kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۲۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
کریستین ساینس مانیتور

اصلاحات بن سلمان پر از تناقض است، او تحمل صدای هیچ منتقدی را ندارد

روزنامه آمریکایی در گزارشی سیاست‌های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را «متناقض» توصیف کرده و نوشته «بن سلمان» بر خلاف ادعاهایی که دارد، در تلاش است صدای آن اندک منتقدان باقی مانده را هم خاموش کند.

روزنامه «هافینگتون پست» چندی پیش نوشته بود اصلاحات ولیعهد سعودی «ظاهری» است و در زمان وی «تبعیض جنسیتی» افزایش یافته است. حالا روزنامه «کریستین ساینس مانیتور» نیز در گزارشی بر ظاهری بودن و متناقض بودن اصلاحات بن سلمان تاکید کرده است.
به گزارش تسنیم، این روزنامه آمریکایی تاکید کرده، ناظران امور عربستان از مطالب تابستان امسال مطبوعات مبنی بر بازداشت فعالان حقوق بشر و خاموش کردن صدای علمای دینی و درگیری دیپلماتیک با یک کشور غربی (کانادا) احساس دوگانگی و تعجب می‌کنند. تناقض آشکاری در سیاست ولیعهد سعودی وجود دارد، زیرا از یک سو مخالفان را برای تقویت قبضه قدرت خود سرکوب می‌کند، اما از سوی دیگر مدعی تمایل به اصلاحات در عربستان است.
کریستین ساینس مانیتور سپس با اشاره به «موج سرکوب‌گری» از جمله علیه مبلغان دینی نظیر سلمان العوده و سفر الحوالی و ناصر العمر و بازداشت آنها می‌نویسد: «مسئولان عربستان مدعی هستند که علت بازداشت این مبلغان مخالفت آنها با اصلاحات لیبرالی و اجتماعی بن سلمان است، اما ناظران و تحلیلگران معتقد انگیزه پشت پرده این بازداشت‌ها، فرصت‌طلبی و برمبنای فریب کاری است.
 این روزنامه در ادامه مبلغان یاد شده را «سران جنبش بیداری» توصیف کرده و می‌افزاید: «این جنبش محافظه‌کار اجتماعی با ایدئولوژی فرقه وهابیت درباره وفاداری به سرکشان و حکام مستبد تفاوت دارد و در دهه 90 قرن گذشته نیز با آل‌سعود اختلاف داشت، زیرا آن زمان خواهان برقراری دموکراسی و اعتراضات بود... با زندانی شدن این مبلغان، بن سلمان اندک صداهای مخالفی را که جرات به چالش کشیدن قبضه سلطه گرانه روز افزون بن سلمان بر جامعه سعودی را داشتند، خاموش کرد.»