kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
ایزدی:

اوباما هم نمی‌خواست محدودیت‌های ایران برداشته شود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در رابطه با اظهارات اخیر «دیوید آلبرایت» گفت: این حرف‌ها را قبلا هم افراد دیگری زده بودند و از همان ابتدا دولت اوباما و به خصوص شخص کری هدف‌شان این نبود که محدودیت‌ها بعد از 8 سال برداشته شود.




فؤاد ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب، گفت: از سخنان مقام معظم رهبری مشخص بود که ایران هیچ وقت مشکلی با اصل مذاکره نداشته است، چه با آمریکا و چه با کشورهای دیگر، البته  به این معنی که مذاکره یک مجموعه ابزارهایی است که کشورها برخی مواقع تشخیص می‌دهند باید از این ابزار استفاده کنند و ایران هم برخی مواقع از این ابزار استفاده کرده و برخی مواقع هم در ساعات مذاکره رکورد زده است.
ایزدی تصریح کرد: نکته بعدی این است که کشورها مذاکره می‌کنند نه به خاطر مذاکره! هیچ کشور عاقلی مذاکره برای مذاکره را نمی‌پذیرد و مذاکره انجام می‌شود برای تامین منافع ملی. مذاکره باید برآوردی باشد که  تا حدی یا به صورت تمام منجر به تامین منافع کشور شود ولی تجربه‌ای که ما با آمریکایی‌ها داریم این است که مذاکره با آنها منافع ملی ما را تامین نکرده است.
این کارشناس مسائل آمریکا تاکید کرد: ما قبل از برجام یکسری تحریم داشتیم و برای آن رفتیم، مذاکره کردیم، امتیازات گسترده‌ای هم دادیم مانند اینکه برنامه هسته‌ای کشورمان را تعطیل کردیم ولی در نهایت نه تنها وضعیت فعلی ما بعد از این همه مذاکره تغییر نکرد و بهتر نشد حتی وضعیت بدتری نیز پیدا کردیم و برخی از تحریم‌های جدیدتری مانند قانون کاتسا یا مثل بردن سپاه ذیل گروه‌های تروریستی، همه مواردی است که قبل از برجام نبود و امروز وجود دارد. یزدی در بخش دیگری از این گفت وگو در رابطه با اظهارات اخیر «دیوید آلبرایت» مدیر مؤسسه علم و امنیت بین‌الملل آمریکا هم گفت: چیزی که آقای «دیوید آلبرایت» گفته را قبلا هم افراد دیگر زده بودند. از همان ابتدا دولت اوباما و به خصوص شخص آقای کری هدف‌شان این نبود که محدودیت‌ها بعد از 8 سال برداشته شود. وی خاطرنشان کرد: یکی از مقامات آمریکایی هم پیش از این گفته بود که همه ما می‌دانستیم زمانی که به دوره پایانی 8 ساله نزدیک می‌شویم دبه می‌کنیم و فقط نقدی که نسبت به ترامپ داشتند این بود که محدودیت‌ها چند سال دیگر قرار نیست برداشته شود و می‌گفتند الان که نیاز نیست چرا ترامپ از برجام خارج می‌شود.