kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۲

فساد مالی، اخلاقی و پنهانکاری ترامپ را یک قدم بزرگ به استیضاح نزدیک کرد

با اعتراف وکیل سابق ترامپ به پرداخت حق‌السکوت برای پنهانکاری فساد اخلاقی رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر زمزمه استیضاح ترامپ در محافل سیاسی و رسانه‌ای آمریکا قوت گرفت. ترامپ گفته استیضاح وی باعث فقیر شدن مردم آمریکا خواهد شد.

 
  سرویس خارجی -

 سه‌شنبه گذشته را «شب سیاه کاخ سفید» لقب داده‌اند، چرا که وکیل سابق ترامپ رسما به ارتکاب جرم به دستور ترامپ اعتراف کرد و «پال منافورت» رئیس ‌سابق ستادش هم از سوی هیئت منصفه گناهکار شناخته شد. بدین ترتیب ترامپ یک قدم بزرگ به استیضاح و برکناری از سکان ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر شد. به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، هیئت منصفه رسیدگی‌کننده به پرونده تخلفات اقتصادی و مالیاتی «منافورت» روز سه‌شنبه پس از سه هفته بررسی پرونده، اعلام کرد از مجموع ۱۸ فقره جرم مورد بررسی، به اتفاق آرا به این جمع‌بندی رسیده که رئیس‌سابق ستاد انتخاباتی ترامپ در دستکم ۸ فقره جرم، که همگی به فرار مالیاتی و تخلف مالی مربوط هستند، گناهکار است. اعضای هیئت منصفه در ۱۰ فقره جرم دیگر هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند.بر اساس تصمیم دادگاه رسیدگی‌کننده به این پرونده، قرار است حکم منافورت روز ۱۲ دسامبر سال جاری میلادی (۲۱ آذر ۹۷) اعلام شود. منافورت که از 2 ماه پیش در بازداشت به سر می‌برد، اولین عضو از ستاد انتخاباتی و نزدیکان ترامپ است که رسما گناهکار شناخته می‌شود. این، تنها دادگاه وی نیست و قرار است در ماه سپتامبر (شهریور) هم او برای پاسخگویی به اتهامات دیگری از جمله خودداری از اعلام لابی‌گری برای اوکراین و تلاش برای ممانعت از شهادت دادن یکی از شهود، در دادگاهی در واشنگتن حاضر شود.
روز سه‌شنبه اما در حالی که رسانه‌ها در حال پوشش دادگاه منافورت بودند، اعلام شد، «مایکل کوهن» هم که تا چندی پیش جعبه سیاه ترامپ به شمار می‌رفت، با دادگاهی در نیویورک به توافق رسیده در ازای اعتراف به جرایمش، تخفیف مجازات دریافت کند. بر اساس این توافق، او به ارتکاب دستکم ۸ فقره جرم اعتراف کرده است. تخلف مالیاتی، جمع‌آوری فراتر از سقف قانونی کمک‌های مالی انتخاباتی، ارائه اظهارنامه نادرست به یک موسسه مالی و دریافت منابع غیرقانونی برای ستاد انتخاباتی از جمله جرایمی است که کوهن به آنها اعتراف کرده است. از بین این جرایم، دستکم دو مورد مستقیما به شخص ترامپ مرتبط هستند.
 به گزارش فارس «کوهن» هرچند از ترامپ نام نبرده، اما اعتراف کرده که به «دستور نامزد یک سمت فدرال» تلاش کرده تا به
«استورمی دنیلز» بازیگر فیلم‌های مستهجن و «کارن مک دوگال» مدل نشریه «پلی بوی» حق‌السکوت بدهد تا آنها درباره روابط نامشروعشان با ترامپ، به رسانه‌ها چیزی نگویند.
به گفته «کوهن»، این اقدام با هدف جلوگیری از اثرگذاری منفی این اخبار بر نتیجه انتخابات، صورت گرفته است. یعنی همان چیزی که همه مخالفین ترامپ روی آن تمرکز کرده‌اند. پنهانکاری حقایق برای تاثیر گذاشتن در افکار عمومی مردم آمریکا در انتخابات مسئله‌ای که در صورت اثبات می‌تواند به استیضاح و احتمالا برکناری ترامپ منجر شود. بر اساس توافق کوهن و دادگاه، وکیل سابق ترامپ ممکن است به حداکثر ۵ سال حبس محکوم شود.تحولات شگرف روز سه‌شنبه موفقیتی بزرگ برای «رابرت مولر» بازپرس پرونده دخالت ادعایی روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، به شمار می‌آید. هم «منافورت» و هم «کوهن»
بر اساس تحقیقاتی تحت تعقیب قرار گرفتند که «مولر» آن را پیش می‌برد. وی ماه‌هاست در حال بررسی این سؤال است که «آیا ترامپ در مسیر پیروزی در انتخابات با کشورهای خارجی به خصوص روسیه، تبانی کرده است یا نه؟»
واکنش ترامپ
ترامپ در واکنش به اعترافات وکیل سابقش در یک مصاحبه تلویزیونی با بیان اینکه کارنامه بسیار موفقی در زمان کم حضورش در کاخ‌سفید دارد، گفت اگر استیضاح شود، بازار ایالات متحده سقوط می‌کند. ترامپ در مصاحبه با شبکه خبر «فاکس‌نیوز» گفت: «نمی‌دانم چطور می‌توانید کسی را که کار بزرگی انجام داده، استیضاح کنید. اگر من زمانی استیضاح شوم، به نظرم بازار سقوط خواهد و همه فقیر خواهند شد. بدون این تفکر هم شما اعداد و ارقامی را خواهید دید که باورتان نمی‌شود.»
شورش می‌شود
«ترامپ»، در مصاحبه‌ با فاکس نیوز همچنین انتقادهایی را علیه وزارت دادگستری مطرح کرد. وی در این انتقادها از وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی انتقاد و آنها را متهم کرد رفتاری ناعادلانه با او و حامیانش داشته‌اند. ترامپ «سشنز» را مورد انتقاد قرار داد و او را از بابت آنچه که «فساد در وزارت دادگستری آمریکا» خواند مقصر دانست. ترامپ گفت: «من دادستان کلی را منصوب کرده‌ام که هرگز وزارت دادگستری را در کنترل نداشته است.»
«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید نیز با‌اشاره به اعتراف مایکل کوهن وکیل سابق دونالد ترامپ به جرم‌هایش گفت: «ترامپ هیچ کار ‌اشتباهی انجام نداده است.» وی خطاب به خبرنگاران در کاخ سفید تاکید کرد: «ترامپ کار ‌اشتباهی نکرده است. هیچ اتهامی علیه ترامپ مطرح نیست». رودی جولیانی، وکیل شخصی دونالد ترامپ نیز در مصاحبه‌ای با شبکه «اسکای نیوز» و در پاسخ به سؤالی درباره اینکه استیضاح دونالد ترامپ از ریاست‌جمهوری آمریکا اجتناب ناپذیر است، گفت: «هیچ دلیلی برای استیضاح ترامپ وجود ندارد. او با روس‌ها همدستی نداشته است و از اجرای عدالت نیز ممانعت نکرده است. هر چیزی که مایکل کوهن (وکیل شخصی سابق ترامپ) گفته خلافش ثابت شده است. اگر شما ترامپ را برای دلایل سیاسی استیضاح کنید مردم آمریکا هم علیه آن دست به شورش خواهند زد.» این وکیل اظهار داشت: «ترامپ کاملا از اتهام‌های مطرح شده در شهادت وکیل شخصی سابقش مبرا است.»