یک ثمره بسیار بزرگ و غیرقابل کتمان دارد و آن، پیروزی ارتش سوریه و مقاومت بر جریانی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی آن را در خاک سوریه مهندسی کرده‌اند.
درهر حال، خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «العهد» گزارش داده که برگزاری جشن آزادی در سوریه نزدیک است. اما، آیا آمریکا و اروپا اجازه خواهند داد چنین اتفاقی بیفتد؟ «ادلب» آخرین استان تحت اشغال تروریست‌های تکفیری در سوریه است.
آخرین تیر غرب
در همین رابطه دیروز وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه خود را برای یک حمله جدید به سوریه آماده می‌کنند!
به گزارش فارس، وزارت دفاع روسیه در ادامه گزارش خود اعلام کرده، آمریکا برای انجام این عملیات، ناو
«یواس اس سالیوان» را به خلیج فارس اعزام کرده است.
منبع فوق در ارتباط با بهانه این حمله نیز طبق روال گذشته گزارش داده، انگلیس در حال مهیاسازی گروه‌های تروریستی برای انجام حمله شیمیایی در خاک سوریه است!
آمریکا، انگلیس و فرانسه آخرین بار 25 فروردین سال جاری بود که علیه سوریه دست به عملیات نظامی زدند. دراین عملیات، مهاجمان بیش از 100 موشک شلیک کردند، ولی سامانه دفاعی سوریه 70 درصد آنها را در هوا رهگیری و منهدم کرد. این اقدام غرب بیش از اینکه تبعات نظامی داشته باشد یک شوی سیاسی و قدرت‌نمایی دروغین
بود.
ایسنا نیز در این رابطه گزارش داده، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا، به «نیکولای پاتروشف» همتای روس خود در نشست ژنو گفته، اگر «بشار اسد» و دولتش از سلاح شیمیایی استفاده کنند، آمریکا باز هم به سوریه حمله خواهد کرد. بولتون در این دیدار، به همتای روس خود این را هم گفته که این بار پاسخ نظامی آمریکا، بسیار قاطع‌تر از قبل خواهد بود.
این تهدیدات درحالی بر زبان بولتون جاری می‌شود که به گفته کارشناسان، آمریکا در ارتباط با اقدام نظامی، گزینه‌های زیادی ندارد و نمی‌تواند دست به یک حمله بزرگ بزند، چون از پیامدهای چنین حمله‌ای، واهمه دارد. پیش از این نیز نماینده آمریکا در سازمان ملل با اجرای نمایش درباره کشته شدن کودکان در سوریه به دست ارتش بشار اسد، سعی در جلب رای کشورها برای فشار بیشتر به این کشور بود که موفق نشد.  کارشناسان می‌گویند وقتی آل‌سعود با چراغ سبز آمریکا در یمن کودک‌کشی می‌کند، باور اینکه آمریکا نگران کودکان سوری است، سخت است.
 جنوب سوریه
خبر دیگر اینکه ارتش سوریه طی عملیات جدیدی در استان جنوبی «السویدا»، کنترل منطقه «حزبه الحاوی» را به دست گرفت. به گزارش فارس، در این عملیات، حدود 40 تکفیری عضو داعش به هلاکت رسیدند. حزبه الحاوی آخرین منطقه در صحرای شرقی استان السویدا است که از لوث تروریست‌ها پاکسازی می‌شود.