kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹

اخبار ویژه


وقتی فیلمنامه‌نویس بی‌سواد وکیل مدافع مفسدان اقتصادی می‌شود
یک فیلم‌نامه‌نویس از تیترهای کیهان درباره لزوم اعدام مفسدان اقتصادی و تهدید انصارالله یمن به مقابله به مثل با آل‌سعود و رژیم امارات ابراز ناخرسندی کرد.
محراب قاسم‌خانی با اشاره به دو تیتر کیهان «انتظار مردم از برخورد با مفسدان اقتصادی؛ دو صد گفته چون نیم اعدام نیست» و «سخنگوی انصارالله خطاب به شرکت‌های بین‌المللی؛ موشک‌ها در راه است- دبی، ابوظبی و ریاض را تخلیه کنید»، در اینستاگرام نوشت: این میزان قلب‌های رئوف و بی‌کینه، این همه ذهن‌های آرام و مملو از عشق و انسانیت، این مقدار روح‌های بخشنده و آکنده از صلح، اونم توی تحریریه یک نشریه، واقعا رشک برانگیزه خوش به حال دوستان و خانواده‌ها و فرزندان این عزیزان که میتونن این حجم از مهربانی و عطوفت رو از نزدیک لمس کنن.
گل کردن عواطف این فیلم‌نامه‌نویس درباره مفسدان اقتصادی و قاتلان مردم بی‌گناه یمن، این سؤال را به ذهن متبادر می‌کند که امثال وی، طرف ملت‌ها هستند یا مفسدان زالوصفت و جنایتکاران جنگی؟!
به نظر می‌رسد آقای قاسم‌خانی و نظایر وی که درباره هر موضوع- فارغ از سواد و دانش- اظهارنظر می‌کنند، به جای پرداختن به آن، ابتدا باید یک عذرخواهی بزرگ از مردم به خاطر تبدیل شدن به بازیچه‌های ستادهای انتخاباتی انجام دهند؛ آنها یا تشخیص نداشتند و مردم را فریب دادند و یا با علم، این فریب را مرتکب شدند که اکنون مردم باید با دلار 10-11  هزار تومانی و سکه 4 میلیون تومانی و تورم‌های چند ده درصدی دست به گریبان باشند. اگر هم واقعا چیزی سرشان نمی‌شود، دیگر در مسائلی که قدرت تشخیص ندارند، اظهار فضل نکنند.

پاداش روحانی به 100 روز وقت‌کشی اروپا!
اظهارات روحانی مبنی بر اینکه «اروپا از نظر سیاسی نسبت به برجام سنگ تمام گذاشت، منتظر اقدامات عملی هستیم»، آن هم پس از سپری شدن قریب به ۱۰۰ روز از برجام اروپایی، در حقیقت وقت کشی برای ایران است.
به گزارش مشرق، آقای روحانی در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در اظهارنظری قابل‌تأمل گفت: «اروپا از نظر سیاسی نسبت به برجام سنگ تمام گذاشت، منتظر اقدامات عملی هستیم».
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و اکنون قریب به ۱۰۰ روز از برجام بدون آمریکا سپری شده است.
 ۱۹ اردیبهشت ۹۷، سران سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در واکنش به خروج آمریکا از برجام، بیانیه‌ای صادر کرده و تأکید کردند: «از ایران می‌خواهیم در مقابل تصمیم آمریکا خویشتن‌داری کند (!) و به تعهداتش در چارچوب برجام پایبند باشد درحالی‌که برجام باید حفظ بشود، ایران بایستی در مقابل سایر مسائل مهم موردنظرمان پاسخگو باشد. ایران باید به‌گونه‌ای معنادار نگرانی ما درباره مسائل منطقه مخصوصاً در سوریه و عراق و یمن را رفع کند! و درخصوص برنامه موشک‌های بالستیک خود نیز پاسخگو باشد. همچنین درباره برخی از مقررات برجام که پس از سال ۲۰۲۵ خاتمه می‌یابد بایستی یک چارچوب طولانی‌مدت تعریف شود.»
-۲۲ اردیبهشت ۹۷، «فدریکا موگرینی» گفت: از «حسن روحانی» تضمین گرفته شده که علیرغم تصمیم «دونالد ترامپ» برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند.
- ۲۶ اردیبهشت ۹۷، «فدریکا موگرینی» در پاسخ به سؤالی درخصوص ارائه تضمین از سوی اروپا برای اجرای تعهدات برجامی گفت: تضمین نمی‌دهیم!
- ۲۸ اردیبهشت ۹۷، رئیس‌جمهور فرانسه گفت: اولاً، به خاطر مسئله ایران، علیه شرکت‌های آمریکایی جنگ تجاری یا راهبردی راه نخواهیم انداخت. این کار منطقی نیست. ثانیاً، شرکت‌های فرانسوی را به ماندن در ایران مجبور نخواهیم کرد.
- ۲۸ اردیبهشت ۹۷، نخست‌وزیر انگلیس، صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور فرانسه با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار حفظ برجام و در عین حال مقابله با برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران شدند.
- ۱۵ تیر ۹۷، اتحادیه اروپا پس از پایان نشست مشترک کمیسیون برجام، بیانیه‌ای ۱۰ بندی منتشر کرد. با مرور بندهای ۱۰ گانه بیانیه اتحادیه اروپا می‌بینیم که این بیانیه از فقدان تضمین برای حفظ برجام در مقابل عهد شکنی و کارشکنی آمریکا رنج می‌برد. با یک مرور کوتاه به راحتی پی می‌بریم که دولت‌های اروپایی دقیقاً مشابه رفتار خود در پسابرجام، ظرف سه ماه اخیر نیز سر سوزنی در مقابل کارشکنی‌های آمریکا و محروم شدن ایران از حقوق برجامی خود واکنشی از خود نشان ندادند. به عبارت دیگر، اروپایی‌ها با کلی گویی و بکارگیری ادبیات شعارزده، از مشخص کردن راهکار و مکانیسم‌های اجرایی و تضمین عینی، خودداری کردند.
نگاهی به آمارهای سرمایه‌گذاری خارجی که توسط آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی می‌باشد منتشر می‌شود، نشان می‌دهد در سال ۹۵ (اولین سال پسابرجام) فقط یک میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده که نسبت به سال قبل آن (یک‌سال قبل از اجرای برجام) که رقمی بیش از دو میلیارد دلار بوده، نصف شده است!
کاهش ۵۱ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در سال نخست پسابرجام نشان می‌دهد برجام، نه تنها بهبودی در سرمایه‌گذاری خارجی ایجاد نکرده؛ بلکه در این شاخص مهم پسرفت قابل ملاحظه‌ای هم داشته‌ایم!
گفتنی است رهبر معظم انقلاب- ۱۹ اردیبهشت ۹۷- در اجتماع اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فرمودند: «من به این سه کشور (انگلیس و فرانسه و آلمان) هم اعتماد ندارم و می‌گویم به اینها هم اعتماد نکنید. اگر می‌خواهید قراردادی ببندید، تضمین واقعی و عملی بگیرید و الا فردا اینها هم همان کار امروز آمریکا را به شیوه دیگری خواهند کرد...اگر توانستید تضمین قطعی و قابل اعتماد بگیرید که البته بسیار بعید است،‌اشکالی ندارد و حرکت را ادامه دهید و گرنه نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد».
همچنین رهبر معظم انقلاب- ۲ خرداد ۹۷- در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، 6 شرط برای اروپا برشمردند
متأسفانه اظهارات آقای روحانی مبنی بر اینکه «اروپا از نظر سیاسی نسبت به برجام سنگ تمام گذاشت، منتظر اقدامات عملی هستیم»، آن هم پس از سپری شدن قریب به ۱۰۰ روز از برجام اروپایی، در حقیقت ارسال پالس به‌طرف مقابل برای وقت‌کشی و فرصت سوزی است. مقامات ارشد دولت می‌بایست روند خسارت‌بار معطل ماندن برای بسته خالی اروپایی‌ها را متوقف کرده و آستین همت بالا زده و با استفاده از ظرفیت‌های فوق‌العاده داخلی، برای حل مشکلات وارد میدان شوند.

وقتی وزارت خارجه نقض قطعنامه 2231 را پیگیری نمی‌کند
معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل از اظهارنظر درباره نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت که برجام را تضمین می‌کند، طفره رفت.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد از اظهارنظر درباره نقض قطعنامه 2231 بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران خودداری کرد و گفت: اعضای شورای امنیت باید در این زمینه اظهارنظر کنند(!)
فرحان حق‌ در نشست خبری خود در پاسخ به این سوال از نظر دبیرکل سازمان ملل متحد، خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها نقض قطعنامه شورای امنیت است یا خیر، از موضع صریح امتناع کرد.
وی ادامه داد: همچنان که بارها گفته‌ایم، دبیرکل از برجام حمایت کرده و خواستار تداوم اجرای آن از سوی سایر طرف‌ها شده است.
یادآور می‌شود انفعال و تعلل وزارت خارجه به موجب عدم پیگیری برای پیشنهاد قطعنامه محکومیت آمریکا به خاطر نقض قطعنامه 2231 شده است؛ حال آن‌که انتظار می‌رفت وزارت خارجه این موضوع روشن را از 5 عضو دیگر برجام (به ویژه دولت‌های اروپایی) مطالبه کند.
سکوت و انفعال سازمان ملل - به دنبال تعلل و انفعال وزارت خارجه - درحالی است که اگر متقابلا قرار بود ایران به قطعنامه مذکور بی‌اعتنایی کند، قطعا دولت‌های غربی و رژیم آمریکا، به طور فعال خواستار محکومیت و مجازات ایران ازسوی شورای امنیت می‌شدند و دبیرکل سازمان ملل نیز موضع سرسختانه‌ای می‌گرفت.

آدرس غلط ندهید آقای مطهری ترامپ را شماها گستاخ کردید
در پی انتشار خبر ویژه‌ای به تاریخ 18مرداد 97 به نقل از روزنامه وطن‌امروز، علی مطهری توضیحی ارائه کرد.
در توضیح علی مطهری آمده است: به نقل از روزنامه وطن امروز آورده‌اید: «علی مطهری در اظهارنظری مقصر وضعیت کنونی ریال را سپاه‌پاسداران (به جرم موشک‌پراکنی به سمت داعش) و سایر دلواپسان و منتقدان برجام معرفی کرده است.» و آنگاه پاسخ آن روزنامه نیز ذکر شده است.
جهت اطلاع خوانندگان محترم کیهان به عرض می‌رساند نویسنده یادداشت وطن امروز برای آنکه بتواند به سخن اینجانب پاسخ بدهد، ابتدا آن را تحریف و مطابق میل خود کرده، آنگاه به پاسخ پرداخته است که طبعا این پاسخ ربطی به نظر من ندارد. در اظهارنظر من عبارت «موشک‌پراکنی به سمت داعش» وجود نداشت، ضمن این که کلمه «دلواپسان» نیز توسط خبرنگار اضافه شده بود و در ادبیات من نیست.
مضمون سخن من در آن مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید مسئول وضع فعلی  کشور کیست، این بود که مسئول وضع فعلی فقط دولت نیست، ضمن این که سوءمدیریت دولت را هم قبول دارم. گفتم بخشی از حکومت از ابتدا مخالف اجرای برجام بود و کارشکنی کرد و به هدفش هم رسید. اگر دو بخش موجود  در حکومت از ابتد‌ا در موضوع برجام متحد بودندامروز به میزان قابل توجهی از سوی اروپا و شرکتهای آمریکایی در ایران سرمایه‌گذاری شده بود  و ترامپ هم به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود. مسئول وضع فعلی علاوه بر دولت، کسانی هستند که موشک هوا کردند، و مقصودم موشکی بود که چند روز بعد از امضای برجام با آن جمله معروف عبری و احتمالا با هدف اجرا نشدن برجام بی‌موقع پرتاب شد، نه موشکهایی که چندین ماه بعد به سوی داعش شلیک شد که آن، کار درستی بود.
کیهان: آقای مطهری تجاهل‌العارف می‌فرمایند. آمریکایی‌ها قبل از برجام و همان زمان که توافق موقت ژنو را امضا کردند، به فاصله یک ساعت، همان توافق را توسط جان کری زیرپا گذاشتند؛ در حالی که سال 92، نه موشکی شلیک شده و نه به عبری جمله‌ای روی موشک نوشته شده بود.
قبل از ترامپ، دولت اوباما بارها و به شکل سیستماتیک، برجام را زیر پا گذاشت، تحریم‌های مختلف مالی و بانکی وضع یا اجرا کرد که به اذعان وزارت خارجه نقض برجام بود و طرف‌های خارجی همکاری با ایران را مورد ارعاب قرار می‌داد.
بنابراین همداستانی آقای مطهری با هراس‌افکنی آمریکا و اروپا و اسرائیل علیه توانمندی موشکی ایران، نوعی تحرک ناکام برای سلب مسئولیت از خود (در حمایت از تصویب 20 دقیقه‌ای و بی‌ملاحظه برجام) و نوعی همنوایی با منطق‌‌ سست‌ دشمن است. ضمن اینکه باید پرسید آیا در برجام تعهد داده بودند که دیگر ایران آزمایش و شلیک موشکی انجام دهد؟ آقای مطهری از چنین وعده خیانت‌آمیزی خبر داشت و ماجرا را پنهان می‌کرد؟!  اگر چنین تعهدی نبوده، چرا آقای مطهری آب به آسیاب خشک استدلال‌های رژیم بی‌منطق آمریکا می‌ریزد؟!
آقای مطهری خود بهتر از هر کسی می‌داند که علت خروج آمریکا از برجام چیست اما آدرس غلط می‌دهد. این حاصل کوتاهی در تصویب برجام و عدم نظارت در اجرای یکطرفه آن است که امثال آقای مطهری متهم ردیف اول هستند.
 وقتی برخی دولتمردان و نمایندگان مجلس بارها گفتند حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود ما در برجام می‌مانیم، در واقع این اطمینان را دادند که دولت ایران تعهدات یکطرفه پرخسارت را به هر قیمت اجرا می‌کند و بنابراین آمریکا برای خروج از برجام و عدم اجرای تعهدات اقتصادی، تحریمی متقابل خود نباید کمترین دغدغه و نگرانی داشته باشد! ترامپ و تیم او، از این پالس قوت قلب گرفتند آقای مطهری!
 
عارف: عملکرد دولت نباید بی‌انگیزگی را به جامعه القا کند
رئیس فراکسیون امید گفت عملکرد دولتمردان نباید بی‌انگیزگی را به جامعه القاء کند.
محمدرضا عارف گفته است: همه دلسوزان نظام به‌خصوص اصلاح‌طلبان وظیفه سنگینی برعهده دارند و باید برای عبور از شرایط فعلی کشور، مردم و مسئولین در کنار هم باشند چراکه تجربه ثابت کرده است هرگاه به مردم اعتماد کردیم می‌توانیم از سخت‌ترین گردنه‌ها هم عبور کنیم.
وی با بیان اینکه شرط همراهی مردم با مسئولین صادق بودن با مردم است، تصریح کرد: نباید به مردم وعده‌هایی داد که امکان تحقق آن حداقل در کوتاه‌مدت وجود ندارد، اگر با مردم صادق باشیم همانند دوران دفاع مقدس همراهی مردم را خواهیم داشت و از این سرمایه اجتماعی لایزال می‌توانیم حداکثر بهره را ببریم.
رئیس فراکسیون امید مجلس گفت: عملکرد دولتمردان نباید به‌گونه‌ای باشد که بی‌انگیزگی را به جامعه القاء کند. وی افزود: اصلاح‌طلبان در روی کار آمدن دولت آقای روحانی سهیم بودند و نقش اساسی داشتند و برای موفقیت دولت تلاش می‌کنند. هر چند گلایه‌های جدی از نادیده گرفتن مدیران برجسته اصلاح‌طلب در استان‌ها وجود دارد.
عارف همچنین با اشاره به شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، گفت: مایه تاسف است که عده‌ای در داخل جبهه اصلاحات با برخی اظهارنظرها تنها مسیر متلاشی کردن انسجام را دنبال می‌کنند.
 
دولت به آبلوموفیسم دچار شده است
همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب می‌گوید دولت ائتلافی اصلاح‌طلبان دچار آبلوموفیسم شده است.
داریوش سجادی که تا مدت‌ها با کروبی همکاری و همفکری داشت و در برخی نشریات اصلاح‌طلب یادداشت می‌نوشت، در تحلیلی خاطرنشان کرد: روحانی و دولتش بشکل قابل فهم و بی‌موقع گرفتار ابلوموفیسم شده‌اند. ایوان گنجاروف در رمان ارزشمندش «ابلوموف» را در قامت نمادی از کرختی و ابتلای به یک زندگی توأم با ملال و خستگی و بی رمقی و بی‌توجهی و بی‌انگیزگی در زندگی، تصویرسازی کرد.
نمادی که اکنون به وضوح ترسیم‌گر «حسن روحانی» است که در عمق بحران اقتصادی مبتلا به کشور «مفقود شده» و کمتر حضور یا بروز تأثیرگذاری از وی نمی‌توان مشاهده کرد.
هر چند ملالت روحانی را (ولو با خوش‌بینی) می‌توان درک کرد و اساساً چنین روحیه‌ای محصول پیوستگی و دلبستگی بیش از حد و نالازم و غیر واقع ایشان به برجام بود که در «فردای ناکامی» ایشان را بشکلی قابل فهم گرفتار خمودگی ناشی از سرخوردگی سیاسی کرده اما قدر مسلم مقدرات کشور را در چنین موقعیت نامناسبی نمی‌توان معطل خلجان‌های روحی- روانی رئیس جمهور نگه داشت.
شایسته‌تر آن است تا در صورت ناتوانی روحانی در فائق آمدن بر بی‌رمقی سیاسی‌اش تدبیری جهت انتقال قدرت یا تشکیل ستاد بحران و تفویض اختیار به آن اندیشیده شود تا اقتصاد کشور زمینگیر خرناسه‌های بی‌موقع دولتمردان خوابزده نگردد.