kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۲۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

آتش‌بس ۳ ماهه درخواست رئیس‌جمهور افغانستان و شرط طالبان

به گزارش ایسنا، « محمد اشرف غنی» رئیس‌جمهوری افغانستان، آتش بس یک جانبه سه ماهه را با طالبان اعلام کرد. این آتش‌بس از امروز شروع و تا ۳۰ آبان که زاد روز پیامبر اکرم(ص) است، ادامه خواهد یافت.

غنی در مراسم گرامیداشت استقلال افغانستان در قصر دارالامان در کابل اعلام کرد که این آتش‌بس مشروط به اعلام مشابه از سوی طالبان است و می‌تواند تا زمانی‌که این گروه بخواهد ادامه بیابد.
رئیس‌جمهوری افغانستان گفت که این تصمیم را پس از مشورت با اقشار مختلف مردم، از جمله علما، اتخاذ کرده است.
شرط طالبان برای آتش‌بس
اما درپی تمایل دولت و نخبگان افغانستان به برقراری آتش‌بس میان طالبان و دولت، طالبان برای این آتش‌بس، شرط گذاشت؛ طالبان ازطریق دفتر خود در قطر به فرستاده‌های دولت کابل اعلام کرد، برقراری آتش‌بس، مشروط به آزادسازی 1000 زندانی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان است. طالبان درمورد آتش‌بس در عید فطر گذشته، شرط نگذاشته بود.
هفته گذشته نیز «رویترز» به نقل از دو عضو ارشد طالبان، گزارش داده بود که رهبران این گروه سه‌شنبه و یا چهارشنبه با یکدیگر دیدار می‌کنند تا درباره شرایط آتش‌بس گفت‌وگو کنند.
با این حال، «نظرمحمد مطمئن» یکی از اعضای سابق طالبان اظهار داشت این گروه به دلیل تشدید فشارهای نظامی علیه طالبان پس از آتش‌بس قبلی، تمایلی برای اعلام آتش‌بس دیگر ندارد.
«هارون چخانسوری» سخنگوی «اشرف غنی» رئیس‌جمهور افغانستان، شنبه گذشته احتمال برگزاری آتش‌بس یکجانبه دولت با طالبان را رد کرده بود.
البته، گرایش مصالحه با طالبان، درمیان مقامات کابل وجود دارد؛ به گزارش تسنیم، شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرده، دولت کابل برای تسهیل روند صلح در افغانستان، به اعضای دفتر سیاسی طالبان در قطر، گذرنامه افغانستانی توزیع کرده است.
گروه تروریستی طالبان که کارنامه سیاهی در ارتباط با جنایت علیه مردم افغانستان دارد، طی ماه‌های گذشته، از حجم این جنایات کاسته است و درعوض، عناصر داعش، حمله علیه غیرنظامیان، خصوصا شیعیان را تشدید کرده‌اند.
در آخرین حمله داعش به شیعیان که هفته گذشته در کابل رخ داده، بیش از 35 نفر کشته و ده‌ها تن نیز مجروح شده‌اند.
شهر بلچراغ افغانستان هم سقوط کرد
گروه تروریستی طالبان پس از حمله به ولایت «بغلان» در شمال افغانستان و اشغال برخی از مناطق آن، به شهر «بلچراغ» در استان شمالی «فاریاب» هم حمله کرد و آن را هم به اشغال خود درآورد!
شهر «بلچراغ» ولایت «فاریاب» که طی سه روز گذشته، مقابل هجوم عناصر طالبان مقاومت می‌کرد، بالاخره سقوط کرد و به دست تروریست‌های طالبان افتاد. گویا کل نیروهای دولتی که شمار آنها در بلچراغ، به 40 نفر می‌رسید، به اسارت طالبان درآمده‌اند.
طاهر رحمانی رئیس شورای ولایت فاریاب به رسانه‌ها گفته درحال حاضر 11 شهرستان دیگر ولایت فاریاب نیز مورد تهدید طالبان است.
وی درمورد علت اسیر شدن نیروهای دولتی هم چنین گفته: «مهمات این نیروها تمام شده بود و آنها به ناچار خود را تسلیم کردند و سرکرده‌های طالبان این اسیران را به منطقه «کولیان» انتقال دادند. بلچراغ قبلا نیز به دست طالبان افتاده بود.
طی روزهای اخیر نیز عناصر گروه تروریستی طالبان مناطقی را در ولایت «بغلان» در شمال افغانستان به اشغال خود درآورده بودند.