kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵

معاون وزیر جهاد کشاورزی: اگر قیمت تخم‌مرغ کاهش نیابد قیمت را با واردات متعادل می‌کنیم

در پی افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار مصرف، معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد که اگر قیمت این محصول کاهش نیابد با واردات مجدد، قیمت‌ها را متعادل می‌کنیم.

   

مرتضی رضایی؛ معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام درباره وضعیت تولید و بازار تخم‌مرغ  به ایسنا گفت: هیچ تغییری در تولید و تامین تخم‌مرغ در هفته‌های گذشته نداشته‌ایم که باعث افزایش قیمت این محصول پروتئینی شود و به نظر می‌رسد گرانی تخم‌مرغ ناشی از هیجانات بازار است و از سوی دیگر نیز سوداگری و واسطه‌گری همواره در بازار محصولات کشاورزی اثرگذار بوده است.
وی ادامه داد: برای جایگزینی واحدهایی که طی سال‌های گذشته بر اثر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تولیدشان از بین رفته بود نیز اقدامات مناسبی انجام شد و آنها به تولید ادامه می‌دهند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر طی روزهای آینده اتحادیه‌های متولی و تولیدکننده تخم‌مرغ توانستند بازار این محصول را کنترل کنند وارداتی صورت نمی‌گیرد، در غیر این صورت و با توجه به وعده‌هایی که داده شده قرار است آنها در میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران عرضه مستقیم تخم‌مرغ را برای تعادل بخشی بازار آغاز کنند، اما اگر قیمت‌ها کاهش پیدا نکند قطعا واردات تخم‌مرغ از سر گرفته خواهد شد.
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی رضایی در آیین آغاز به کار چهارمین نمایشگاه ملی خوراک دام، طیور و آبزیان که در بوستان گفت‌وگو در حال برگزاری است، اظهار داشت: سالانه ۷۵ میلیون تن خوراک دام و طیور در کشور موردنیاز است که کمتر از ۱۰ میلیون تن آن وارداتی است.
وی در مورد واردات برخی نهاده‌ها ازجمله دانه سویا و ذرت که این روزها به دلیل افزایش نرخ ارز به عنوان دو نهاده مهم تولیدکنندگان دام و طیور سبب شده که قیمت تمام‌شده افزایش یابد، گفت: این دو محصول به دلیل آب‌بری بالایی که دارند و شرایط اقلیمی کشور به عنوان آب مجازی وارد می‌شوند که فشار آبی برای تأمین نهاده و تولید دام و طیور نداشته باشیم. در حوزه تولید خوراک دام صنعتی ۲۰ میلیون تن ظرفیت‌سازی شده که تنها نصف آن فعال است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ما در ضریب تبدیل و نسبت خوراک طیور به تولید نسبت به همه جای دنیا عقب‌تر هستیم و دلیل آن این است که متأسفانه فرهنگ مردم ما مرغ درشت را می‌پسندد درحالی‌که این محصول دورریز زیادی دارد و تولیدکننده برای تولید مرغ درشت و سنگین ضریب تبدیلش خراب می‌شود و به مردم توصیه می‌کنیم مرغ سایز کوچک را استفاده کنند که هم سلامت بیشتری دارد و هم ضریب تبدیل بیشتری.
رضایی درباره افزایش قیمت مرغ به مرز ۱۱ هزار تومان در هر کیلوگرم در بازار گفت: این قیمت فقط مربوط به بازار نیست بلکه ناشی از تغییرات قیمتی  نهاده‌ها است و اینکه قیمت‌های جهانی خوراک طیور افزایش پیدا کرده، بنابراین قیمت مرغ از این موضوع تبعیت می‌کند.