kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۲۵۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵

استان بحرین در سودای حاکمیت بر شبه جزیره قطر

«حمد بن عیسی آل‌خلیفه» پادشاه بحرین با اعلام مالکیت بر قطر، جنجال جدیدی را به راه انداخته است. بحرین که کلا 700 کیلومترمربع وسعت دارد خود زمانی یکی از استان‌های ایران بود.

طبق گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، حمد بن عیسی روز جمعه در دیدار با سران قبیله «النعیم» گفته: «حاکمیت آل خلیفه بر قطر از سال 1762 ثابت است و ما با مردم قطر یک ملت مشترک هستیم و تاریخ و اجدادمان، ما را در کنار یکدیگر قرار می‌دهد و هرگز تجاوز به مردم خود در «الزباره» در سال 1937 را فراموش نخواهیم کرد.»
پادشاه بحرین در این دیدار همچنین گفته: «قبایل حاضر در قطر در سال 1762 منطقه الزباره در شمال قطر را به آل خلیفه داده‌اند و بنابراین تمامی شبه جزیره قطر به پایتختی الزباره تحت حاکمیت آل‌خلیفه در آمده است.»
کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر از ژوئن 2017 (تیرماه سال گذشته) به بهانه حمایت قطر از تروریسم روابط خود را با دوحه قطع و این کشور را به محاصره درآوردند که با حمایت‌های ایران و ترکیه این کشور نجات پیدا کرده است.
این سخنان بن‌عیسی با واکنش گسترده کاربران در شبکه اجتماعی مواجه شده و بسیاری آن را ایجاد بحران جدید در روابط با قطر عنوان کرده‌اند. برخی روزنامه‌های بحرینی نیز از جنجال جدیدی در روابط با دوحه خبر داده‌اند.
اختلافات مرزی میان کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس، همواره وجود داشته، اما ادعای حاکمیت بر تمامی کشور قطر آن هم از زبان شاه بحرین بی‌سابقه است. شاه بحرین مدعی است که منطقه الزباره در قطر متعلق به بحرین است و این منطقه به مثابه‌ تمام خاک قطر است.
قطر و بحرین بر سر سه جزیره «جنان»، «الزباره» و «فشت الدبیل» اختلاف دارند و وزیر خارجه بحرین سال گذشته گفته بود بحرین آماده بازپس‌گیری این جزایر از قطر است، اما ادعای حاکمیت بحرین بر تمامی کشور قطر، برای اولین بار به طور جدی در کنفرانس تاریخ 30 ژوئن
(8 مرداد) در منامه با عنوان «حاکمیت آل خلیفه بر شبه جزیره قطر.... تاریخ و حاکمیت» مطرح شد.
بحرین جزیره‌ای است در خلیج‌فارس که ۷۶۷ کیلومترمربع وسعت دارد و جمعیت این کشور نیز کمی بیش از یک میلیون نفر است. این کشور که زمانی یکی از استان‌های ایران بود یک پانزدهم قطر است. مساحت قطر حدود 11هزار و 500 کیلومترمربع است. بحرین در گذشته استان چهاردهم ایران به حساب می‌آمد اما روز ۲۲ مرداد ۱۳۵۰ با خیانت محمدرضا پهلوی و فشار انگلیس از ایران جدا شد. امروزه شیعیان اکثریت جامعه بحرین را تشکیل می‌دهند، ولی با این حال از سهم اندکی از قدرت و ثروت و رفاه در بحرین برخوردارند و از سوی حکومت مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. خیزش مردم بحرین در سال‌های اخیر نتیجه نادیده گرفتن حق اکثریت مردم است.