kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۵۲۵
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵

علی‌رغم وعده همکاری اروپایی‌ها فاینانس‌های اروپایی متوقف شد

مدیرکل وام‌های سازمان سرمایه‌گذاری‌ و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران گفت: فاینانس‌های اروپایی،‌ کره و ژاپن متوقف شد.

سعید خانی اوشانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با تاکید بر اینکه بانک‌ها فعلا فعالیت مالی خود را با ما متوقف کرده‌اند، تصریح کرد: این موضوع منوط به مذاکره با اروپا شده اگر چه هیچ‌یک از بانک‌ها و شرکت‌ها رسما اعلام نکرده‌اند که همکاری نمی‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر فاینانس با بانک‌های اروپایی، کره و ژاپن به حالت تعلیق درآمده است، یادآور شد: فاینانس با کشور چین همچنان به قوت خود پابرجاست و در حال مذاکره و رایزنی هستیم تا فاینانس تدارک شده به سرانجام برسد. در حال حاضر نمایندگان دو کشور راهکارهای چگونگی همکاری بانکی را بررسی می‌کنند تا بتوان راهی برای ادامه نقل و انتقالات بانکی پیدا کنند.
مدیرکل وام‌های سازمان سرمایه‌گذاری‌ و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران با‌اشاره به اینکه دو حالت برای همکاری میان ایران و اروپا و کشورهای دیگر وجود دارد، بیان داشت: برخی از این بانک‌ها اعلام می‌کنند که اصلا با ایران وارد تعاملات و مراودات بانکی نخواهند شد. دوم اینکه برخی شرکت‌ها و بانک‌ها به دنبال راهکار و مکانیزمی برای ادامه دادن همکاری هستند که البته هنوز عملیاتی نشده است.
اوشانی ادامه داد: مشکل دیگر کشورهای اروپایی‌ علاوه‌بر عدم مراوده بانک‌ها به شرکت‌ها نیز بازمی‌گردد زیرا آنها در آمریکا نیز فعالیت و همکاری دارند و به همین دلیل برای همکاری با ایران محدودیت خواهند داشت؛ با این وجود رایزنی‌ها و مذاکرات با تیم اتحادیه اروپا در حال انجام است اما این موضوع برای افزایش سطح تعاملات زمانبر است.
وی افزود: در حال حاضر فاینانس‌های مربوط به راه‌آهن گرمسار و اینچه برون و تاسیس نیروگاه حرارتی بندرعباس از محل فاینانس روسیه در حال انجام است که نیروگاه 4 واحدی بندرعباس با فاینانس 1/2 میلیارد یورویی تامین مالی شده و پیمانکار پروژه و بانک‌های عامل دو طرف مشخص شدند و پیش پرداخت‌ها واریز شده است.
این مقام مسئول عنوان کرد: همچنین پروژه راه آهن گرمسار - اینچه برون نیز یک میلیارد یورو بوده که پیمانکار روسی و ایرانی مشخص شده و روند اجرایی شروع شد.
گفتنی است بعد از خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا تأکید کرد که در کنار ایران در برجام باقی می‌ماند. اما آنچه پیداست این کشورها تنها در حرف در کنار ایران مانده‌اند و به عبارت دیگر ایران را سرگرم برجام نگه داشته‌اند و در عمل به بهانه‌های مختلف همکاری نمی‌کنند و شرکت‌های اروپایی یکی پس از دیگری از همکاری با ایران امتناع می‌کنند.
بعد از توتال، خودروسازان اروپایی و بسیاری از بانک‌ها و شرکتها دیگر، اکنون نوبت فاینانس‌های اروپایی است که با پایان یافتن آنها، برگ دیگری از غیرقابل اعتماد بودن غربی‌ها ورق بخورد، هرچند دولت همچنان در تلاشی بی‌فرجام، تلاش می‌کند به برجام پایبند بماند.