kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۹۵۲۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
وزیر اسبق ارتباطات:

سردرگمی مسئولان نبود، موتور جست‌وجوگر ایرانی بهتر از گوگل می‌شد

وزیر اسبق ارتباطات گفت: اگر در موضوع فضای مجازی مسئولان در سیاست‌گذاری دچار سردرگمی و تاخیر نبودند، موتور جست‌وجوی ما الان می‌توانست بهتر از گوگل باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا تقی‌پور در نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی، اظهارداشت: قبل از انقلاب، 312 روستا فقط یک خط ارتباطی داشتند و در حال حاضر این رقم به بیش از 55 هزار روستا رسیده است. پیش از انقلاب تقریبا محصول داخلی در حوزه فناوری اطلاعات و فضای مجازی نداشتیم و در حوزه نظامی هم در صنایع مخابراتی فقط یک نوع بی‌سیم آن تولید یک کارخانه اسرائیلی را در اختیار داشتیم اما شاهد بودیم که با رویکرد استقلال به پیشرفت‌های مهمی در حوزه ارتباطات به خصوص در حوزه نظامی دست پیدا کردیم و حالا همان بی‌سیم پیش پا افتاده‌ای که با سختی در زمان جنگ تهیه می‌کردیم امروز صنعتش در کشور وجود دارد و حتی صادر می‌شود.
وزیر اسبق ارتباطات به توان تولید انواع رادارها، رادار تشخیص نفر، دوربین‌های حرارتی و سنسورها و انواع رنج‌های لامپ‌های قدرت مایکروویو‌اشاره کرد و گفت: تمام این موفقیت‌ها به دلیل وجود روحیه جهادی در بخش دفاعی و ثبات مدیریت در آن بخش بود و به همین  دلیل به ۸۰ درصد تمام آنچه هدف گذاری شد رسیدیم.
تقی پوریادآور شد: در سال 77 در سفر به روسیه توانستیم 20 مرکز پرتاب ماهواره را ببینیم که برای خود ما جنبه آموزشی داشت و همین تیم در سال 87 اولین ماهواره بومی را با پرتابگر داخلی در مدار قرار داد و زمانی که یکی دو هفته بعد از پرتاب به روسیه رفتیم متعجب بودند که ما چطور توانستیم به این دانش دست پیدا کنیم چرا که آنها فکر می‌کردند ما را پشت دیوار فنی نگه داشتند. فناوری ساخت و پرداخت ماهواره در آمریکا و روسیه چندین سال طول کشیده اما در ایران کمتر از هشت سال به این فناوری دست پیدا کردیم.
وی با تاکید بر اینکه تهاجم فرهنگی صرفا تغییر رفتار جامعه نیست، بلکه تغییر تفکرات مدیران نیز هست، اینکه تفکر جهادی مدیران تغییر کند و تصور کنند با محافظه‌کاری، رکود و سکون می‌توان به مصالحه رسید خود تهاجم فرهنگی است ومانع پیشرفت کشور می‌شود.
عضو شورای عالی فضای مجازی پیشرفت‌های حاصل شده را نتیجه تلاش نیروی انسانی کشور، مهندسان جوان و تحت مدیریت جهادی برشمرد و گفت: اگر در این حوزه به حد مطلوب نرسیده‌ایم و در فضای مجازی شانه به شانه دنیا پیش نمی‌رویم مقصر مسئولان و مدیران هستند که در سیاست‌گذاری دچار سردرگمی و تاخیر بودند وگرنه موتور جست‌وجوی ما الان می‌توانست بهتر از گوگل باشد.
تقی پور تصریح کرد: با بازگشت به مدیریت جهادی و اتفاقاتی که امروز برای کشور ما افتاده است جریانات سیاسی که امید داشتند با کمک خارجی ‌ها بتوانند پیشرفتی حاصل کنند به خود بیایند و با رجوع به توان داخلی و بازگشت به خود مسیر پیشرفت و توسعه را در پیش بگیرند.