kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۲۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲
دبیر انجمن وارد کنندگان برنج:

مردم بابت تامین برنج نگران نباشند

دبیر انجمن وارد کنندگان برنج گفت: مردم بابت تامین برنج نگرانی نداشته باشند زیرا میزان این محصول در مقایسه با سال گذشته تغییری نکرده است.


مسیح کشاورز در گفت‌‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره واردات برنج اظهار کرد: قیمت برنج در بازار تنها بر اساس افزایش نرخ ارز تغییر یافته و مشکلی برای تامین نیاز مردم وجود ندارد. یک میلیارد دلار در پنج ماهه سال جاری برای واردات برنج اختصاص یافته و 900 هزار تن برنج به کشورمان وارد شده است. این اعداد نشان می‌دهد مشکلی برای تامین مصارف کشور وجود ندارد.
وی افزود: علاوه‌بر عرضه معمول برنج در بازار مصرف بخش خصوصی و دولتی نیز ذخایر احتیاطی را در نظر گرفته‌اند تا در روزهای تحریم نیز مشکلی برای نیاز مردم وجود نداشته باشد.
دبیر انجمن وارد کنندگان برنج ادامه داد: زمانی که افرادی غیرتخصصی برای مبارزه با احتکار وارد عمل می‌شوند و موجودی انبار را به حراج می‌گذارند این امر عملکرد معکوسی در بازار  خواهد داشت و این نگرانی را میان مردم ایجاد می‌کند که در تامین برنج با مشکل مواجهیم در حالی که در هفته‌های اخیر مشکلی بابت افزایش قیمت برنج نداشته‌ایم و قیمت این محصول تنها براساس تغییر نرخ ارز بالا رفته است.
کشاورز با بیان اینکه محصول برنج کالایی احتکارپذیر نیست، گفت: بالا رفتن نرخ دلار در بازار آزاد باعث شده است که عملا قاچاق برنج به کشور صرفه نداشته باشد اما باید در این شرایط مواظب باشیم که کالایی که با ارز دولتی به کشور وارد شده به صورت قاچاق از کشورمان خارج نشود.
وی با بیان اینکه نباید به گرانی و کمبود در بازار برنج دامن بزنیم گفت: مردم بابت تامین برنج نگرانی نداشته باشند زیرا میزان این محصول در مقایسه با سال گذشته تغییری نکرده است. دبیر انجمن وارد کنندگان برنج یادآور شد: سال قبل یک میلیون و 40 هزار تن برنج در مدت پنج ماهه ابتدایی سال به کشور وارد شده بود که این رقم در سالجاری 900 هزار تن است، دلیل فاصله 140 هزار تنی آن نیز به خاطر اختصاص دیرهنگام ارز است اما اکنون این محصولات در گمرک قرار داشته و بزودی وارد کشور می‌شود.کشاورز درباره دلایل افزایش قیمت برنج خارجی در سال جاری ادامه داد: نرخ ارز اختصاصی به واردات برنج در سال جاری در مقایسه با سال گذشته 1100 تا 1200 تومان افزایش یافته، همچنین هزینه‌های حمل‌ونقل نیز با افزایش مواجه شده که این امر منجر به بالا رفتن 1500 تومانی قیمت هر کیلوگرم برنج نسبت به سال گذشته است.وی تصریح کرد: قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم برنج هندی 1121 وارداتی که به طور معمول بیشتر از همه نوع برنج‌ها به کشور وارد می‌شود 7500 تومان است و به قیمت حدود هشت هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، قیمت عمده‌فروشی هر کیلوگرم  برنج پاکستانی هم 7900 تومان است.