kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶

قطر گام دوم برای کمک به ترکیه را با امضای یک قرارداد بزرگ ارزی برداشت

دولت قطر دومین گام خود برای نجات ترکیه از بحران جاری اقتصادی را با امضای یک توافقنامه مبادلات ارزی میان دو کشور، برداشت. این کشور پیش از این یک قرارداد 15 میلیارد دلاری با ترکیه امضاء کرده بود.

چند روز پس از اظهارات «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، مبنی بر سرمایه‌گذاری 15 میلیارد دلاری این کشور در ترکیه، بانک مرکزی قطر از امضای یک قرارداد ارزی با بانک مرکزی ترکیه خبر داد.به گزارش ایسنا، بانک مرکزی قطر اعلام کرده، هدف از امضای قرارداد مبادلات ارزی با ترکیه، توسعه همکاری در حوزه مبادلات ارزی میان دو بانک است.قرارداد مذکور در بانک مرکزی قطر توسط «عبدالله بن سعود آل‌ثانی» رئيس بانک مرکزی قطر و «مرات شتینکیا» رئیس بانک مرکزی ترکیه امضاء شده است. امضای این قرارداد می‌تواند مبادلات تجاری بین دو کشور را تسهیل کرده و به ثبات مالی کمک کند.
ماه گذشته «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، برخی کالاهای ترکیه را به بهانه بازداشت یک کشیش آمریکایی توسط مقامات آنکارا، تحت تعرفه‌های سنگین قرار داد. ترکیه نیز در واکنش به اقدام ترامپ، بر برخی کالاهای آمریکایی، تعرفه‌های سنگینی وضع کرد.
به گفته کارشناسان، اقدام قطر قبل از اینکه در واکنش به سیاست ترامپ باشد، یارگیری برای مواجهه با اقدامات و سیاست‌های جاری رژیم‌های سعودی و بحرین است. مدتی است که عربستان و متحدانش، قطر را هدف تحریم خود قرار داده‌اند. عربستان، بحرین و امارات به ترامپ در جنگ اقتصادی که علیه برخی کشورها به راه انداخته کمک می‌کنند.
سایر رویدادها
* دیروز سرنشینان یک خودرو با سلاح کمری به سمت در سفارت آمریکا و کیوسک پلیس محافظ این سفارت، پنج گلوله شلیک کردند و سپس، متواری شدند. در این تیراندازی، به کسی آسیب نرسید.
* آمریکا پیشنهاد ترکیه در مورد تبادل کشیش بازداشتی با معاون «هالک بانک» را رد کرد. «محمد هاکان» معاون پیشین هالک بانک ترکیه، مدتی است که در آمریکا به اتهام «فساد»، زندانی است.