kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۵۴۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹
کدخدایی:

تأیید افراد برای انتخابات‌های مختلف چک سفید امضای شورای نگهبان نیست

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه تایید افراد برای انتخابات‌های مختلف چک سفید امضای شورای نگهبان نیست، گفت: در هر مرحله و در هر دوره صلاحیت‌ها مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرد.



سرویس سیاسی ـ

نشست دیروز سخنگوی شورای نگهبان با خبرنگاران متفاوت از گذشته بود. نشستی صمیمانه که نمایندگان رسانه‌ها فرصت پیدا کردند علاوه ‌بر طرح سؤالات خود، دغدغه‌ها و دیدگاه‌هایشان درباره رویدادهای جامعه و مسائل کشور را نیز با عباسعلی کدخدایی در میان بگذارند. آقای سخنگو هم مطابق منش همیشگی با آنها همراهی کرد و شفاف و گویا نظراتش را بیان داشت.‌ مطالب مطرح شده از سوی خبرنگاران هم دامنه وسیعی از موضوعات را در بر می‌گرفت؛ از مشکلات معیشتی مردم تا مسئله تأیید و رد صلاحیت‌ها و حضور خبرنگاران در صحن عمومی شورای نگهبان.
سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای نشست یاد و خاطره شهدای عرصه رسانه به ویژه شهید صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، مرحوم رضا مقدسی مدیرعامل سابق خبرگزاری مهر و مرحوم مردوخی که وی را شیخ الخبرنگاران نامید، گرامی داشت و روز خبرنگار را به همه فعالان عرصه رسانه تبریک گفت.
وی گفت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم مصوب جلسه مورخ سی و یکم تیرماه سال جاری در مجلس، در جلسه مورخ دهم مرداد ماه شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مغایر با موازین شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشد. کدخدایی اظهار داشت: طرح اصلاح قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مصوب جلسه مورخ دوم مردادماه در مجلس، به لحاظ عدم فرصت رسیدگی بدین وسیله استمهال می‌گردد.
سخنگوی شورای نگهبان ابراز داشت: دوستان رسانه‌ای ما همیشه برای انتقال صحیح و درست اخبار به مردم و نظرات مردم به مسئولان تلاش داشتند و قطعا همه عزیزانی که در حوزه رسانه خدمت می‌کنند، این تعهد را دارند و آن را انجام خواهند داد. وی بیان داشت: آنچه در قالب تعریف مصادیق رجل سیاسی بر عهده ما بود که بر اساس سیاست‌های کلی باید انجام می‌گرفت، انجام شد و گزارش مفصلی از آن را عرض کردم. در جزییات باید مجلس وارد شود. مجلس هم مشغول است و حسب اطلاعی که به ما داده شده، کمیسیون شوراها در حال انجام این کار است.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه شورای نگهبان دستگاه شایسته سنجی نبوده که شایستگی افراد را نشان بدهد، ادامه داد: نه چنین دستگاهی داریم نه چنین اختیاراتی را؛ آنچه که شورای نگهبان می‌تواند انجام دهد، اختیاراتی است که در چارچوب مشخصا قانون انتخابات و بالاخص مواد 28 و 29 و 30 این قانون است در ارتباط با مجلس که یک شرایط حداقلی را در نظر گرفتند. همچنین اختیارات حداقلی که سوابق سجلی و مشخصاتی که معمولا به راحتی قابلیت ارزیابی دارد. متأسفانه شورای نگهبان در حوزه برخی ویژگی‌هایی که نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر و اختیارات بیشتر است، چنین اختیاراتی را ندارد. ما فقط می‌توانیم اعلام کنیم که این شرایط حداقلی نسبت به این فرد وجود دارد یا نه که نتیجه‌اش همان تأیید و عدم تأیید می‌شود.
وی افزود: عدم احراز به مفهوم عدم شناخت یا ادراک است به شرایطی که در آنجا هست. گاهی اوقات شما شرایط مندرج در ماده 28 را احراز می‌کنید که دارد و گاهی احراز می‌کنید که ندارد اما در برخی مواقع هم شما نمی‌توانید به این نتیجه برسید که این شرایط هست یا نیست که به عبارت دیگر در مقابل یک ابهام قرار می‌گیرید. آنجا می‌شود عدم احراز که نتیجه‌اش عدم تأیید است اما به این مفهوم نیست که فرد الزاما مرتکب جرائمی که در ماده 30 هست شده است.
کدخدایی گفت: واقعیت این است که ما در حوزه انتخابات اختیارات حداقلی داریم. ابراز لازم را نداریم. قانون انتخابات بسیار حداقلی و متعلق به دهه 60 است. الان مواجهیم با رقابت‌های فزاینده سیاسی که نیازمند ابراز خودش هست. در حوزه شایستگی‌ها باید حتما برویم سراغ تشکل‌های سیاسی و تشکل‌های ثبت شده، فعال و واقعی در جامعه که همان احزاب هستند. شایستگی‌ها را احزاب اعلام می‌کنند و پاسخگوی شایستگی افراد هستند.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اخیرا حزب متبوع یکی از نمایندگانِ یکی از کشورها، نسبت به اظهاراتی که وی داشت، اعلام موضع کرد و گفت که اینها موضع ما نیست و قطعا با این نماینده هم برخورد خواهیم کرد. چنین مکانیزمی در آن حزب وجود دارد زیرا فعالیت‌های سیاسی در آنجا در چارچوب حزب تعریف شده است.
وی با بیان اینکه تأیید افراد برای انتخابات‌های مختلف چک سفید امضای شورای نگهبان نیست، خاطرنشان کرد: در هر مرحله و در هر دوره صلاحیت‌ها مجددا مورد بررسی قرار می‌گیرد.، برای همین می‌بینید برای دوره بعد، تعدادی از افرادی که در این دوره هستند، صلاحیت شان تأیید نمی‌شود این تنها ابزاری است که ما داریم. مکانیزم‌های دیگری هم باید باشد در کنار این، که آن نیازی را که شما فکر می‌کنید بر طرف کند. الان قانون نظارت بر رفتار نمانیدگان داریم که قانون حداقلی است. کدخدایی بیان داشت: ما وظیفه مجلس را منحصر در قانونگذاری کرده‌ایم. باید یک مقداری از این فاصله بگیریم. وظیفه مجلس بیشتر نظارت است. قانونگذاری هم جزئی از آن نظارت هست بنابراین قانونگذاری باید به حداقل برسد و به حداقل‌ها اکتفا بکند و امر نظارت بیشتر باشد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر اسامی افراد یا مصوبه‌ای که در جلسات شورای نگهبان مطرح می‌شود، به گونه‌ای پوشش داده شود که در جامعه انعکاس منفی نداشته باشد، منع خاصی برای حضور خبرنگاران در صحن عمومی شورای نگهبان نیست، گاهی اوقات هم این کار انجام شده اما در ماه‌های پیش رو به ترتیب خبرنگاران را برای حضور در جلسات شورای نگهبان دعوت خواهیم کرد تا ارتباط بیشتر با صحن عمومی شورای نگهبان هم برقرار شود.
وی ابراز داشت: ما با همه اقشار مختلف جامعه در مشکلات اقتصادی و معیشتی که ایجاد شده همدرد هستیم و امیدواریم مسئولینی که در این زمینه در حوزه‌های اجرایی مسئولیت مستقیم دارند، تلاش کنند که مشکلات برطرف شود. مردم ما مردم خوب، آگاه و ایثارگر هستند، باید قدر این نعمت خوب را همه مسئولان بدانیم و هر کاری را که از دستمان برمی‌آید، برای مردم شریف‌مان انجام دهیم. تلاش اعضای شورای نگهبان این است که قوانینی که از سوی مجلس برای ما ارسال می‌شود، ضمن اینکه آنها را در اسرع وقت پاسخ بدهیم، دقت کنیم که اگر مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کند، آن مشکلات برطرف شود. شاید بتوانم تعداد زیادی از مصوبات را یاد کنم که ناظر بر حقوق مردم، با ایراد شرعی و قانون اساسی شورای نگهبان مواجه شده است.
کدخدایی درباره هجمه‌های ضدانقلاب به آیت‌الله جنتی به بهانه سن ایشان، خاطرنشان کرد: در مراکزی که بیشتر در حوزه‌های فکری کار می‌کنند، معمولا شرایط سنی کمتر وجود دارد. شما دیدید در حوزه اجرایی، در کشور مالزی آقای ماهاتیر محمد با 94 سال سن، پست ریاست‌جمهوری را در دست گرفتند، البته ما نمی‌خواهیم اصلا مدعی چنین مطلبی باشیم. تا زمانی که افراد می‌توانند در حوزه‌های تخصصی و مشورتی کار انجام دهند و قانون هم منعی برای آنها قرار نداده است، فکر می‌کنم ‌اشکالی در این زمینه نیست.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: یکی از نمایندگان اتهاماتی را به یکی از وزرا زده بود که آن وزیر در نامه‌ای به شورای نگهبان ضمن ارائه اسناد و مدارک خواستار بررسی موضوع شد؛ اداره انتخابات شورای نگهبان موضوع را بررسی کرد و پس از عدم اثبات آن اتهامات، این نماینده به اداره انتخابات فراخوانده شد، تذکر گرفت و اعلام شد که این رفتار ممکن است در احراز صلاحیت وی برای دوره بعد مؤثر باشد.
کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره رفراندوم نیز تصریح کرد: همه اصول قانون اساسی محترم هستند و نباید از اجرای اصول قانون اساسی چه اصل 59 و چه اصل 88 نگرانی داشته باشیم. ما اصلا نسبت به این موارد نگرانی خاصی نداریم و برایمان اصول قانون اساسی محترم است چه اصل 59 و چه اصل 88. به طور کلی اجرای اصول قانون اساسی به ما کمک می‌کند و عامل تقویت نظام است.