kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۷

آدرس غلط ندهید آقای مطهری ترامپ را شماها گستاخ کردید(خبر ویژه)

در پی انتشار خبر ویژه‌ای به تاریخ 18مرداد 97 به نقل از روزنامه وطن‌امروز، علی مطهری توضیحی ارائه کرد.

در توضیح علی مطهری آمده است: به نقل از روزنامه وطن امروز آورده‌اید: «علی مطهری در اظهارنظری مقصر وضعیت کنونی ریال را سپاه‌پاسداران (به جرم موشک‌پراکنی به سمت داعش) و سایر دلواپسان و منتقدان برجام معرفی کرده است.» و آنگاه پاسخ آن روزنامه نیز ذکر شده است.
جهت اطلاع خوانندگان محترم کیهان به عرض می‌رساند نویسنده یادداشت وطن امروز برای آنکه بتواند به سخن اینجانب پاسخ بدهد، ابتدا آن را تحریف و مطابق میل خود کرده، آنگاه به پاسخ پرداخته است که طبعا این پاسخ ربطی به نظر من ندارد. در اظهارنظر من عبارت «موشک‌پراکنی به سمت داعش» وجود نداشت، ضمن این که کلمه «دلواپسان» نیز توسط خبرنگار اضافه شده بود و در ادبیات من نیست.
مضمون سخن من در آن مصاحبه در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید مسئول وضع فعلی  کشور کیست، این بود که مسئول وضع فعلی فقط دولت نیست، ضمن این که سوءمدیریت دولت را هم قبول دارم. گفتم بخشی از حکومت از ابتدا مخالف اجرای برجام بود و کارشکنی کرد و به هدفش هم رسید. اگر دو بخش موجود  در حکومت از ابتد‌ا در موضوع برجام متحد بودندامروز به میزان قابل توجهی از سوی اروپا و شرکتهای آمریکایی در ایران سرمایه‌گذاری شده بود  و ترامپ هم به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود. مسئول وضع فعلی علاوه بر دولت، کسانی هستند که موشک هوا کردند، و مقصودم موشکی بود که چند روز بعد از امضای برجام با آن جمله معروف عبری و احتمالا با هدف اجرا نشدن برجام بی‌موقع پرتاب شد، نه موشکهایی که چندین ماه بعد به سوی داعش شلیک شد که آن، کار درستی بود.
کیهان: آقای مطهری تجاهل‌العارف می‌فرمایند. آمریکایی‌ها قبل از برجام و همان زمان که توافق موقت ژنو را امضا کردند، به فاصله یک ساعت، همان توافق را توسط جان کری زیرپا گذاشتند؛ در حالی که سال 92، نه موشکی شلیک شده و نه به عبری جمله‌ای روی موشک نوشته شده بود.
قبل از ترامپ، دولت اوباما بارها و به شکل سیستماتیک، برجام را زیر پا گذاشت، تحریم‌های مختلف مالی و بانکی وضع یا اجرا کرد که به اذعان وزارت خارجه نقض برجام بود و طرف‌های خارجی همکاری با ایران را مورد ارعاب قرار می‌داد.
بنابراین همداستانی آقای مطهری با هراس‌افکنی آمریکا و اروپا و اسرائیل علیه توانمندی موشکی ایران، نوعی تحرک ناکام برای سلب مسئولیت از خود (در حمایت از تصویب 20 دقیقه‌ای و بی‌ملاحظه برجام) و نوعی همنوایی با منطق‌‌ سست‌ دشمن است. ضمن اینکه باید پرسید آیا در برجام تعهد داده بودند که دیگر ایران آزمایش و شلیک موشکی انجام دهد؟ آقای مطهری از چنین وعده خیانت‌آمیزی خبر داشت و ماجرا را پنهان می‌کرد؟!  اگر چنین تعهدی نبوده، چرا آقای مطهری آب به آسیاب خشک استدلال‌های رژیم بی‌منطق آمریکا می‌ریزد؟!
آقای مطهری خود بهتر از هر کسی می‌داند که علت خروج آمریکا از برجام چیست اما آدرس غلط می‌دهد. این حاصل کوتاهی در تصویب برجام و عدم نظارت در اجرای یکطرفه آن است که امثال آقای مطهری متهم ردیف اول هستند.
 وقتی برخی دولتمردان و نمایندگان مجلس بارها گفتند حتی اگر آمریکا از برجام خارج شود ما در برجام می‌مانیم، در واقع این اطمینان را دادند که دولت ایران تعهدات یکطرفه پرخسارت را به هر قیمت اجرا می‌کند و بنابراین آمریکا برای خروج از برجام و عدم اجرای تعهدات اقتصادی، تحریمی متقابل خود نباید کمترین دغدغه و نگرانی داشته باشد! ترامپ و تیم او، از این پالس قوت قلب گرفتند آقای مطهری!