kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۶۷۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۵
بولتون:

تنها چند شرکت کوچک اروپایی به تجارت با ایران ادامه خواهند داد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: تنها شرکت های کوچک و معدودی از اروپا به کار با ایران ادامه خواهند داد.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با «فاکس بیزینس» با اتهام‌زنی دوباره به ایران، از فشارهای واشنگتن به کشورهای اروپایی برای انتخاب یک گزینه از بین دو گزینه «تعامل و تجارت با ایران» یا «تعامل و تجارت با آمریکا» خبر داد.
بولتون افزود: تنها شرکت‌های کوچک و معدودی از اروپا به کار با ایران ادامه خواهند داد.
وی در ادامه مدعی شد: به نظر من همه می‌توانند ببینند که ایران در سراسر خاورمیانه به حمایت از تروریسم بین‌المللی ادامه می‌دهد. اقدامات نظامی ستیزه‌جویانه این کشور نشان می‌دهد که باید به آنها آموخته شود که باید رفتارشان را به نحوی واقعی تغییر دهند. صادقانه بگویم که دوستان اروپایی ما هم معتقدند که ایران نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند و ما هنوز هم در این موضوع با هم کاملا متحد هستیم.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: تعداد زیادی از شرکت‌های اروپایی همین حالا هم از ایران خارج شدند و انتظار ما آن است که تعداد بیشتری از آنها هم چنین کاری بکنند. اروپایی‌ها برای مدتی فکر می‌کردند که قرار است ما به آنها معافیت بدهیم و به آنها اجازه ادامه تعامل و تجارت با ایران را بدهیم، اما ما این موضوع را صریحا روشن کردیم که صدور معافیت برای تعامل با ایران بسیار نادر خواهد بود.
گاوهای فرانسوی!
به گزارش فارس، درحالی که قرار بود هزاران راس گاو فرانسوی به ایران صادر شود، انجام این امر به خاطر تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا علیه ایران به تعویق افتاد.
 به نوشته وبگاه شبکه خبری بلومبرگ این احشام اینک در منطقه «نورماندی» در شمال غربی فرانسه هستند. قرار بود گاوهای فرانسوی چند هفته آینده به سلاخ‌خانه‌های تهران ارسال شوند اما به دلیل خودداری بانک‌ها از انجام تراکنش‌های مالی مرتبط با ایران و در حالی که ممنوعیت واردات و صادرات احشام در فهرست باز اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار ندارد، سرنوشت اجرای این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.
قرار بود کشاورزان فرانسوی سالیانه بیش از 20 هزار گوساله به ایران صادر کنند.
پول ملی در تبادلات تجاری
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در تازه‌ترین اظهارات خود بعد از کاهش ارزش پول ملی این کشور در برابر دلار آمریکا گفت که آنکارا برای استفاده از ارزهای ملی در تبادلات خود با شرکای تجاری از جمله ایران، روسیه و چین آماده می‌شود.
«وودی جانسون» سفیر آمریکا در انگلیس، طی ایمیلی برای روزنامه تلگراف تاکید کرد که لندن باید ضمن حمایت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، فشار حداکثری به تهران وارد کند.
جانسون با تعیین ضرب‌الاجل صریح برای کمپانی‌های انگلیسی جهت توقف تجارت با ایران، هشدار داد که در غیر این‌صورت، با «عواقب جدی» در معاملات با آمریکا مواجه خواهند شد. تبادلات تجاری انگلیس و ایران در سال 2016، 365 میلیون پوند برآورد شده است.