kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱

جوابیه وزارت آموزش و پرورش در تایید گزارش کیهان



 در پی درج دو شماره گزارش روز کیهان با عنوان «شهریه‌های سنگین مدارس و مشکلات ثبت‌نام دانش‌آموزان» که در تاریخ هفتم و هشتم مردادماه جاری به چاپ رسید، وزارت آموزش و پرورش با ارسال جوابیه‌ای در تکمیل گزارش فوق بر نظارت بیشتر این وزارتخانه بر مدارس تاکید کرده است. سرویس گزارش روزنامه کیهان ضمن تشکر از مسئولان وزارت آموزش و پرورش از ارسال این جوابیه که نشان از دغدغه‌مند بودن این وزارتخانه در نحوه نظارت بر مدارس دارد، این جوابیه را منعکس می‌کند:
1- وزارت آموزش و پرورش در سال اخیر با صدور دستور‌العمل نظارت بر رعایت حقوق والدین و دانش‌آموزان در امر ثبت‌نام با اعلام موضع شفاف در مورد کمیت و کیفیت مشارکت دانش‌آموزان تکلیف مدارس را در این خصوص مبتنی بر قوانین و مقررات کشور و آیین‌نامه اجرایی مدارس و مصوبات قانونی روشن نموده است. ممکن است در این مسیر متأثر از برداشت‌های ناصحیح معدودی مدیران مواردی از نقض مقررات نیز اتفاق افتاده باشد که آموزش و پرورش به عنوان نهاد مسئول و دغدغه‌مند به صورت مستمر در جهت اعاده آن گام برداشته است.
2- آموزش و پرورش به منظور استقرار شرایط مطلوب و اتخاذ موضعی فعال در تأمین حداکثری حقوق خانواده‌ها و دانش‌آموزان در فرآیند ثبت‌نام در سال اخیر وزارت آموزش و پرورش در سطح وسیعی نظارت‌های میدانی را از سطوح ستادی تا استان و منطقه گسترش داده است و این روند را تا پایان فصل ثبت‌نام ادامه خواهد داد علاوه بر آن با رسیدگی مستمر به شکایات واصله در سامانه پاسخگویی و نیز دریافت اطلاعات تلفنی مردم عزیز با فوریت موارد اعلامی در نقض مقررات را از مجاری قانون پی‌گیری و موانع موجود را رفع می‌نماید.
3- انجام بیش از 700 نظارت ازطریق تیم‌های 60 نفره ستاد مرکزی و حدود 18000 نظارت از طریق ستادهای استانی و منطقه‌ای شرایط نسبی قابل قبولی را فراهم کرده است، محورهای اساسی نظارت و کنترل، عدم دریافت وجوه غیرمتعارف در مدارس مجاز و عدم دریافت وجه در مدارس دولتی عادی و نیز رعایت محدوده‌بندی ثبت‌نام در مناطق متراکم جمعیتی، رعایت آیین‌نامه اجرایی مدارس در رابطه با لباس فرم دانش‌آموزان و سرویس دانش‌آموزی و ضوابط اعلامی در آن در کنار تلاش برای تسهیل شرایط ثبت‌نام و حل سریع مشکلات پیش‌روی خانواده از جمله محورهای اصلی نظارت میدانی بوده است.
4- با وجود فعالیت بیش از صدهزار واحد آموزشی، تنوع و گسترش جغرافیایی واحدهای تحت نظارت همواره بیم آن می‌رود که سلیقه نامناسب بعضی مدیران اسباب نارضایتی خانواده‌ها در فرایند ثبت‌نام را فراهم آورد لذا از انعکاس دقیق، مستند و مصداقی مشکلات موجود در این خصوص استقبال می‌نماید.
5- از آنجایی که تحلیل‌های کلی و کلان، و تعمیم تجارب شخصی و طرح آن در فضای عمومی ممکن است سبب گسترش بی‌اعتمادی به نهادهای آموزشی و تربیتی شود و از طرفی کمک به حل مشکل نیز نمی‌نماید از افراد دلسوز و دغدغه‌مند اجتماع، اصحاب رسانه و صاحبان قلم به ویژه تحلیل‌گران حوزه آموزش و پرورش تقاضا دارد در پرداختن به موضوعات آموزش و پرورش به گونه‌ای عمل نمایند که آشفتگی ذهنی و عدم اطمینان خوانندگان را به دنبال نداشته باشد و مصالح عمومی جامعه و منافع مردم و خانواده‌ها را که از ره‌آورد گسترش اعتماد عمومی به نهادهای اجتماعی به ویژه نهادهای تربیتی تامین می‌شود مورد ملاحظه قرار دهند و از دانش‌آموزان و خانواده محترم نیز می‌خواهد با انعکاس سریع و صریح مشکلات در زمینه نقض حقوق خود و درخواست از واحدهای نظارتی در استان‌ها و مناطق و ادارات پاسخگویی به شکایات که هدف از وجود آنها رسیدگی به مطالبات مردم و رعایت حقوق آنهاست به تدریج در جهت اصلاح سلیقه‌های ناخوشایند و نادرست بعضی از عوامل آموزشی گام بردارند و در اقدامی همراستا با سیاست‌های آموزش و پرورش سرعت بهبود و اصلاح را افزایش دهند. آموزش و پرورش انکار واقعیت را سبب غفلت از روندهای اصلاحی تلقی می‌کند و اغراق در مشکلات را نیز باعث کاهش اعتماد عمومی به نهاد تعلیم و تربیت و آسیب دیدن تدریجی این سرمایه اجتماعی ارزشمند می‌داند.