kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۰۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
برخلاف وعده دولت

قیمت دلار در بازار ثانویه به مرز 10 هزار تومان رسید!

برخلاف وعده حسن روحانی و رئیس ‌کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت ارز در بازار ثانویه، قیمت ارز در این بازار با افزایش قابل توجهی رو به رو شد و به مرز 10 هزار تومان رسید!
گروه اقتصادی-

با آغاز به کار بازار ثانویه طی دو هفته اخیر، انتظار می‌رفت قیمت ارز در بازار با کاهش محسوسی مواجه شده و آرامش به بازار برگردد؛ با این حال آنچه اتفاق افتاده این است که قیمت ارز در بازار آزاد (صرافی ها) همچنان در کانال 10 تا 11 هزار تومان قرار داشته و اثری از بازار ثانویه نپذیرفته است.
البته علت این موضوع را عدم ارز مناسب پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه عنوان می‌کنند که مانع از نشت ارز آنها به صرافی‌ها شده و به همین دلیل نرخ بازار تغییر چندانی نمی‌کند. از این مورد هم که بگذریم، می‌بینیم قیمت ارز در خود بازار ثانویه هم حال روز مناسبی ندارد.
بر این اساس، قیمت دلار در بازار ثانویه طی هفته گذشته در کانال هشت هزار تومان بود که در نهایت تا هفت هزار و 900 تومان هم پایین آمد و علیرغم این کاهش قیمت، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: قیمت ارز به سمت کاهش می‌رود و ما هم تاکید کرده‌ایم که خود صادرکنندگان باید متوجه شوند که با این قیمت کسی ارز نمی‌خرد و باید قیمت‌ها را پایین بیاورند.
همچنین حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم در جلسه هیئت دولت که چهارشنبه هفته پیش برگزار شد، اعلام کرد قیمت ارز حتماً از قیمتی که در سامانه نیما هست، پایین‌تر خواهد آمد.
علی‌رغم تاکیدات مقامات دولتی بر پایین آمدن نرخ ارز در بازار ثانویه، روز گذشته و در ابتدای هفته جاری، قیمت دلار بیش از 9 هزار و 800 تومان قیمت خورد تا نسبت به هفته گذشته نه تنها کاهش پیدا نکرده باشد، بلکه با افزایش بیش از هزار و 800 تومانی، به مرز 10 هزار تومان برسد! اتفاقی که گفته می‌شود به خاطر عرضه نیم بند ارز پتروشیمی‌ها به بازار ثانویه است.
به گزارش خبرگزاری مهر، پتروشیمی‌ها به عنوان یکی از عرضه‌کنندگان عمده ارز در سامانه نیما و نقش‌آفرینان در بازار ثانویه، هنوز در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته‌اند و آنگونه که فعالان بازار ارز می‌گویند، قطره‌ چکانی ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه می‌کنند، البته این فقط یک ادعا است؛ اما داستان هر چه که باشد، فعالان بازار ارز و صرافی‌ها می‌گویند که هنوز هم آن اتفاقی که باید از سوی پتروشیمی‌ها در بازار ارز رقم زده شود، دیده نمی‌شود.
آنگونه که فعالان بازار ارز می‌گویند، هنوز هم به دلیل فاصله جذابی که میان ارز بازار ثانویه و صرافی‌ها وجود دارد، پتروشیمی‌ها ترجیح می‌دهند همچون گذشته از طریق عواملی که در بازار آزاد دارند، ارز حاصل از صادرات خود را عرضه کنند؛ بنابراین همین امر مانع از حضور جدی‌شان در بازار ثانویه و فروش ارز با نرخ در حدود ۹ هزار تومانی می‌شود، در حالیکه بازار آزاد و صرافی‌ها، هم‌اکنون نرخی حدود 11 هزار تومان دارد.
یکی از صرافان می‌گوید: بعید به نظر می‌رسد که پتروشیمی‌ها مطابق با قرار و تعهد خود، ارز حاصل از صادرات را در بازار ثانویه عرضه کرده باشند، ضمن اینکه هنوز هم دولت قصد دارد که به آنها خوراک با ارز یارانه‌ای بدهد که به هیچ عنوان این کار جایز نیست.
۹ وعده رئیس‌کل بانک مرکزی برای اقتصاد ایران
در همین راستا، رئیس‌کل بانک مرکزی در یادداشتی برخی اقدامات و سیاست‌های جدید بانک مرکزی را تشریح کرد.
عبدالناصر همتی در اینستاگرام خود آورده است: همه عزیزان کم و بیش از آنچه من تحویل گرفته ام خبر دارند، به آن بزرگواران و خصوصا مردم شریف ایران، اطمینان می‌دهم که تمام تلاشم را با بهره‌گیری از نظرات نخبگان و صاحبنظران اقتصادی، پولی و بانکی و همکارانم در بانک مرکزی و شبکه بانکی برای حل مشکلات و ایجاد آرامش و ثبات در اقتصاد کشور، خصوصا بازار ارز و پول بکار می‌گیرم. شفاف سازی و مبارزه با هرگونه رانت، جزو تفکیک ناپذیر تمام سیاست‌ها و اقدامات من خواهد
بود.
وی ادامه داد: تقویت ارزش آسیب دیده پول ملی، هدایت و کنترل بازار ارز، کنترل حجم نقدینگی و مهار تورم بیدار شده، اصلاح ساختار مالی و ناترازی بانک‌ها، مبارزه با تحریم‌های ناجوانمردانه درنقل و انتقال بانکی و مذاکرات مداوم با کشورهای مرتبط در این زمینه، بخشی از خیل عظیم اقداماتی است که در حال انجام بوده یا انجام خواهد شد.