kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۳۸۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹
قاسمی در نشست هفتگی با خبرنگاران:

از برجام اروپایی گلایه‌مند و ناراضی هستیم اما خوشبینی ما باقی‌ است!

سخنگوی وزارت خارجه با‌ اشاره به اینکه از برجام اروپایی گلایه‌مند و ناراضی هستیم، گفت: اما خوشبینی ما باقیست!

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات پاسخ داد.
قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا به برجام اروپایی امیدی هست؟ گفت: انتظار داریم این کشورها با سرعت بیشتری پیشنهادات عملی خود را ارائه دهند که بتوانیم در یک فرآیند تصمیم‌گیری در سطح عالی اخذ تصمیم کرده و وضعیت را روشن کنیم.
وی گفت: به دلایل مختلف از جمله تعطیلات در اروپا و پیچیدگی برخی مکانیسم‌های فنی اقتصادی که باید اجرا شود به خصوص با توجه به فشارهای سنگین آمریکا بر شرکت‌های اروپایی، کار دشواری است و امیدواریم برجام به سرانجام نیک‌تری برسد. سخنگوی وزارت خارجه یادآور شد: البته گلایه‌مند هستیم و نارضایتی داریم و علاقه‌مند به سرعت عمل بیشتر هستیم ولی خوشبینی ما باقی است و تأکید می‌کنیم که این کشورها باید از سرعت و دقت و شرایط بهتر و مناسب‌تری در رابطه با ایران پیروی و مسائل را دنبال کنند.
وی گفت: ما با صبوری تا حدی و متانت این روند را دنبال می‌کنیم و امیدواری خود را از دست ندادیم ولی تأکید ما سرعت هر چه بیشتر این کشورها در موضوعی است که بین ما مطرح است.
قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: از سرعت روند کار 1+4 رضایت کامل را نداریم.
اکنون حدود 100 روز از خروج آمریکا از برجام سپری شده است اما تاکنون هیچ اقدام عملی از اروپا صورت نگرفته است. اروپا با مذاکرات فرسایشی در پی خرید زمان برای آمریکاست. هدف اصلی اروپا در کنار آمریکا، تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت ایران و تعلیق اقتصاد کشورمان است.
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای جان بولتون که گفته ایران در تلاش برای مداخله در انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکاست،اظهار داشت:کافر همه را به کیش خود پندارد.
قضاوتی ندارم
قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه برخی از خطوط قرمز ما در مذاکرات هسته‌ای رعایت نشد و اینکه این خطوط چه مواردی بوده است؟ پاسخ داد: من سعی می‌کنم درباره اظهارات و بیانات مقام معظم رهبری ورود و تفسیر نکنم زیرا معتقدم درباره اینکه مقصود و منظور خطوط قرمز کدام بخش‌هاست باید با دقت بیشتری صحبت کرد.
به گزارش فارس، وی ادامه داد: اینکه من در این خصوص اظهارنظری نکنم بهتر است ولی آنچه که شاهد بودیم این بود که تیم مذاکره‌کننده سعی داشتند رهنمودهای ایشان را با دقت انجام دهند و در تماس دائم بودند و هیئت عالی نظارت بر برجام به عنوان ارگان و مرجعی که می‌توانست و می‌تواند در این خصوص به عنوان بازوی مشورتی قوی و تصمیم‌گیر عمل کند، در نظارت کامل در مذاکرات ‌اشراف داشته و خواهد داشت. من در این خصوص قضاوت ندارم. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد:‌ قطعا صحبت‌های ایشان متین و دقیق است و باید بعداً در این خصوص صحبت کرد.
غیرقابل مذاکره
قاسمی درباره اظهارات «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان درباره برنامه موشکی ایران تصریح کرد: خانم مرکل حق دارد و می‌تواند نظر خود را بیان کند و عنوان کرده که در برجام می‌ماند و باید حفظ شود. در مورد برنامه موشکی ایشان و مشاورانش باید واقف باشند که برجام و برنامه موشکی ایران دو موضوع جدا هستند و ارتباطی با هم ندارند.
وی افزود: برجام مسئله خاص است که بین ما و 1+4 در جریان است و ما درباره مسائل موشکی و دیگر موضوعات مواضع خود را بیان کرده و کاملا روشن است.
سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: مسائل موشکی ایران غیرقابل مذاکره است.
نشست تهران
قاسمی عنوان کرد که اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه تصور می‌شود شهریور در تهران برگزار شود و مقدمات این نشست در حال انجام است و بخش‌های ذیربط کار را آغاز کرده‌اند و زمان تا حدی روشن است و در زمان لازم اطلاع‌رسانی خواهد شد.