kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۲۴۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳
در اعتراض به وضعیت وخیم زندان‌ها

زندانیان در 17 ایالت آمریکا از فردا به مدت 3 هفته اعتصاب می‌کنند

زندانیان در 17 ایالت آمریکا قرار است در اعتراض به شرایط بد زندان‌ها و سوءاستفاده کاری از آنان از فردا به مدت سه هفته اعتصاب کنند. برخی زندانیان آمریکایی می‌گویند با آنها مثل برده رفتار می‌شود.

دولت آمریکا همواره دولت‌هایی را که در راستای منافع این کشور حرکت نمی‌کنند به انواع اتهامات از جمله عدم رعایت حقوق بشر متهم می‌کند؛ اما گزارش‌ها
حاکی‌ست در داخل این کشور تنها چیزی که رعایت نمی‌شود همین حقوق بشر است. این وضع در زندان‌های آمریکا هم وجود دارد.
جدای از گزارشی‌هایی که نشان می‌دهد بسیاری از زندانیان آمریکا سیاه پوست هستند، بسیاری از گزارش‌ها حاکی است بيش از ۶۵ درصد از ۷۰۰ هزار نفري که در زندان‌هاي محلي يا فدرال آمريکا محبوس هستند، جرمشان اثبات نشده است. به گفته برنی سندرز، نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا، آنها تنها به اين دليل که امکان پرداخت وثيقه ندارند، در حبس مي‌مانند.
رویترز هم سال گذشته گزارشی تکان دهنده از کشتار زندانیان در آمریکا را منتشر کرد. این خبرگزاری نوشت: «به اسناد مرگ ۱۰۴ تن از زندانی‌های آمریکا دست یافته که علت مرگ همه آنها برخورد تپانچه برقی یا کلت الکتریکی است؛ در بیشتر موارد افسران زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها هنگامی از این اسلحه الکتریکی استفاده کرده‌اند که هیچ ضرورتی نداشته و فرد زندانی و بازداشت‌ شده کاملا غیرمسلح بوده و بسیاری نیز دستانشان با دست‌بند بسته شده یا بر روی کف زمین میخ‌کوب شده بودند.»
حالا دیروز نشریه «هیل» هم طی گزارشی از اوضاع وخیم حاکم بر زندان‌های این کشور مدعی دفاع از حقوق بشر خبر داده است. طبق این گزارش زندانیان 17 ایالت آمریکا قرار است به مدت سه هفته در اعتراض به شرایط بد زندان‌ها و به کار گماشتن زندانیان برای انجام کارهایی با حقوق پایین، دست به اعتصاب بزنند. این تظاهرات قرار است از 21 اوت(سه‌شنبه) آغاز شود و تا 9 سپتامبر ادامه داشته باشد. زندانیان قصد دارند با برگزاری این اعتراض نشان دهند که خواستار بهبود شرایط زندگی در زندان، نوسازی، اصلاح حکم زندانیان و پایان یافتن دوره برده‌داری مدرن هستند.
 بر اساس این گزارش یکی از سازمان‌دهندگان این تظاهرات اعلام کرده: «همه حوزه‌ها و صنایع به‌گونه‌ای به زندان و زندانیان وابسته هستند. از غذاهایی که می‌خوریم گرفته تا فروشگاه‌هایی که در آنها خرید می‌کنیم. بنابراین ما باید بدانیم که از زندان‌ها چه حمایتی می‌شود.»
 این تظاهرات در واکنش مستقیم به شورش ماه آوریل در مرکز بازداشت کارولینای جنوبی است که در آن 7 زندانی کشته شدند. مقامات زندان که خودشان باعث آغاز این شورش شدند، از موضع خود عقب‌نشینی کردند. سازمان‌دهنده تظاهرات در ادامه خواستار پایان فوری برده‌داری در زندان‌ها شد و گفت: همه افراد زندانی در هر زندان و مرکزی که در سراسر آمریکا قرار دارند باید به ازای کاری که انجام می‌دهند همانند دیگر کارگران عادی حقوق‌بگیرند. به دنبال آتش‌سوزی وحشتناک کالیفرنیا و به کار گرفتن زندانیان برای مهار آن در چند هفته اخیر، مسئله سوءاستفاده از زندانیان برای امور کاری و پرداخت حقوق پایین به آنها به طور دقیق تحت بررسی قرار گرفته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که زندانیان آتش نشان به ازای هر ساعت کار تنها یک دلار دریافت می‌کنند و برای هر یک روز هم 2 دلار پاداش می‌گیرند.