kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۵۳۸
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
تحلیلگر سیاسی قطر:

پاسخ ایران به درخواست مذاکره ترامپ تحقیرکننده بود

تحلیلگر سیاسی قطر با‌ اشاره به اینکه ایران گزینه‌های زیادی برای پاسخگویی به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا دارد، ایران را یک بازیگر قدرتمند در منطقه توصیف کرد.

«علی الهیل» استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی قطر در تحلیلی نوشت که ایران علاوه ‌بر سیطره بر تنگه هرمز، به نوعی بر دریای سرخ نیز سیطره دارد و در حال حاضر بازیگری قدرتمند در منطقه غرب آسیاست.
الهیل با ‌اشاره به شکست ائتلاف سعودی و اماراتی در یمن، افزود که این ائتلاف در حال حاضر سعی دارد به صورت آبرومندانه از باتلاق الحدیده خارج شود زیرا به شدت در این باتلاق گرفتار شده است.
این تحلیلگر سیاسی و استاد علوم سیاسی در دانشگاه قطر در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک، تصریح کرد که اکنون کشورهایی همانند کویت و عُمان تشویق سرمایه‌گذاری چین در کشورهای خود را آغاز کرده‌اند و در آینده قطر نیز به آن می‌پیوندد تا از سیطره آمریکا رهایی یابند.
استاد علوم سیاسی قطر همچنین به اعلام آمادگی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران در هر مکان و زمانی ‌اشاره کرد و گفت: «رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواست ایرانی‌ها را امتحان کند اما با اعلام آمادگی برای مذاکره با ایران، سعودی‌ها و اماراتی‌ها را که پیش از این حدود یک تریلیون دلار از آنها دوشیده بود، ناامید کرد.»
این تحلیلگر سیاسی قطر افزود که ایران در مقابل این اعلام آمادگی ترامپ، پاسخ تحقیرکننده‌ای به او داد و گفت: «ما هرگز با تو گفت‌وگو و مذاکره نمی‌کنیم.»
به گزارش فارس این استاد دانشگاه قطر همچنین تصریح کرد که «لابی اماراتی- سعودی و آمریکایی در حال حاضر با ارز ملی ایران بازی می‌کند تا مردم این کشور را علیه نظام آن تحریک کند.»